Hej,
Vi funderar på att glasa in vår utealtan (ca . Nedsäkt i denna finns ett spabad på ca 2000 liter vatten som normalt är uppvärmt till 38 grader "året runt".
Kan badet fungera som en (kanske den ända) uppvärmningskällan?
Tycker växterna (tänkt vinrankor, citrus etc) om att ha det ganska "fuktigt/varmt" året om.
Materialval? (helt vill vi ha glas "runt om") med möjlighet till att "dra för/ventliera" i taket.

Principskiss (dvs ingen konstruktion)

Vad tror ni - alla tips mottages :)
 
  • 3D-modell av en utealtan med tänkt inglasning och ett spabad, inga detaljerade konstruktionsritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte den som är spontant avvisande mot spännande projekt, men jag måste erkänna att jag tror att det du beskriver är en utmaning. Det är som att bygga ett litet badhus, tekniskt komplicerat och inget för amatörer. Vad Spabadet betyder som värmekälla kan man inte uttala sig om utan att känna till, dels den blivande vinterträdgårdens och dels det befintliga husets värmeisolering.

Både vinterträdgårdar och badhus bör vara ordentligt värmeisolerade. Glastak är därför inte så lämpligt. För att undvika kondensproblem bör fönster ha 3-glas. Utrymmet kommer att behöva ett eget ventilationssystem. Jag är ingen trädgårdsexpert men jag vet att många vanliga växter som måste stå inomhus för att kunna övervintra snarare föredrar ett torrt och svalt (10-12 grader) klimat. En variant är att göra ett mindre orangeri på halva altanen och låta Spabadet förbli utomhus, eventuellt med ett eget tak (men inga väggar).
 
J justusandersson skrev:
Jag är inte den som är spontant avvisande mot spännande projekt, men jag måste erkänna att jag tror att det du beskriver är en utmaning. Det är som att bygga ett litet badhus, tekniskt komplicerat och inget för amatörer. Vad Spabadet betyder som värmekälla kan man inte uttala sig om utan att känna till, dels den blivande vinterträdgårdens och dels det befintliga husets värmeisolering.

Både vinterträdgårdar och badhus bör vara ordentligt värmeisolerade. Glastak är därför inte så lämpligt. För att undvika kondensproblem bör fönster ha 3-glas. Utrymmet kommer att behöva ett eget ventilationssystem. Jag är ingen trädgårdsexpert men jag vet att många vanliga växter som måste stå inomhus för att kunna övervintra snarare föredrar ett torrt och svalt (10-12 grader) klimat. En variant är att göra ett mindre orangeri på halva altanen och låta Spabadet förbli utomhus, eventuellt med ett eget tak (men inga väggar).

Tack för trevligt inspel. Bra funderingar. Ska se om det går att lösa men "spat" står lite "mitt i kyrkan" och kan bli en utmaning att ha "utomhus". Tänker som du att det kan vara en knepig historia att ha ett "badhus" med diverse fuktproblematik. Men jag är fortfarande förhoppningsfull. //M
 
Har du inget lock till spabadet? Det kommer inte bli så fuktigt, förutom när ni badar. Beroende på bad så kommer det nog inte heller värma upp utrymmet. Snön ligger kvar lika bra runt vårt spa som på övriga tomten.
 
Badet är väl ganska välisolerat, de få kWh som läker ut värmer inte mycket, samt som föregående säger, är glasen dåligt isolerade så blir det rikligt med kondens när du lyfter locket
 
I tillägg kan jag nämna att jag har för avsikt att bygga upp en lekamur eller motsvarande från mark och igenom altandäcket (ca 5 cm) som blir en "kant" för att glaskonstruktionen ska vila på den samma och i och med detta skapa ett "frostfritt" utrymme under däcket. (Idag helt oisolerat och är mellan 30cm till ca 120 cm från mark till däcket).
Jag har ett lock till spabadet men funderade lite på om jag skulle ha det öppet just för att sprida värmen i "rummet". Spa-badet värms upp med bergvärme och är en liten kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.