Hej,

Jag bor i ett radhus i BRF-form där vi har en tomt som ägs av föreningen hela 19 meter ut från huskropp på vår baksida. Vi vill ca 10 meter från huskroppen bygga en grill och lägga ett trädäck för bord och stolar på 3x4 meter samt en grill som är max 2 meter bred 1 meter djup. Föreningen nekar oss och säger att MAX 6 meter från huskropp får vi bygga detta - det innebär att detta skulle byggas ihop med vår altan som vi byggt intill huset och hamna VÄLDIGT nära huskroppen med alla matbord, grill och matos det medför. Det de hänvisar till är att vi har tomträtt på max den storleken, och att ja, övrig mark äger föreningen och vi får nyttja den. Jag kan förstå att man satt någon standard inom området med max 6 meter då det är den storleken majoriteten av de boende i området har på sin tomt innan de når en väg eller liknande så de kan inte bygga en altan längre bort än så.
Men vi är ett gäng som har mycket större yta att nyttja .och det gör vi dagligen då den delen av tomten inte sköts om av föreningen eller användas av någon annan än vi som bor här då den går in i en större slänt som leder upp till en bilväg och det är inte någon passeringssträcka där heller då du inte kommer någonvart om man nu skulle få för sig att promenera längs våra tomters yttre gräns. Vi använder den delen av tomten och har fyllt upp med jord, byggt en mindre mur, planterat häck, anlagt gräsmatta m.m. utan några problem och stått för alla dessa kostnader. Inget av detta vi gjort har krävt bygglov då vi byggt mur, höjt marken under marklovstillstånd m.m.
Men att nu bygga en grill och ett trädäck där är inte OK - något som inte heller kräver bygglov såsom jag förstått det från kommunen.

Från min sida sett så är det bättre ur brandsynpunkt och trivsel då den hamnar längre bort från fastigheten samt så slipper vår granne på sidan ha våra utemöbler så vi sitter med direkt insyn in i hennes vardagsrum - så det är bättre för alla om vi bygger den en bit bort!

Förstår ni varför föreningen nekar detta? Om de ändå äger marken, det är alltså INTE kommunen som äger den utan det är föreningen. Kommunen kräver inte bygglov på den typen av bygge vi tänkt göra, ett mindre trädäck direkt ovanpå gräsmatta samt en murad utegrill. Föreningen kan väl godkänna att vi bygger detta även om någon "tomträtt" inte är definierad där av föreningen? Jag har heller inte sett någon definition av tomträtt på några papper någonstans i BRF:en, vare sig stadgar eller i papper när vi köpte brf:en.

Vad gäller? Vad kan vi göra för att få godkänt av föreningen att bygga grill och trädäck där? (är inte problem för framkomlighet eller dyl. heller och vi bygger inte ut till någon av tomtgränserna utan håller oss ett par meter bort från varje hörn)
 
Jämlikeprincipen, samt att det ev står i stadgarna hur långt från huskroppen man får bygga. Vill ni ändra stadgarna inkom med motion till årsstämman.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det du ev. kan göra är att be föreningen visa, på vilken grund de anser att bostadsrätterna har just 6m tomt. Det är möjligt att det framgår av den ekonomiska planen för föreninghen, där även andelstalen finns angivna. Det är ju möjligt att skrivningen är sådan att det går att tolka att hela tomten som "hör till" din lägenhet är din.

Om vi antar att föreningen har rätt om 6m:

Normalt sett så består din bostadsrätt av den lägenhetsyta som hör till din lägenhet, det kan även finnas angivet i planen eller ev. i stadgarna att en viss markyta hör till lägenheten. Andra ytor är föreningens allmänna ytor som alla medlemmar har lika stor rätt till. Det kan ju bli lite konstigt om det ex. gäller en bit källare som bara går att nå via en viss lägenhet.

Föreningen kan inte "på lösa boliner" tillåta att en medlem gör någon del av allmänna ytor till privat, även om det är en yta som ingen annan medlem kan nyttja. Däremot så kan föreningen (efter stämmobeslut) arrendera ut mark till en enskild medlem, eller låta en medlem köpa till marken till sin lägenhet. Ungefär som när man gör en vindsutbyggnad. Ett sådant köp bör också innebära en justering av andelstal.

En annan tänkbar lösning är om det skriftligen görs helt klart att din tänkta grill är gemensam för hela föreningen och att alla har rätt att nyttja grillen. På din lägesbeskrivning låter det som att ingen kan komma åt att använda den ändå.
 
Det är bara de ytor som anges i upplåtelsen som ingår i den egna bostadsrätten . Övriga ytor tillhör föreningen. Styrelsen får inte överlåta gemensamma ytor till någon enskild. Om detta ska göras krävs ett beslut på en föreningsstämma. En möjlighet kan vara att föreningen säljer eller hyr ut ytor som ägs gemensamt men som någon enskild vill använda
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag kan förstå att föreningen nekar, jag skulle skaffa en grill på hjul istället, så småningom kan man ju glömma att rulla tillbaka den :p
 
Fast det kanske först är läge att kontrollera vad som faktiskt är skrivet om upplåtelsen. Det är inte helt ovanligt att en föreningsstyrelse tillämpar någon egenuppfunnen tolkning. Det kan tom. vara en tolkning som uppfanns av en styrelse för 30 år sedan, och som sedan lever vidare genom muntlig tradition.
 
TS har ju svaret i sin egen text "Men vi är ett gäng som har mycket större yta att nyttja".
Föreningen kan inte låta en minoritet medlemmar "roffa" åt sig mer yta av gemensamma grönytor än vad de har rätt till.

TS tror inte att hans grannar hemskt gärna skulle ta en bit de med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.