MrJay
Hej,

vi är i slutfasen att rita vårt eget hus i samarbete med arkitekt och har nu börjat fundera på tjockleken på ytterväggarna. Huset i fråga är ett betonghus bestående av färdiga (prefab) sandwichelement från fabrik som skall stå på betongplatta. Vi satsar på att få den så passivt som möjligt och bygget uppförs i Östergötland.

Hur tjocka ytterväggar bör man satsa på? Enligt nuvarande ritning är tjockleken 300mm men jag undrar om det räcker.. Också, ser ni någon fördel att använda vanliga betongväggar istället för sandwich som ytterväggar?

Tack i förhand.
 
Redigerat:
300mm är nog lite i underkant. Om du med sandwich menar betong+isolering+betong så bygger bara betongen ~180-230mm, då blir det inte så mycket kvar till isolering. Beroende på vad ni ska ha för fasad kan halvprefab vara ett alternativ. Den bärande betongväggen kommer från fabrik och så isolerar man o bygger fasaden på plats.
 
MrJay
B bossespecial skrev:
300mm är nog lite i underkant. Om du med sandwich menar betong+isolering+betong så bygger bara betongen ~180-230mm, då blir det inte så mycket kvar till isolering. Beroende på vad ni ska ha för fasad kan halvprefab vara ett alternativ. Den bärande betongväggen kommer från fabrik och så isolerar man o bygger fasaden på plats.
Stämmer, med sandwichelement menar jag betong + isolering + betong. Då detaljplanen inte tillåter mer än viss kvadratur på bruttoarea/våningsyta vill vi försöka hålla ner tjockleken på ytterväggarna för att maximera boytan. Fasaden tänkte jag ha finputs, likt husen man ser i grekiska semesterort.
 
Med dina förutsättningar tycker jag att sandwichelement i betong känns helt orealistiskt. För att komma upp i passivhusklass skulle ytterväggarna behöva vara kring 500 mm tjocka. Ska du bara ha en betongskiva bör denna ligga innerst för att på så sätt ta vara på betongens värmelagrande förmåga. Jag kan dock inte se att betongen skulle tillföra något som inte kan lösas på annat och mindre skrymmande sätt. Jag skulle föreslå en traditionell regelvägg med 8 mm fibercement som fasadmaterial. Fibercement är otroligt hållbart och väljer man rätt färg och skivstorlek kan det absolut se ut som i Grekland. Ett alternativ är att mura med tyska håltegelstenar som har bra U-värde. Behöver bara putsas på in- och utsida.
 
MrJay
Efter att ha haft ett möte med arkitekten påstår han bestämt att man kan använda sandwichelement i 350mm-380mm utförande och uppnå kraven. Vad anser byggahus-community om det? Träkonstruktion, tegel och vanliga element är något vi tidigare tittat på och avfärdat.
 
En ”standard vägg” har 150+80 btg vilket ger 70mm utrymme för isolering i en 300-vägg. Är det inga superstora laster kan man säkert krympa btg-delen med 50mm. Dock är 120mm relativt lite isolering. Isolerar du sedan med pir så får du mycket bättre isoleringsegenskaper. Det du kan göra för att kompensera lite sämre väggar är att öka mängden isolering i taket då det är Umedel för huset man ser på.

(Såg nu att ni ökat på väggtjockleken given i inlägg 1, med 380mm ska det inte vara några större problem)
 
Detta låter lite galet, har arkitekten verkligen koll på gällande krav och hur de uppnås?

Murat hus med exempelvis Finja exact hade nog varit ett mycket bättre alternativ.
 
Det är inte helt galet så länge man har koll på helheten. Dock skulle jag nog satsat på minst 400mm vilket är vanligt.
 
Vad har era element för u-värde enligt er arkitekt?
Vi byggde inte passivhus men ganska bra isolerat, vi byggde med lättbetong som var 365mm breda. Så det låter orimligt att ni ska få tillräcklig isolering på 300mm totalt inkl betong.
 
  • Gilla
Schneider69
  • Laddar…
MrJay
X xLnT skrev:
Vad har era element för u-värde enligt er arkitekt?
Vi byggde inte passivhus men ganska bra isolerat, vi byggde med lättbetong som var 365mm breda. Så det låter orimligt att ni ska få tillräcklig isolering på 300mm totalt inkl betong.
300mm tjocklek har vi övergett och satsar på 350mm istället. Vi har tyvärr inte fått u-värdet specificerat från arkitekten då jag antar att det diffar från tillverkare till tillverkare? Så fort ritningen är klar och bygglovet på plats åker jag utomlands och träffar ett antal tillverkare av betongelement.
 
MrJay
R felixmartensson skrev:
Detta låter lite galet, har arkitekten verkligen koll på gällande krav och hur de uppnås?
Tror det. Han är rätt känd lokalt och är egentligen byggingenjör med kunskap inom arkitektur och byggteknik. Du hittar honom på torbjorngreen .se
 
Hur gåt det med projektet? Har ni startat och vilken leverantör av element blev det?

//
 
MrJay
J jonte0 skrev:
Hur gåt det med projektet? Har ni startat och vilken leverantör av element blev det?

//
Projektet är för tillfället pausat då en granne överklagat bygglovet. Efter mycket betänketid beslutade vi att köra med 35cm tjock thermomur istället - på så vis slipper vi skarvarna och får en betongkonstruktion med väldigt lågt U-värde.
 
OK - tack för svaret!

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.