hej!

Tänkte inte hyra golvslip för slipa altan. Har ni andra tips på slip maskins som man kan köpa och slipa altan på 50kvm ?

Några tips?
 
Jag funderar också på detta. Efter att ha googlat i timmar har jag bestämt mig för att köpa en Bosch bandslip för ca 1500 kr och testa. Altanen är ca 50 kvm. Tyvärr laserades den med terrasslasyr för några år sedan och den bara flagnar och ser för jävlig ut. Sedan är frågan om man ska låta trallen vara obehandlad, såpad eller inoljad... verkar finnas många olika åsikter om detta.

Har du testat att slipa ännu? Hur gick det?
 
M mielo skrev:
Jag funderar också på detta. Efter att ha googlat i timmar har jag bestämt mig för att köpa en Bosch bandslip för ca 1500 kr och testa. Altanen är ca 50 kvm. Tyvärr laserades den med terrasslasyr för några år sedan och den bara flagnar och ser för jävlig ut. Sedan är frågan om man ska låta trallen vara obehandlad, såpad eller inoljad... verkar finnas många olika åsikter om detta.

Har du testat att slipa ännu? Hur gick det?
Jag har en bandslip, har aldrig lyckats slipa något med den, vet egentligen inte vad den är tänkt att användas till.
Jag har även en festool rotex, men till altanen skulle jag använda min einhell polermaskin.
Biltema har en modell som är väldigt lik min,
https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermaskiner/polermaskin-pm-150b-2000037527
Och så behöver man byta till en mindre stödrondell 150mm eller mindre, 180 som följer med maskinen är värdelöst.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/stodrondell-2000022745
Och grovt slippapper 40-60, då avverkar det bra.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret Peter!

Du får gärna utveckla lite vad som är problemet med bandslipen. Det sägs ju att den ska vara bra när man ska slipa större ytor.
 
  • Gilla
Mangler
  • Laddar…
M mielo skrev:
Du får gärna utveckla lite vad som är problemet med bandslipen. Det sägs ju att den ska vara bra när man ska slipa större ytor.
En bandslip kan vara bra på större jämna ytor, om det är så ojämnt som en altan, så upplever jag som att det är svårt att komma åt och att det rycker och drar och är allmänt svårslipat.
 
  • Gilla
John Christer
  • Laddar…
OK! Då fattar jag!
 
M mielo skrev:
OK! Då fattar jag!
Jag köpte en vägg/tak slip, ej hunnit testa ännu men ska testa
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Jag köpte en vägg/tak slip, ej hunnit testa ännu men ska testa
Väldigt nyfiken på resultat! Lova återkoppla :)
 
Då har vi test slipat med den en bit av trallen och konstatera att det kommer ta tid. Eftersom trallen inte är jämn så tar den inte lika bra över allt därför måste man gå med den länge för att få fint.

Det går säkert när man har jämn trall. Vår trall är inte jämn. Dock har jag bestämt mig för slipa ned den i all fall så det bli bara till att ha tålamod. Ska först rengöra trallen och sedan använda tralltvätt och sedan slipa och rengör igen.

Återkommer senare med bilder och info på hur lång tid detta tar.


D DejvidK skrev:
Väldigt nyfiken på resultat! Lova återkoppla :)
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har en bandslip, har aldrig lyckats slipa något med den, vet egentligen inte vad den är tänkt att användas till.
Jag har även en festool rotex, men till altanen skulle jag använda min einhell polermaskin.
Biltema har en modell som är väldigt lik min,
[länk]
Och så behöver man byta till en mindre stödrondell 150mm eller mindre, 180 som följer med maskinen är värdelöst.
[länk]
Och grovt slippapper 40-60, då avverkar det bra.
Tack för tipset! Vad ska man ha för slippapper till Biltema-apparaten? Ska det vara med kardborre?
 
Det enda som kommer slipa trallen jämn är en golvslip. Giraff är ju enbart till för spackel som är mycket lättare att slipa. Det man kan göra är att slipa av ytan som den är med en liten handhållen maskin men jämn kommer den ju aldrig bli.
 
PeterFalun
Hyr en golvslip från ramirent, cramo et al
 
Hyr en sådan här. Det gjorde jag och det fungerade mycket bra. Den är dessutom rätt stor så slipningen går rätt fort.


http://edge-slipmaskin.se/
 
E Evamag skrev:
Hyr en sådan här. Det gjorde jag och det fungerade mycket bra. Den är dessutom rätt stor så slipningen går rätt fort.


[länk]
Verkar smidig, finns en video här,
 
  • Gilla
Johannabjork och 1 till
  • Laddar…
Hela grejen är att slippa hyra golvslip för det kan regna den dagen som man har bokat golvslipen eller så har man fått förhinder.

Jag hade tänkt göra det själv och vara så lite beroende som möjligt.
Vår trall är 50kvm stort

Nu har vi startat vår trall projekt
Igår applicera Cuprinol Tralltvätt och lät det verka en stund och skrubba och sedan och körde vi tralltvätt maskinen från Kärcher
Före
Trädäck både före och efter rengöring med tralltvätt, delvis skuggat område, intill gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Ett trädäck på 50kvm som behandlats med tralltvätt, visa före slipningen, med inhägnad trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrall före och efter rengöring med tralltvätt, halva rent och halva smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har vi inte ens slipat trallen ännu. Kan verkligen rekommendera Cuprinol Tralltvätt ...

Nu tror jag det kommer gå mycket smidigare att slipa trallen. Jag ska prova vår vägg och tak slip åter igen :) och sedan olja in trallen.
Återkommer med mer information
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.