Vi har svarta/bruna myror både små och större i hela gräsmattan. Det fullkomligt myllrar av dem. Gissar att de trivs under stenplattorna också för det är många som kryper där,i rabatterna och gräsmattan som sagt. Det står på de flesta sidor att man ska lokalisera myrboet men vi har ingen aning det måste ju finnas hur många som helst då de myllrar överallt. Vi har hund och barn och vill inte utsätta dem (eller gräsmattan) för några giftiga kemikalier. Det vi provat hittills utan någon som helst effekt är kanel,salt (under stenplattorna) såpa och fun light.
Jag funderade ett tag på att köpa myrdosor men då måste man väl också lokalisera något bo?
Det hade ju inte gjort något om det bara var några få men att inte kunna sätta ner fötterna på altanen utan att bli biten av en myra är inte kul. Står man still några minuter har man genast myror på skon. Dottern vägrar använda sandaler eftersom hon blir biten konstant.
Kan någon komma med ett klokt förslag som faktiskt fungerar även om man inte lyckas identifiera själva bona?
 
Fun light är väl iofs att anse som kemikalie, är knappast något naturligt i den annat än vatten :)

Skämt åsido, vilken myra är det? Vanlig stackmyra? I så fall finns så vitt jag vet inget annat sätt än att lokalisera boet och gräva bort det.
 
Känner igen detta. Ofta uppträder myrorna där det är mycket torr sandjord.
Kolla om du inte hittar små hål i marken, fram med vattenslangen och full vattentryck ner i hålet. Har du träffat rätt, så lär du se hur vattnet kommer upp från andra hål i närheten och med detta även myror.
 
  • Gilla
Lolleå och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Fun light är väl iofs att anse som kemikalie, är knappast något naturligt i den annat än vatten :)

Skämt åsido, vilken myra är det? Vanlig stackmyra? I så fall finns så vitt jag vet inget annat sätt än att lokalisera boet och gräva bort det.
Skulle tippa på vanlig stackmyra. Inga hästmyror eller röda myror i alla fall.
Nä Fin light är väl inte så nyttigt direkt men hellre att hunden råkar få i sig det är t.ex myrr
 
useless useless skrev:
Sånt här kanske?
[länk]
Tack! Såg intressant ut och många positiva recensioner. Men frågan är då om det är giftigt för barn/hundar om de kommer i kontakt med det....
 
Ledsen men det måste till myrmedel. Behandla de synliga myrbon du ser sen täck över med något så inte hunden springer där. Typ från nån kastrull till presenningar. Jag fick av misstag påsprutat 'Fulstopp' på min garageuppfart (med Danska sjöstensplattor) och det tog död på alla myror som ändå funnits där i 20 år minst. Myror måste man hålla efter år efter år. Man kan inte tro att det räcker med salt och Kanel en gång. Tyvärr så måste man ligga på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.