StefanEriksson skrev:
Jag tänker mig en sommardag i skuggan, kanske kan vara 25-30 grader som max då utomhus.

Vad för alternativ har man, kylfläns, fläktar?

Har läst om något som heter " thermoelectric cooler " vad nu det är?

Hur skulle ni gjort?

Tack!
Du ska väl inte sätta den utsatt så solen kommer åt i onödan, med tillräckligt rymlig kapsling är det som sagt inget problem. Du kan ju försöka få den monterad så att det blir någorlunda termisk kontakt mellan switchen och montageplåten som ett bra steg i rätt riktning det räcker normalt. Så inga fläktar eller onödiga öppningar av det skälet. Däremot håll det vettigt tätt och sätt några andningsproppar som nämndes tidigare, med ditt effektöverskott blir det mumma så vintertid. Exempel på såna kan du kolla tex på RUTAB efter så ser du hur det kan göras.
 
Nej det är täta markskåp utan ventilation vi har. Gammla elskåp. Med rör som kommer ut marken. Kör edgeswitsh och toughswitch fulla med accesspunkter.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Nej det är täta markskåp utan ventilation vi har. Gammla elskåp. Med rör som kommer ut marken. Kör edgeswitsh och toughswitch fulla med accesspunkter.
Hej! Coolt, har du kontrollerat vilken temperatur de kommer upp i? Vart i Sverige är detta (temperatur sommartid)?

Tack för svar.
Det gör mig lugn att höra att någon kör samma idé och att det fungerar bra, tack så mycket!
 
Kameran du tänkt använda, får man fråga varför du valt just den? Det verkar vara en produktlinje från Dalhua som svarar mot de hikvision kameror jag kör med den stora skillnaden att Dalhua verkar vara ordentligt dyrare? Detta sagt med reservation för att det inte alltid är lätt att förstå kvalitet på optiken ur en produktspecifikation. Jag skulle dock avstå en 2MP kamera om det inte fanns väldigt speciella skäl till att använda den.

Hikvision har en kamera som heter 2385, titta på den och se hur du tycker den kan jämföras med den du valt.

Kolla också youtube, där finns filmer från de flesta kamerorna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Kameran du tänkt använda, får man fråga varför du valt just den? Det verkar vara en produktlinje från Dalhua som svarar mot de hikvision kameror jag kör med den stora skillnaden att Dalhua verkar vara ordentligt dyrare? Detta sagt med reservation för att det inte alltid är lätt att förstå kvalitet på optiken ur en produktspecifikation. Jag skulle dock avstå en 2MP kamera om det inte fanns väldigt speciella skäl till att använda den.

Hikvision har en kamera som heter 2385, titta på den och se hur du tycker den kan jämföras med den du valt.

Kolla också youtube, där finns filmer från de flesta kamerorna.
Hej! Jag frågade de som har detta som hobby, även i forum och alla rekommenderade den kameran. Finns en till nyare Dahua som ska vara ännu bättre men prismässigt var den kameran bäst.

Visst finns det kameror som har bättre optik och högre upplösning men det är väldigt viktigt för mig att den kan se bra i mörker, då är denna "bäst" tydligen. Tror det heter Starlight eller något, där Dahua återspeglar bilden mer ljust än andra kameror.

Jag pratar nu om en sommarkväll t.ex, alltså inte när det är kolsvart ute. =)

Mvh
 
StefanEriksson skrev:
Hej! Coolt, har du kontrollerat vilken temperatur de kommer upp i? Vart i Sverige är detta (temperatur sommartid)?

Tack för svar.
Det gör mig lugn att höra att någon kör samma idé och att det fungerar bra, tack så mycket!
Som står delvis i solen i södra skåne. Har gjort så i flera år. Har inte kollat trmperaturen då det inte varit något problem
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej! Jag frågade de som har detta som hobby, även i forum och alla rekommenderade den kameran. Finns en till nyare Dahua som ska vara ännu bättre men prismässigt var den kameran bäst.

Visst finns det kameror som har bättre optik och högre upplösning men det är väldigt viktigt för mig att den kan se bra i mörker, då är denna "bäst" tydligen. Tror det heter Starlight eller något, där Dahua återspeglar bilden mer ljust än andra kameror.

Jag pratar nu om en sommarkväll t.ex, alltså inte när det är kolsvart ute. =)

Mvh
Ok. Jag tittade på denna video tex:


och blev inte direkt imponerad. Gubben är suddig mest hela tiden och man ser inga nyanser i de mörka partierna. Om ett objekt som rör sig inte kan identifieras, vad är då poängen.....

Lägre upplösning kan vara bra för mörkerseendet, men frågan är om det verkligen är det i detta fall.

