hej hej!!

Vi funderar på att byta värmesystem i vårat hus. 175 kvm stort. Vi har idag direktverkande el och skulle byta till vattenburet system . någon som har ett aning om vad det blir för kostnad? Ev byte till pellets..

någon som gjort detta i sitt hus ?
 
Vad är det för hus?

1,5 plans med källare och allt genom hantverkare så är det väll ca 200-250kkr.

Vettenburen värma är ju bra men har ni välisolerat kan ju en luft/luft värmepump ett bra alternativ om ni har en ganska öppen planlösning.
 
Beppo skrev:
Vad är det för hus?

1,5 plans med källare och allt genom hantverkare så är det väll ca 200-250kkr.

Vettenburen värma är ju bra men har ni välisolerat kan ju en luft/luft värmepump ett bra alternativ om ni har en ganska öppen planlösning.
Jag tror att det varierar rätt friskt beroende på var i landet du bor. Läste någonstans att det varierar mellan 3500:- / element längst i norr till 5-6000/ element i storstadsområdena. 250 000:- låter mycket tycker jag.. Det skulle innebära ungefär 150000 bara för vattensystemet vilket innebär 7500:- / element ( räknat på 20 totalt )..
Sen beror det väl mycket på hur mycket man är beredd att göra själv...
 
Det är ett 1,5 plans hus..utan källare!! har haft hantverkare till att titta på det idag...

väntar på offerten!!
 
MEF skrev:
Det är ett 1,5 plans hus..utan källare!!  har haft hantverkare till att  titta på det idag...

väntar på offerten!!
Ok, dela gärna med dig av offerten. Jag är i samma skede ungefär, det skall komma en rörkrökare på tisdag och kika på vårat hus. Jag bor i sundsvallsområdet, var bor du ?
 
galento
Hej,vi har också direktel men funderar på luft/luft värmepump om vi skulle byta något istället,enligt kompisar som installerat dessa funkar de mkt bra.Ska bli roligt att se vad offerten blir,MEF.
 
MEF skrev:
Det är ett 1,5 plans hus..utan källare!!  har haft hantverkare till att  titta på det idag...

väntar på offerten!!
Nå, har du fått offerten ännu ? Skulle vara kul att jämföra. Vi har inte fått våran ännu, men VVS firman har varit hem till oss kikat på huset. ( planlösning samt lite ideer var man skall gå upp med rören osv..
 
Konvertering från elraddar till vattenburet.
Lathund:
5 000 kr per fönster
Vedeldning 120 000 kr
elpanna 40 000 kr
luftvatten 90 000 kr
Bergvärme 140 000 kr
Ungefärlig uppskattning på ett hus byggt 1970 på 150m² 1,5 plan.
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Konvertering från elraddar till vattenburet.
Lathund:
5 000 kr per fönster
Vedeldning 120 000 kr
elpanna 40 000 kr
luftvatten 90 000 kr
Bergvärme 140 000 kr
Ungefärlig uppskattning på ett hus byggt 1970 på 150m² 1,5 plan.
rogge
Då kommer jag med en fråga till dig Rogge.. Om man själv gör all rördragning i huset, fixar kulverten till byggnaden pannan kommer stå i, själv ställer in panna acktankar osv, vad kan det kosta att koppla in en ved/pelletspanna???
 
Jag har också en fråga till Rogge:

rogge_vvs skrev:
Konvertering från elraddar till vattenburet.
Lathund:
5 000 kr per fönster
Vedeldning 120 000 kr
elpanna 40 000 kr
luftvatten 90 000 kr
Bergvärme 140 000 kr
Ungefärlig uppskattning på ett hus byggt 1970 på 150m² 1,5 plan.
rogge
Luftvatten 90 000 - är det värmeväxlare...vad f-n heter det, värmepump, som avses?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.