Hej

Jag vore MYCKET tacksam för input om detta.
Vi har börjat få problem med anläggningen - IVT Optima 700 och A/W 290. Och det finns en brasklapp ...(läs slutet).

När det är riktigt varmt ute, i synnerhet "stilla och tryckande" som det varit här ett par av de senaste dagarna, löser högtryckspressostaten ut. Ibland en gång till ca 20 minuter efter återställning. Jag har googlat och läst, med följden att jag luftat beredaren, luftat radiatorer och fyllt på vatten till expansionskärlet (det står "1 bar" med tusch på manometerglaset och jag hade ca 0,6, så jag drog på upp till 1 bar). Jag har läst på om vidare felsökning och ska ta itu med detta vid första möjliga tillfälle. De olika temp.-värdena som folk brukar ange i liknande trådar har jag dock inte riktig koll på hur man får reda på - tips om detta mottages tacksamt ifall infon behövs.

Fenomenet började, och dyker enbart upp, vid höga omgivningstemperaturer som sagt. Eftersom det funkat tills det började bli varmt och annars fungerar efter återställning, vet jag inte om jag riktigt tror att något har gått sönder ...


MEN:

Efter ett badrumshaveri (ej att förknippa med värmepumpen) på ovanvåningen har vi tvingats riva och bygga om hela badrummet. I detta förfarande, som avslutades för ca 1-1,5 månad sedan, lät vi riva ut radiatorn i badrummet och ersatte denna med elektrisk golvvärme, med följden att rören som tidigare gick ett par meter rakt uppåt och sedan ca 2 m vågrät i badrumsväggen, nu bara är pluggade i väggen på väg upp. Flera meter rör plus litet element har mao "försvunnit ur slingan" utan att någon anpassning på pumpen gjorts (hantverkaren har förmodligen inte koll på ev behov).
När jag läser ständiga tips om att kolla att samtliga termostater är öppna, blir jag såklart oroad av tanken på de pluggade rören/förminskade slingan ...

Vad tror ni? Är det detta som kan vara skälet till våra problem? Någon hint om felet och varför det händer just på varma dagar?


Som sagt, vore MYCKET tacksam.
Lämnar gärna mer data om detta kan hjälpa för svar.

MVH

Johan
 
På sommaren ska den inte värma elementen, så det ska inte spela någon roll om nåt är pluggat eller stängt.

Har du kollat smutsfiltret på slingan mellan inne- och utedelen? Vad får du för temperaturer på T8 och T9 när kompressorn har gått en stund för att värma varmvattenberedaren?
 
Såklart!
Jag har gjort en tankevurpa, inser jag ... Du har naturligtvis helt rätt.

Var nere och utförde nästa steg nu - rengöring av sil. Sitter vansinnigt korkat till på min anläggning, så det krävde en del möda. Visade sig dock att silen nog faktiskt var att betrakta som igensatt. Hoppas verkligen på detta nu och enormt tack för hjälp och svar!

(Lyckades kolla lite på temperaturerna innan och T8 stod på 28,1 medan T9 hade 32,1, men då stod maskinen stilla ...)

Som sagt, tack och hoppas att detta var den enkla lösningen!
 
Temperaturerna när den står still säger ingenting... Men förhoppningsvis går det bättre nu när filtret är rent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.