Vi har sedan nyköpt hus inte hunnit eller orkat tagit tag i byggnation och sådant förrän nu.

Tomten gränsar till grannar på tre sidor och då vi vill ha lite avgränsat tänkte vi till att bygga staket mot dem. Inte för att skapa någon osämja, utan mest för sakens skull och man vet var tomtgränsen är. Vi har flera barn i huset och vet att i alla fall en granne är lite kinkig med att ha folk springande på sin tomt (vilket iofs är förståeligt).

Var hittar man mest exakta ritningar över var tomtgränsen går så man håller sig på rätt sida strecket?

Finns det något krav på bygglov eller att grannarna får säga ifrån om man ska bygga staket?

Hur har ni andra gjort som byggt staket? Har ni bett om tillskott till byggkassan från grannarna för det förhoppningsvis gemensamma ändamålet? Eller får man räkna med att stå för allt själv eftersom man är initiativtagare?

Virke finns då vi har bekanta som jobbar där det går att få tag i spillvirke billigt. Det är bara arbetet som ska utföras egentligen.
 
  • Gilla
Rudolfroffe
  • Laddar…
Välkommen till BH!

Jag skulle börjat med att prata med grannarna om var staketet ska placeras. Strikt formellt ska det placeras så att ni kan underhålla staketet från er egen tomt. I praktiken innebär det egentligen att ni ställer staketet en halvmeter in på er tomt så att ni kan måla det på båda sidor utan att gå in på grannes mark. Men, det blir ju rätt löjligt. Är grannarna någorlunda vettiga går de med på att staketet placeras i tomtgräns och att ni får stå på deras tomt när det ska målas om. Dessutom hade jag som granne bett om (och som er sett till) att staketet blir snyggt mot grannarna och inte bara mot er. Vad sen snyggt är vet ju bara ni och grannarna, dvs diskutera även utformningen med grannarna.
Däremot kanske ni inte ska räkna med att någon granne vill hjälpa till, vare sig ekonomiskt eller med arbete, men man vet ju aldrig...

Kolla om ni kan hitta tomtgränsmarkeringarna så vet ni hur gränserna går. Finns de rören kvar är det betydligt enklare än att gå efter ritningar.

Staket kräver inte bygglov, däremot kräver plank det, så det beror på höjd och täthet (har jag för mig) men vanligt staket, nej.


Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
Heineken och 1 till
  • Laddar…
P
Tomtgränsmarkeringar (som rör) är sanningen och det som gäller, oavsett karta.

Försök att hitta dem så blir det mindre risk för framtida missförstånd.
 

Bästa svaret

Det är förrättningskartan från när din fastighet bildades som visar gränsernas rätta läge. Där finns även mått och gränspunktstyp angivna. Du kan beställa hem din fastighets lantmäteriakt från Lantmäteriet. Är det en relativt nybildad fastighet så finns även koordinater på gränspunkterna angivna i förrättningsakten.
 
Så länge det är ett staket, inte plank. Så kan du bygga det utan bygglov. Förutsatt att det står på din tomt. Det här med att bygga staket en halv meter in på tomten tycker jag är lite överdrivet. Förutsätt att det ordnar sig när det blir dags att måla om det, annars om du då har en sur granne, så får han väl stå ut med att staketet ser ut som skräp åt det hållet, och så bygger du ett nytt staket om 30 år.
 
  • Gilla
Adam F och 2 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Det är förrättningskartan från när din fastighet bildades som visar gränsernas rätta läge. Där finns även mått och gränspunktstyp angivna. Du kan beställa hem din fastighets lantmäteriakt från Lantmäteriet. Är det en relativt nybildad fastighet så finns även koordinater på gränspunkterna angivna i förrättningsakten.
Huset är byggt på 60-talet, fastigheten antar jag är lika gammal eller så.

B Bällstabygget skrev:
Det är förrättningskartan från när din fastighet bildades som visar gränsernas rätta läge. Där finns även mått och gränspunktstyp angivna. Du kan beställa hem din fastighets lantmäteriakt från Lantmäteriet. Är det en relativt nybildad fastighet så finns även koordinater på gränspunkterna angivna i förrättningsakten.
Tillkommer någon avgift på att beställa fram sådana handlingar?
 
N nickspi skrev:
Huset är byggt på 60-talet, fastigheten antar jag är lika gammal eller så.


Tillkommer någon avgift på att beställa fram sådana handlingar?
Jag tror att du kan logga in via internet på e-tjänsten ”min fastighet” på lantmäteriets hemsida. Där kan du kostnadsfritt öppna de akter som finns registrerade på fastigheten. Annars kan du maila eller ringa deras kundtjänst så hjälper de dig att få tag på akten. Kanske kostar några kronor om du vill ha det på papper hem, men det är nog inga stora kostnader.
 
Staket är bygglovsfritt beroende på höjd, ”luftighet” och varje kommuns regler, inte alltid bygglovsfritt som sagts i tråden.

I en exempelkommun är det tex bygglovsfritt givet att det är maximalt 1.2 meter högt och har minst 50% luft i sin design. Annars bygglov.

Strängt taget kan man säga att om man intr uppfyller varje kommuns egna definition så är det ett ”plank” och därmed stämmer förklaringarna i tråden. Men det är ju viktigt att ha med sig förståelsen.
 
Prata med grannarna, det bästa är ju om man är överens om placering och utformning. Tycker de också att det bör finnas ett staket så är de sannolikt med på att dela på kostnaden.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Dela aldrig staket eller häck med grannar, det ställer bara till problem. Nuvarande granne är kanske reko, men de kan ju ändras.

Jag har det problemet nu, min granne hävdar att staketet mellan våra tomter är gemensamt och vill att jag skall dela på kostnaden för ett nytt (30,000) då det gamla håller på att ramla ner. Grejen är att det är på min baksida och det finns inte en chans i helvetet att jag skulle lägga ens en krona på ett staket jag aldrig kommer se. Har erbjudit att hjälpa till köra det gamla till tippen då jag inte säkert kan bestrida att det är gemensamt.
 
BirgitS
A Adam F skrev:
Dela aldrig staket eller häck med grannar, det ställer bara till problem.
Delade häckar med olika grannar i 18 år utan problem. På ena sidan med tre olika ägare.
 
Som min granne påstår att det,är vårt staket.
Staket stod där när vi flyttade dit.
 
Innan du beställer kartor - gratis eller inte - ta en titt i tomthörnena och se om du hittar gränsrören. Även om du har exakta positionsangivelser på en karta är det inte lätt (eller näst intill omöjligt) att hitta den exakta punkten i verkligheten. Ett rör står där det står - i verkligheten.
 
P
Tomtkarta eller Skogskarta med skiften osv, det är alltid gränsrör eller rösen som är tyngst legalt gällande och kartorna är inte alltid exakta.

Finns äldre kartor från 1800-talet odyl. så gäller de mer än de nya om det inte varit en lantmäteriförrättning, som isf går att finna hos lantmäteriet. Logga in där med bank-id o kolla efter alla dokument. Och gamla kartor.

Hitta.se säger sig ha max 20 cm avvikelse från kartorna, men då nya grundkartan kan ha fel så...leta efter rören.

Saknas röse eller annan markering så kan lantmäteriet fixa ett sådant, mot en rejäl avgift.

Som skogsägare är det bra att någon gång ibland promenera alla rågångarna tillsammans med grannen. Det blir bättre så. Kanske läge för oss villaägare att ta en staket-häckpromenad också, ju mer vi pratar med varandra ju mindre bråk o missförstånd.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.