Jag skulle vilja ha tips om vilka material ni har använt när ni platsbygger garderob under snedtak- skjutdörrar eller bygga vägg och göra måttanpassade dörrar? Vi vill bygga förvaringsutrymme för kläder där vi gar tagit bort kattvindar
 
  • Påbörjad konstruktion av platsbyggd garderob under snedtak med träreglar framför vägg med dekorativ tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DixiePixie DixiePixie skrev:
Jag skulle vilja ha tips om vilka material ni har använt när ni platsbygger garderob under snedtak- skjutdörrar eller bygga vägg och göra måttanpassade dörrar? Vi vill bygga förvaringsutrymme för kläder där vi gar tagit bort kattvindar
Vi ställde in elfa-trådhyllor, la en skiva ovanpå där man kunde lägga klockor osv. Sen köpte vi skjutdörrar från Elfa och satte framför.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vi ställde in elfa-trådhyllor, la en skiva ovanpå där man kunde lägga klockor osv. Sen köpte vi skjutdörrar från Elfa och satte framför.
Vi gjorde likadant i vårt första hus med "förhöjt väggliv".
Men klockor? Ovanpå trådbackställningarna fanns det plats för mycket mer, kartonger med alla sorters småsaker, ryggsäckar mm. Mellan två grupper trådbackställningar en klädstång där skjortor, blusar, kavajer osv kunde hängas.
(Vi hade till och med ett litet fönster där bakom frackskjortorna och slipshängaren :) )
Det enda "svåra"´med bygget var att såga den övre regeln, där skjutdörrsskenan sattes, i rätt vinkel.
 
DixiePixie DixiePixie skrev:
Jag skulle vilja ha tips om vilka material ni har använt när ni platsbygger garderob under snedtak- skjutdörrar eller bygga vägg och göra måttanpassade dörrar? Vi vill bygga förvaringsutrymme för kläder där vi gar tagit bort kattvindar
jag tänkte väl också så- såga regel i samma vinkel som taklutning och fästa skenan i den. Har ni köpt elfas skjutdörrar ( vi behöver höjd på ca 180) eller annat märke?
 
Personligen gillar jag inte skjutdörrar så skulle välja vanliga. Hade nog bara satt hyllor och klädstång mellan takstolarna och även dörrar hela vägen direkt i stolarna, eller tänker du bygga ut mer på djupet?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Personligen gillar jag inte skjutdörrar så skulle välja vanliga. Hade nog bara satt hyllor och klädstång mellan takstolarna och även dörrar hela vägen direkt i stolarna, eller tänker du bygga ut mer på djupet?
Har övervägt det också - betydligt snyggare! Behöver inte bygga mer på djupet, tänker ändå fästa vad det nu blir i takstolarna. Har fin 15 mm björkplywood över från bygget undrar om man kan göra dörrar av det? Annars behövs färdiga dörrar som är 160 höga
 
Klart det går att göra dörrar av plywood, bara att såga till och köpa gångjärn. Frågan är väl mest vilken finnish man vill ha. Jag har en målad låda av plywood som jag tycker är helt okej.

Man kan ju slå på t.ex. en 45x45 regel om man vill ha bara lite extra djup
 
Vi köpte skjutdörrs-profiler + rull-beslagen och nedre/övre skena.
Dvs skjutdörrarna, tre stycken, byggdes ihop av över+underprofiler samt sidoprofiler i plåt.
Inuti dessa ramar sattes masonit, som vi hade tapetserat i samma tapet som sovrummet i övrigt.
Enkelt att bygga ihop, och blev mycket snyggt!
 
Vita skjutdörrar till garderob monterade längs en vägg med trägolv och blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit skjutdörrsgarderob delvis öppen avslöjande förvaringshyllor med kläder och föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipor mellan taklist och tak i en hörna, behov av fogning eller justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Håller precis på att bygga egna skjutdörrar i 19mm mdf. Just nu bara stillastående projekt pga svårt med färgval. Blir spårade framsidor och släta på baksidan. k 50 skena o beslag från elfa (fast elfa är bara dom som saluför, tror det är en dansk firma bakom om jag förståd fraktgången rätt)
MDF-skiva testmålad med olika nyanser av turkos och svart framför en öppen garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigbyggda skjutdörrar i vit 19mm mdf med spårade framsidor, utomhusmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi skippade skjutdörrar. Det blev för dyrt tycktte vi om man skulle köpa färdiga. Istället har vi tjocka gardiner. Ikeas gardinvajer fäst i väggarna och takstolarna. Fördelen att det blir bättre ljud, gardinerna och utrymmet dämpar ekon. Tycker inte det blir dammigt i förvaringsutrymmet.

Mina föräldrar har egentillverkade dörrar i gångjärn i sin skånelänga. Snyggt och praktiskt även dörrarna slagit sig lite. Gäller bara att ha utrymme att kunna öppna dörrarna.
 
  • Inredning med tjocka vita gardiner upphängda på vajer som döljer förvaringsutrymmet i ett sovrum med synlig dörr till nästa rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni som byggde egna skjutdörrar- kanslister i aluminium- finns de att köpa separat och kräver de specifik tjocklek på skivan? Måste skiva vara mdf? slår sig andra material för mycket?
 
  • Gilla
edivale
  • Laddar…
Kommer inte ha kantlister men tror de finns. Elfas skjutdörrsbeslag talade bara om skivmaterial 16 eller 19mm. Tog mdf för det kändes som skivan med mest tyngd i. Läste att de rullar bättre med lite tyngd. Som jämförelse så skulle det kosta runt 21000 kr att köpa färdigt (ville ha elfas linear serie) nu blir det 1000kr för mdf och ca 2800 för skena och fästen etc. tillkommer färg sen då men klart billigare att göra själv
 
  • Gilla
Renoveringsladyn
  • Laddar…
vart köper ni beslagen?
 
F Fender66 skrev:
vart köper ni beslagen?
Jag använde mig av habos k50. Blev en specialbeställning då jag skulle ha 3m skena. I ord sort finns upp till 2.5 har jag för mig
 
  • Gilla
Fender66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.