B
Dessa jämförelse sajter är inte mycket att hurra för, likadant på elbolagen sidor, inga nämner sina abbonemangskostnader per månad vilket är en stor kaka av slutpriset.Man får leta sig fördärvad för att hitta dem i nån obskyr pdf om man är skicklig.
Visst de kan visa kwh priset men utan moms och fasta avgifter och för många konsumenter är kwpriset den minsta kostnaden

Eon tar som ex 500 kr i abbonemangskostnad per månad för en 16 amp säk villa skåne, det är enbart för abbonemanget!
För mig som förbrukar runt 9-10 000 kwh per år så blir de fasta avgifterna mer än halva kostnaden.
På deras hemsida skulle min månadskostnad bli 550-600kr månaden när jag vill tekna avtal, men detta uppskattade pris är bara en tredjedel av den faktiska kostnaden i slutändan så vet ej var de får de glädje siffrorna från.
För mina 9000kwh jag förbrukar på ett år så får jag betala runt 20 000kr med allt inkluderat, det är inga 500 kr månaden inte.

Finns inget sätt heller att komma undan de som äger nätet och dessa fasta avgifter heller så man är låst!
Och energiinspektionen rullar tummarna och säger de kan inget göra, vet inte riktigt vad de människorna gör där varje dag 8 tim om dagen år efter år?
Så jag håller med, det är fan inte lätt nuförtiden när alla försöker blåsa en på så mycket de kan, det ligger i tiden.
Tack för ordet.
 
TRJBerg
Det finns ju Tibber också vilket jag har. De tar för spotpris per timme + abonnemangskostnad på ca 35 kr/månad.
Är nöjd med dom.
 
Du blandar ihop saker. Elnätet är en sak och elhandeln en annan. Elnät kan du inte byta så det är inte intressant att jämföra. Skatterna är samma oavsett vilken leverantör man väljer. Så länge man har priserna på samma sätt är det inget problem att jämföra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Håller med. Förutom elhandelpriset är det olika tillkommande kostnader som certifikat och liknande. De kan vara olika mycket beroende på hur man vill att elen produceras och handlas upp. Tycker att det står tydligt på fakturan jag laddade upp.

Problemet är väl att olika jämförelsepriser tar med olika mycket av dessa.

Har Byggahus.se någon artikel eller sticky på forumet för det här?
 
useless useless skrev:
Så här ser min kostnad ut från Januari 2018 (Rörligt månadsspotpris + 4 öre). Dvs, jag har betalat 27 984 kr totalt (plus moms, certifikat, skatt, etc). Om jag väljer fast pris i dag från samma leverantör så blir priset 68,88 kr/kWh, dvs motsvarande mängd el kostar 33 533 kr plus en fast årsavgift på 540:- (och alla andra påslag).

Jag hittar tyvärr ingen historik för priset på fastprisabonnemangen, så jag vet inte vad jag hade fått betala om jag tecknade ett sånt avtal i början av 2018...

[bild]
Jag har fortum 3år fast löper från 20180301 36,99 öre plus 36 kr/månad (stockholm)
 
C
Hur lurad blir man med följande faktura (elområde 3)? Hittar ingen årssumma på fakturan men får den till 10 569 kWh. Är det dåligt med "Rörlig Spot" och "Timmätt"? Är det bättre med Skellefteå Kraft eller riskerar man att fastna i någonting ännu dyrare?
Elräkning från Storuman Energi som visar en förbrukning på 926 kWh för april 2019 med en kostnad av 674 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar historisk och faktisk elanvändning i kWh och pris inkl. moms per kWh över tid för en kund hos Storuman Energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rörligt elpris brukar man mäta i påslag på spotpriset. Du har inte timavläsning. Spotpriset är dessutom i allmänhet vägt efter bolagets kunders förbrukningsprofil. Så om du har en förbrukning som ligger bättre över dygnet än snittkunden kan ett timavtal vara bättre
 
C
Hur ser man att det inte är timavläsning när det står "Mätmetod Timmätt" nästan högst upp på första sidan? Det har stått "Timmätt" sedan 2017-09. Går man längre bakåt har det stått följande:
2017-08: Timavläst
2017-07: Månadsavläst
2017-06 – 2016-10: Timavläst
2016-09: Månadsavläst
2016-08 – 2015-02: Timavläst
2015-01 – 2011-10: Månadsavläst

Verkar ha varit månadsavläst från början för att sedan ha bytts till timavläst för att det skulle vara bättre. Sedan dess har det ändå stått månadsmått emellanåt. Kan det ha varit för att timavläsningen har misslyckats för att elen har varit avstängd för installationsarbete?

Det står ju "Ditt elpris" men 2017-05 och tidigare var det uppdelat på "Rörligt Spot" och "Påslag inkl. elcertifikat".
 
Magnus E K
Civilingenjören, du borde inte ha timspotpris om du inte uttryckligen bett om att få det. Att mätningen sker per timme tror jag är normalt och är ju en förutsättning för att man ska kunna logga in och kolla statistiken på elbolagets hemsida. När jag flyttade in i mitt hus gick det att se sådan statistik flera år bakåt i tiden (alltså för förra ägaren). Men exakt vad avtalen kallas verkar variera. På min faktura stod det när jag hade vanligt måndsrörligt "Elhandel avtal xxxxxx Rörligt Pris" och numera sen jag bytte till timspot "Elhandel avtal xxxxxx Rörlig Timspot".

Jag har haft timspot sen november 2017 och räknat ut att jag hittills sparat 474 kr på det jämfört med månadsrörligt hos samma bolag. Men då har jag kollat spotpriserna ganska mycket, installerat timer för varmvattenberedaren (och elpannan, som dock bara körs ibland på vintern) och brukar passa på att köra stortvätt och liknande när priset är ovanligt lågt (som nu idag lördag).

Edit: Och med timspot så vet man i förväg vad elen kommer kosta, precis som med ett fastprisavtal, med den skillnaden att man vet det 11-35 timmar i förväg snarare än 1-3 år. Med vanligt rörligt kommer priset för elen du förbrukar vid tidpunkt x påverkas av marknadspriset upp till 30 dagar senare vilket kan leda till obehagliga överraskningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.