Effektbrist drabbar hela regioner och kan drabba ett helt land. Det är bara i Stockholm man var först med att uppmärksamma det. Samma sak har hänt i Skåne nu och inte bara i teorin. Pågens kan inte bygga ut sitt bageri pga effektbrist hos EON.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag vidhåller ändå att för en absolut överväldigande majoritet spelar det ingen roll om det tar en eller fyra timmar att ladda elbilen från 75 till 100% när man kommer fram från jobbet. Självklart finns det undantag, t ex dom som kör 30 mil i tjänsten under dagen, men hur stor andel är det egentligen?
 
useless useless skrev:
Jag vidhåller ändå att för en absolut överväldigande majoritet spelar det ingen roll om det tar en eller fyra timmar att ladda elbilen från 75 till 100% när man kommer fram från jobbet. Självklart finns det undantag, t ex dom som kör 30 mil i tjänsten under dagen, men hur stor andel är det egentligen?
Folk använder takbox 7 dagar om året, folk köper egna istället för att hyra eller dela med grannen. Folk köper Awd fast ingen behöver det. Bilar har 60 liters tank fast snittresan är 20 km, hur många fler argument behöver ni för att förstå att människan inte är rationell?
 
  • Gilla
Omega1 och 1 till
  • Laddar…
Blir väldigt fokus på att ett alternativ ska vara det som gäller, t.ex. eldrivna fordon, varför inte flera? Kanske så att eldrift är perfekt för 50%, men sedan drivs vissa fordon på biogas, fortfarande en del där miljödiesel är bäst och nu verkar man även få till tekniken med vätgas så den kan bli kommersiell (kräver visserligen el men kanske lokalt producerad via solceller).
I min värld bryter men inte "ihjäl sig" med en lösning/teknik utan kombinerar vilket också brukar fungera bäst utifrån ekonomi.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Folk använder takbox 7 dagar om året, folk köper egna istället för att hyra eller dela med grannen. Folk köper Awd fast ingen behöver det. Bilar har 60 liters tank fast snittresan är 20 km, hur många fler argument behöver ni för att förstå att människan inte är rationell?
Nu ser du det enbart utifrån ditt perspektiv;) och kanske storstad som lätt blir omvärldsreferensen.:rolleyes:
Rationellt för oss är AWD och våra vanligaste resor är 150 km enkelväg två gånger/veckan.
Så här fick du ett argument vad som är "rationellt" för oss.
 
A AndersS skrev:
Blir väldigt fokus på att ett alternativ ska vara det som gäller, t.ex. eldrivna fordon, varför inte flera? Kanske så att eldrift är perfekt för 50%, men sedan drivs vissa fordon på biogas, fortfarande en del där miljödiesel är bäst och nu verkar man även få till tekniken med vätgas så den kan bli kommersiell (kräver visserligen el men kanske lokalt producerad via solceller).
I min värld bryter men inte "ihjäl sig" med en lösning/teknik utan kombinerar vilket också brukar fungera bäst utifrån ekonomi.
Det är lika bra vi lägger ner det här med elbilar direkt. Det finns en person i Norrlands inland som inte ens kan få 25A till huset. Han kommer att bli oerhört kränkt av alla som åker runt i sina nyligen snabbladdade elbilar.
 
Äh, de kommer att fortsätta åka i miljödieselbilar och är nöjd med det, så länge inte någon från storstad med kollektivtrafik runt hörnet påstår att att personer i Norrlands inland har samma förutsättningar.;)
 
useless useless skrev:
Det är lika bra vi lägger ner det här med elbilar direkt. Det finns en person i Norrlands inland som inte ens kan få 25A till huset. Han kommer att bli oerhört kränkt av alla som åker runt i sina nyligen snabbladdade elbilar.
Det är en hon. ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Du har fel. Elnätets belastning behöver knappt öka även om alla har elbil.
Fundera lite på hur många KWtimmar ett dygns diesel och bensinförbrukning motsvarar..Använder vi El istället så belastas elnätet med just denna mängd KW timmar under ett dygn.. Eller tror du att energin hoppar in i elbilarna från luften ? Energi är energi. En liter diesel eller bensin kan omvandlas till kilowatt och då inser du nog att om man tar bort den energi som bensin och diesel står för och tar ut samma mäng energi från elnätet. Så kommer det naturligtvis att öka elenergi förbrukningen med motsvarande mängd.

Miljömuppar inser inte detta utan tror att elbilen är det optimala lösningen (NOT!)

