Tidigare under våren damp det ned ett erbjudande från Öppen Fiber om fiberanslutning till kampanjpris. Att ansluta skulle bara ta några månader, eftersom det redan finns fiber utbyggt i området (majoritet av grannarna har fiber). När jag bestämde mig för att nappa på detta så fick jag först beskedet att det inte skulle vara något problem och att det skulle gå på några månader. Nu hävdar Skanova/Öppen Fiber att det inte går att leverera fiber till fastigheten, Telia vidarebefodrar bara detta och vill inte gå in på de tekniska anledningarna till att det tydligen är omöjligt att leverera. Det handlar inte heller om en fastighet långt ut i ingenstans, det är ett radhus nära stadskärnan i en av sveriges 10 största städer. Vad är det frågan om här egentligen och kommer jag någonsin att kunna få fiber?Är det någon som varit med om något liknande?
 
  • Gilla
649598
  • Laddar…
R
Tyvärr så är det sånt här fler och fler kommer få uppleva.
Allt pga tidigare ägare som inte valde att ansluta sig vid nybyggnationen.
Helt idiotiskt..

Anledningen kan vara många varför du inte kan få:

Det finns ingen duct framdragen till tomtgräns
Finns ingen ledig fiber
m.m

Lider med dig, kommer aldrig någonsin bjuda på ett hus utan fiber..
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Tyvärr så är det sånt här fler och fler kommer få uppleva.
Allt pga tidigare ägare som inte valde att ansluta sig vid nybyggnationen.
Helt idiotiskt..

Anledningen kan vara många varför du inte kan få:

Det finns ingen duct framdragen till tomtgräns
Finns ingen ledig fiber
m.m

Lider med dig, kommer aldrig någonsin bjuda på ett hus utan fiber..
Fast det ska ju vara standardförfarande att lägga ductar till alla hus när man väl är igång och gräver.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
R
Inte alls säkert, så har man byggt de senaste åren men det är inte alltid det går iallafall.
Nekar en granne servitut t.ex och grannen efter inte beställt så kan det göras undantag.

På mitt område t.ex. så var det 3st villor som absolut inte skulle ha och vägrade servitut vilket gjorde att vi på sista gatan (10hus) inte skulle kunna bli anslutna.

Till slut så valde det lokala energibolaget att schakta asfalt en helt annan väg för att vi skulle kunna få.
Fick frågan om de fick dra fram stick till de 3 tomterna som höll på att sabba allt för oss andra över min tomt. Sa nej och energibolaget förstod fullt ut.
Dessa 3 hus på ett område med runt 200hus kommer förmodligen aldrig kunna få fiber.
 
  • Gilla
tensiden och 12 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Inte alls säkert, så har man byggt de senaste åren men det är inte alltid det går iallafall.
Nekar en granne servitut t.ex och grannen efter inte beställt så kan det göras undantag.

På mitt område t.ex. så var det 3st villor som absolut inte skulle ha och vägrade servitut vilket gjorde att vi på sista gatan (10hus) inte skulle kunna bli anslutna.

Till slut så valde det lokala energibolaget att schakta asfalt en helt annan väg för att vi skulle kunna få.
Fick frågan om de fick dra fram stick till de 3 tomterna som höll på att sabba allt för oss andra över min tomt. Sa nej och energibolaget förstod fullt ut.
Dessa 3 hus på ett område med runt 200hus kommer förmodligen aldrig kunna få fiber.
Jag har bott i huset sedan det var aktuellt med fiber och har aldrig blivit tillfrågad om något sådant. Huset i fråga är ett parhus på en hörntomt (tomten ligger i ett t-kors) 4 av grannarna har fiber(på olika sidor om tomten). Den enda av grannarna som inte har fiber är grannen som bor längre ned längs en av vägarna. Så jag tror inte att det är frågan om det i det här fallet. Kan det vara så att skanova helt enkelt vill vänta tills det genomförs ett annat grävarbet?
Jag ritade en bild för att förklara situationen.
https://imgur.com/a/U4CEi7O
 
Redigerat:
Det är bara operatören som kan svara på din fråga om varför det inte går. Vi kan bara gissa sämre eller bättre men det hjälper inte dig något.
Ställ en skriftlig fråga till dem varför man inte kan leverera.
Skanova är bara ett varumärke hos Telia idag och Öppen fiber är Telias fibertjänst till kund.
 
A AndersS skrev:
Det är bara operatören som kan svara på din fråga om varför det inte går. Vi kan bara gissa sämre eller bättre men det hjälper inte dig något.
Ställ en skriftlig fråga till dem varför man inte kan leverera.
Jag har gjort det, de vägrar som sagt att svara på djupare nivå än "Skanova säger att de inte kan leverera".
 
S SwedishChef skrev:
Jag har gjort det, de vägrar som sagt att svara på djupare nivå än "Skanova säger att de inte kan leverera".
Då kommer du nog inte vidare om ingen annan operatör finns med fiber i området.
Kan ju vara så att de inte får gräv/scakttillstånd av den som äger marken utanför din fastighet.
 
A AndersS skrev:
Då kommer du nog inte vidare om ingen annan operatör finns med fiber i området.
Kan ju vara så att de inte får gräv/scakttillstånd av den som äger marken utanför din fastighet.
Marken utanför ägs av kommunen. Och eftersom det finns fiber i ett hus längre ned på samma sida av vägen så verkar det som att kommunen ger ut grävtillstånd.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Inget nyasfalterat i området?
Men generellt är det krångligare med tillstånd i våra största städer.
 
A AndersS skrev:
Inget nyasfalterat i området?
Men generellt är det krångligare med tillstånd i våra största städer.
Belysningen gjordes om alldeles utanför tomten för någon månad sedan. Då grävdes gatan upp. Att försöka få gatukontoret och skanova att samordna grävandet visade sig dock vara helt hopplöst.
 
Dvs det är nyasfalterat?
Vissa kommuner är inte helt positiva att tillåta att skära delar av nyasfalterat utan kan kräva återställning i fullbredd.
 
Det hela låter orimligt (att du inte får svar) och låter som en följd av något missförstånd. Det är ju inget hemligt at berätta varför Skanova inte vill gräva.

Kontakta Telias Kundombudsman (inte kundservice):
https://www.telia.se/privat/kontakt/kundombud

Det du ska få är ju anledningen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Dvs det är nyasfalterat?
Vissa kommuner är inte helt positiva att tillåta att skära delar av nyasfalterat utan kan kräva återställning i fullbredd.
Jag har varit ute och kollat på vad som med största sannolikhet är fiberskåpet. Det står så att Skanova inte behöver gräva asfalt överhuvudtaget. De kan dra ducten rakt över vår gräsmatta.
 
R RalleB skrev:
Tyvärr så är det sånt här fler och fler kommer få uppleva.
Allt pga tidigare ägare som inte valde att ansluta sig vid nybyggnationen.
Helt idiotiskt..

Anledningen kan vara många varför du inte kan få:

Det finns ingen duct framdragen till tomtgräns
Finns ingen ledig fiber
m.m

Lider med dig, kommer aldrig någonsin bjuda på ett hus utan fiber..
Nej fattar inte, de som står och tvekar att dra in fiber! Är inte direkt några jättepengar, samt huset ökar betydligt mer i pris än investeringen, samt att det finns fler som vill köpa, ett hus utan fiber är dött! De som köper hus idag är uppkopplade..alla!
 
  • Gilla
GargamelSE och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.