Ska bygga lösvirke och har lite funderingar gällande ytterväggarnas konstruktion. Givet är att utsidan ska kläs med stående spontad panel och insidan med gips. Grunden i väggen blir 145 reglar sedan finns lite olika alternativ. Antingen får det bli utegips utåt och en tunn vertikal list (för luftflöde) och sedan en 45'a horisontellt och därefter panel. detta ger tjock vägg till lite nytta men kan vänta med panelen.
Eller så 45'a horisontellt och sedan vindpapp plus två remsor masonit, en på vart håll och sedan panel, nackdel att jag måste ha upp panelen snabbt. Fördel att man kan isolera 45'an och få bort köldbrygga.

Inåt kan jag väl inte annat än slå på en 45'a till vertikalt vilket tyvärr betyder köldbrygga.

Hur har ni gjort? Några smarta lösningar?
 
Stående spontad panel
22X45 ligande spikläkt (klyvd 22X95 form)
vindduk (inte papp)
liggande 45X45 med liggande isolering mellan
stående 45X145 med stående isolering
plast
2X13 mm gips

Detta till ett förråd/verkstad därav dubbelgips för brandskydd
 
Låter väl bra men panel på 22mm + läkt på 22mm = 44mm, det innebär att du slår ett tretums spik rakt igenom panel, läkt och gips. Det var därför jag vill ha en 45'a att spika i, känns inte rätt att perforera vindskyddet.

Vad är OSB för någe?
 
OSB är ett skivmaterial - kan väl närmast beskrivas som ett mellanting mellan spånskiva och plywood. Tydligen har det använts länge i staterna och blir allt populärare i Sverige.
 
Kör man OSB skivan och gipsen omlott då för att få stabila skarvar?
 
Japp 60 cm förskjutna skarvar om man kör 120 skivor
 
Mikael_L
Mats_o, Den där vindduken, klarar den väder och vind ett tag, om man inte får upp panelen direkt?

Allarp.
Om det var jag som byggde skulle jag göra som mats o gjorde.
Jag tror inte att det gör något speciellt mycket att man spikar ett litet hål i vindskyddet, precis där det är ihopklämt mellan två reglar.
Sen går det ju att överväga asfaboard också, klarar inte den lite väder och vind.
På insidan kan du ev. lägga stående 45x45 på de stående reglarna efter att plasten satts dit ("kläm fast" plasten), då kan du dra el utan att perforera plasten.
Sen skulle jag också hellre sätta osb+gips än 2xgips.
 
Vindduken måste täckas ganska omgående, därför hade jag helst satt gips men vill som sagt inte spika sönder den.
Stående regel på stående blir ju tyvärr tråkig köldbrygga så OSB skivan på liggande regel låter riktigt bra.
 
Mikael_L
Om du har liggande 45x45 med isolering på utsidan har du redan brutit köldbryggan...
Men visst, man vinner antagligen lite till i isoleringsvärde om man bryter den "en gång till". Den bästa väggen måste vara den helt utan reglar ;D ;D

Om det blir dubbla skivor på innerväggen är man ju fri att göra hur man vill, då den andra skivan kan vara vilken väg som helst.
 
Vindduk måste inte alls täckas omgående. Den är godkänd som ytterskikt i upp till ett år enligt säljaren.
 
mats_o skrev:
Vindduk måste inte alls täckas omgående. Den är godkänd som ytterskikt i upp till ett år enligt säljaren.
Det beror på vilken kvalitet man använder. Icopal har tex flera olika kvaliteter där den tuffaste sorten väl motsvarar utegips.
 
Fördelen med gips är att den stabiliserar stommen under byggtiden samtidigt som den funkar som brandskydd
 
Jag hadde parocs variant iofs. Hadde en bekant som är ex snickare som matrialväljare åt mig så det var enkelt i den biten.

Gips har alltid brandskyddsfördelen, nackdelen är vikten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.