I övrigt så existerar det inte tillräckligt med "rare earth metaller" att slösa på batterier till elbilar.

Det behövs andra lösningar ex biodiesel till vettiga priser.. distributionsnätet finns redan på plats och skulle kunna säljas i morgon.. Samma sak med motor etanol.


Att bygga laddstolpar över hela landet skulle kräva mänder av kabel och koppar/aluminium och även rena energikällor som skapar elen.. Miljömupparna vill ju inte ha kärnkraft så det lär saknas el framöver av fler anledningar än klent nät.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
"Rare Earth Metals" är inte ovanliga, det kryllar av dem. Problemet är bara att det är i låga koncentrationer. Utav denna orsak så har man börjat utvinna dessa ur bland annat slagghögar där koncentrationen är högre.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ja det verkar som vissa variabler i den här ekvationen först nu börjar dyka upp. Lätt att torgföra idéer om att all el ska vara förnybar, bensinbilar ska förbjudas och att Sverige ska bli det första fossilfria landet.
Av erfarenhet vet jag att åren rullar snabbt på, och de tidsgränser som politikerna sätter upp, snart nalkas vid horisonten.

Vem kommer nu ihåg energiminister Dahls uttalande om att all kärnkraft skulle vara borta år 2010, och det var ett oåterkalleligt beslut.
 
D droopy skrev:
Fundera lite på hur många KWtimmar ett dygns diesel och bensinförbrukning motsvarar..Använder vi El istället så belastas elnätet med just denna mängd KW timmar under ett dygn.. Eller tror du att energin hoppar in i elbilarna från luften ? Energi är energi. En liter diesel eller bensin kan omvandlas till kilowatt och då inser du nog att om man tar bort den energi som bensin och diesel står för och tar ut samma mäng energi från elnätet. Så kommer det naturligtvis att öka elenergi förbrukningen med motsvarande mängd.

Miljömuppar inser inte detta utan tror att elbilen är det optimala lösningen (NOT!)

I övrigt så existerar det inte tillräckligt med "rare earth metaller" att slösa på batterier till elbilar.

Det behövs andra lösningar ex biodiesel till vettiga priser.. distributionsnätet finns redan på plats och skulle kunna säljas i morgon.. Samma sak med motor etanol.


Att bygga laddstolpar över hela landet skulle kräva mänder av kabel och koppar/aluminium och även rena energikällor som skapar elen.. Miljömupparna vill ju inte ha kärnkraft så det lär saknas el framöver av fler anledningar än klent nät.
Även om det förbrukas fler kelvinwattimmar ( eller kilowattimmar) så behöver inte effektbehovet öka. Huruvida det finns material till batteriet har jag överhuvudtaget inte kommenterat.

Råvara till biodiesel är svårare att hitta än till el. I ett kraftverk kan du använda nästan vad som helst. Till biodisel behöver det vara någon typ av fett.
 
E etompau skrev:
Ja det verkar som vissa variabler i den här ekvationen först nu börjar dyka upp. Lätt att torgföra idéer om att all el ska vara förnybar, bensinbilar ska förbjudas och att Sverige ska bli det första fossilfria landet.
Av erfarenhet vet jag att åren rullar snabbt på, och de tidsgränser som politikerna sätter upp, snart nalkas vid horisonten.

Vem kommer nu ihåg energiminister Dahls uttalande om att all kärnkraft skulle vara borta år 2010, och det var ett oåterkalleligt beslut.
Politikerna kanske borde inse att de har makt över innevarande mandatperiod och kan utrycka mål för de närmaste, men att bestämma vad nästa generation ska göra är inte rimligt.
 
D droopy skrev:
Fundera lite på hur många KWtimmar ett dygns diesel och bensinförbrukning motsvarar..Använder vi El istället så belastas elnätet med just denna mängd KW timmar under ett dygn.. Eller tror du att energin hoppar in i elbilarna från luften ? Energi är energi. En liter diesel eller bensin kan omvandlas till kilowatt och då inser du nog att om man tar bort den energi som bensin och diesel står för och tar ut samma mäng energi från elnätet. Så kommer det naturligtvis att öka elenergi förbrukningen med motsvarande mängd.

Miljömuppar inser inte detta utan tror att elbilen är det optimala lösningen (NOT!)

.
Nätet bryr sig bara om toppeffekt. Så länge man kan flytta last har existerande nät sjukt mycket kvar att ge.

Om man ska vara så dryg som du är nu får man se till att ha lite bättre på argumentationsfötterna.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.