För att ge dig ett alternativ att reflektera över:



Jag vill inte påstå att den ena är bättre än den andra, men det känns som att man får mer för pengarna med detta hikvision alternativ. Mycket mer.

Om du vill ha något annat praktikexempel kanske jag kan ladda upp något från kamerorna här hemma, har sju st av denna Hikvision runt huset.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Hej!

Jag vill egentligen bara kunna bevaka och se på ett ungefär vem det är, sen om det är någon man känner igen då ser man oftast vem det är på rörelse och gångssätt o.s.v.

Om det är en främmande så vet jag helt ärligt talat inte vad det ska vara för nytta egentligen.
Knappast så att polisen i dagens Sverige lägger resurser på detta även om du visar film.
Säg att det är en baltisk liga som gör inbrott, knappast så att det går att hitta dem ändå.

För mig är vitsen att man ska kunna identifera folk man "känner igen".
Exempelvis snickare (man vet vem det är), hyresgäst (man känner igen personen) o.s.v.
Okänd person kommer jag ändå inte kunna få fast.

Bara kontrollbehovet av att kunna veta om det är någon här eller inte är egentligen det jag söker.


Självklart hade det varit ännu bättre att ha en kamera som har bra bild även på ansikten, men jag har inte kunnat hitta någon sån kamera för max 1500kr/st.

EDIT: Jag läste en del på t.ex ipcamtalk.com t.ex där de rekommenderade denna kameran.
Ska titta där en gång till ifall de kunniga har någon annan rekommendation.


Inlägget blev lite onödigt långt och drygt, ber om ursäkt för det! :(

Tack så mycket för all respons.
 
Redigerat:
MultiMan
Tycker nog du ska fundera över det @MathiasS skriver. Din gräns är 1500kr men för 2000kr så verkar man gå från att knappt se något till riktigt hög kvalitet. För 8 kameror är det 4000kr extra, utslaget över en massa år. Borde vara ett enkelt val.

Har lite svårt att förstå förklaringen med att man ändå inte behöver se något tydligt. Varför vill man ha så omfattande övervakning då?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Tycker nog du ska fundera över det @MathiasS skriver. Din gräns är 1500kr men för 2000kr så verkar man gå från att knappt se något till riktigt hög kvalitet. För 8 kameror är det 4000kr extra, utslaget över en massa år. Borde vara ett enkelt val.

Har lite svårt att förstå förklaringen med att man ändå inte behöver se något tydligt. Varför vill man ha så omfattande övervakning då?
Jag ska titta på de kamerorna MathiasS tipsar om, samt läsa lite igen.

Förklaringen är att det kan vara bra som bevis till försäkringsbolag m.m. Övervakningskameror har sällan 4k bild ändå.
Försvarar inte på något sätt att man ska ha dålig bild, klart man ska ha så bra som möjligt. Men för det priset var det mest prisvärda denna kamera i min tidigare research, jag ska iallafall söka igen som sagt. Få se om jag kommer med alternativ!

Tack så mycket för upplysningen.

EDIT: Glömde säga att det är den bästa Lowlight nätverkskameran jag letar efter, inte den som visar bäst när det är kolsvart ute =)
 
Redigerat:
Vad gäller pris så får man ju fundera lite på var man köper. Jag lyckades köpa original hikvision med overseas specifikation från en åf i hongkong, innan dom gjorde om sitt åf-upplägg. Tror jag betalade cirka 1300kr styck då. Det går säker att köpa samma kamera på aliexpress, men man får vara lite försiktig så man inte köper kinavsrianten, en kopia/clone eller andrasortering. Även på aliexpress brukar säljarna kunna leverera alla varianter, men till olika pris förstås.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vill bara ge ett tips på Trendnet kameror.
Både jag och en arbetskamrat har deras kameror utomhus utan några problem
Jag kör med Bullet modellen och han med Cube modellen.
 
:)

Whatever floats your boat. Kör på det du tycker blir bra. Båda fabrikaten gör ju bra kameror. Intressant att se att Ipcamtalk har brandade Hikvision kameror i sin butik....

Detta ser ut att vara 2385 kameran från Hikvision:

https://store.ipcamtalk.com/shop/ipct-hdw4830r-i/

Det är ju lite så också att som man frågar får man svar. Du har frågat efter en bra kamera för 200usd, eftersom priset på kameror varierar oerhört med var man köper dom, får man ju ta det i beaktande.

Ett par bra saker med den kamera du tittat på är ju mikrofon, det saknar jag ibland, och med variabel lins så behöver man ju inte tänka så mycket på vilken brännvidd man köper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.