Sant! Konsumentköplagen.
 
  • Gilla
Rasmus91
  • Laddar…
Problemet här är att om man ska åberopa den 3-åriga reklamationsrätten så ska man visa att det har varit ett ursprungligt fel, ett tillverkningsfel.
Har svårt att se att det är fallet med ett icke underhållsladdat batteri.
 
E etompau skrev:
Problemet här är att om man ska åberopa den 3-åriga reklamationsrätten så ska man visa att det har varit ett ursprungligt fel, ett tillverkningsfel.
Har svårt att se att det är fallet med ett icke underhållsladdat batteri.
Nu fick jag kanske inte med mig hela bakgrunden, men det låter tveklöst som en giltig reklamation. Reklamation görs ju också mot ÅF och inte tillverkaren. Vad tillverkaren sen gör (kontaktar ÅF eller lagar själv tex) är irrelevant för kunden.

Lagen pratar inte om ”ursprungligt fel” utan det handlar om ifall den överensstämmer med vad som sagts (kortfattat). En batteridriven gräsklippare som har ett icke fungerande batteri är givetvis ett fel. Undantaget, och det har också stöd i lagen, är om man fått tydlig instruktion om att direkt ladda batteriet, annars kommer det inte fungera,’och att man underlåtit att göra det trots att man fått informationen.

Sammanfattning: reklamera mot ÅF
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
C
N noupe skrev:
Lagen pratar inte om ”ursprungligt fel”
Inte ordagrant, men man brukar använda det begreppet när man hänvisar till KKL 20 §: Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas.
 
MultiMan
Q quick skrev:
På lådan till min HQ 310 jag köpte 2015 så stod det ett datum då gräsklipparen senast skulle behövas packas upp och underhållsladdas. Så ansvaret för en klippare som legat länge på lager bör ligga på återförsäljaren och inte HQ/Gardena. Om dom nu inte skött laddningen som rekommenderas.
Jag som pysslar med IT ser detta hela tiden med UPSer. De använder oftast våta blybatterier som absolut inte får ladda ur för mycket och där står ett datum på kartongen för sista inkoppling. Ibland kan man dessutom fynda sådana när datumet börjar gå ut, just pga hur viktigt det är att följa.

Har tillverkaren inte någon sådan märkning och klipparen är död vid öppning skulle jag säga att man har ett starkt case om man väljer att dra det vidare.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Blybatterier är betydligt mer tåliga än litiumbatterier..
 
MultiMan
H Husqvarna220Ac skrev:
Blybatterier är betydligt mer tåliga än litiumbatterier..
Verkligen inte när det gäller lagring. Allting utom 100% laddning leder till sulfatering på blybatterier, alltså är lagring med ständigt sjunkande laddning väldigt destruktivt. Självurladdningen på bly/syra är också mycket större än lititium.

Litiumbatterier mår bäst av att lagras med 50-70% laddning, det ger längst livslängd och batteritypen har som sagt betydligt lägre självurladdning än många andra typer.

Total urladdning är skadligt för båda men litium förstörs lättare i det scenariot, dock innehåller dock de flesta sådana batterier inbyggda skydd men det hjälper ju inte om batterierna lagras långt över tiden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Litium tål inte att tömmas helt och stå, blybatterier är då inte helt kört om de tömms, är sugen på beställa en Tesla, och läste om de som lämnat bilen tom,och batteripacket dött, säkert lite dyrare än till Hva’n, och säkert aningen bökigare att byta.
 
Är på väg till Söderströms i Skövde med exact samma problem med två Husqvarna batterier.

Konstigt att mina Ryobi batterier aldrig går sönder...

Jag tror att Husqvarna har ett tekniskt problem med sinna batterier.

Fins det något alternativ? Andra tillverkare som passar Husqvarna maskiner? Jag har 4 trädgårds maskiner som tar deras batterier och bara en fungerar fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.