B Bernt_Karlsson skrev:
Absolut inte Parkslide:
Parkslide
Den andra växten är Parkslide. Det är en växt som kommer från Japan. Det latinska namnet är också Fallopia japonica. Detta är en riktigt besvärlig växt som man bör akta sig för att få in i sin trädgård. I Storbritannien är försäljning och spridning av parkslide förbjuden och den ska hanteras som farligt avfall. Troligen blir även denna art, inom kort, totalförbjuden inom EU precis som jättebalasminen. Anledningen till denna njugga inställning är att den kan sprida sig snabbt och orsaka stora skador.

[bild]
Dess rötter och underjordiska stammar växer mycket fort och kan tränga igenom asfalt, dränering, betong och avlopp. Artens förekomst har också negativa effekter på biologisk mångfald. Parkslide tränger ut inhemska arter genom att täcka stora områden och påverkar både växter och djur. Parkslide är mycket svår att bekämpa och kräver ofta en kombination av insatser under ett antal år för att man ska lyckas.

Kapning av plantor flera gånger under växtsäsongen är ett måste. De avhuggna stjälkarna bör därefter torka och sedan brännas på plats för att inte oförbrända växtdelar ska få möjlighet att slå rot på en ny plats. Helst ska sedan rötterna grävas upp och förstöras. Sisyfos skulle ha en värdig motståndare i en trädgård med parkslide. Det enda lite positiva är att fröerna inte gror i vårt klimat. Parkslide gynnas av ett varmare klimat så det är hög tid att ta upp kampen.
Första gången jag läste ordet tänkte jag på något helt annat:
Person åker nerför en gul vattenrutschkana med en rosa spiralstruktur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Humlo
Ni har ju ett vitt staket där. Byt ut det mot ett långt armeringsnät med bra höjd och plantera sen bokharabinda (arkitektens tröst), pipranka, murgröna och kanske klematis. Gödsla sen, vik in allt som skingrar i nätet och se en grön vägg omgärda er trädgård istället för grannens garage. Rör INTE garaget!! Gör inget alls med grannes fastighet alls utan håll er på er sida. =)
 
Vi har god grannsämja. Vi sköter grannens garagevägg på vår sida. Vår andra granne sköter garageväggen på sin sida. Toppen!
 
P
Liguster blir väldigt hög och stor om man låter dem växa fritt. Om du funderar på detta så ha 1,5 meter till grannens tomt så klarar du att ha dem friväxande. Bra insynsskydd efter ca 10 år och 75 år framåt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Föreslår samma som Humlo!
Jag gillar inte barrväxter så Tuja går bort. Vi satte en Summer snow klematis mot radhusgrannens altan på en spaljé. Den växte enormt första året och vi klippte inte ned den alls i våras. Nu säsong två så täcker den hela väggen mellan oss redan i maj (ca 180x250) och hade lätt kunnat täcka det dubbla med mer spaljé. Dessutom prisvärt med ca 200:- för en planta och spaljé i armeringsnät på stolpar är inte heller så dyrt.
(Bild på nyplanterad planta och sedan efter två månader. Klematisen till vänster är nu övervuxen av Summer snow!)
 
  • Nätspaljé av trä med unga klematisplantor, erbjudandeetikett och prissättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Summer snow klematis på spaljé mot vit plankstaket under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterad Summer snow klematis vid en vitmålad spaljé med grusbädd och träaltan i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Summersnow blir snyggare om den klipps ner varje vår. Min startar om från början och rankorna blir 5-6-7 meter och täcker snabbt insyn från gatan och man slipper förra årets ris - som visserligen så småningom täcks av den nya växtligheten.

Däremot är den väldigt ful och risig på vintern så jag tycker inte att den, i detta fall, är lämplig att dölja grannens vägg.

Jag har dessutom mitt ex i en stor gammal bytta från bygget och sattes provisoriskt vid mitt trädäck. Byttan går inte att flytta på (hål i botten) och det är otroligt att växten accepterar detta. Den får en spann vatten då och då under högsommaren.

Planterar man Summersnow ska man se till att den redan från början får stor plats, både sidledes och höjdledes.
 
R2D2 R2D2 skrev:
Tack för alla svar! Jag är införstådd i att parkslide/jätteslide är svårt att hålla i schack (dvs kan sprida sig långt bort och då är svår att utrota) och knappast säljs i den lokala blomsterhandeln. En tujahäck är ju ett alternativ men kräver lång tid eller stor initial investering om den ska täcka huvuddelen av garageväggen.
Finns det möjligtvis någon hyfsat snabbväxande växt som inte är klassad som ett aggressivt och svårutrotat ogräs? :)
Ja det finns det, bambu! Den vintergrön och finns i många olika sorter som var för sig kan vara lämpliga.

Vanlig bergbambu som blir mellan 3-4 meter när dom är fullväxta.

Finns även ä andra sorter av bergbambu varav en blir 1,5 -2 meter och en som blir 2,5-3 meter.

Olika phyllostachys sorter som i rätt jord och med lämplig skötsel blir 5-6 meter

Var bor du? Vi har väldigt mycket bambu här så du kan komma och se hur det ser ut i full storlek om det är intressant, och vi finns utanför Kristianstad.
Med vänlig hälsning, René
0703204679
 
  • Gilla
KriZomb och 1 till
  • Laddar…
Bambu är snyggt - även på vintern. Kräver dock stor plats då den breddar sig med åren. Den bör inte stå närmare än ett par meter från byggnad och husgrund då rotsystemet kan bli aggressivt. En poäng är också att planteringsplatsen bör kunna nås med traktor/grävmaskin den dagen den skall bort (om 10-? år) då den inte går att handgrävas ... Kanske lite over-kill att tänka så långt men jag tar även en sådan hänsyn;). (Har många bambus i trädgården.)
 
  • Gilla
Drenalin
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Bambu är snyggt - även på vintern. Kräver dock stor plats då den breddar sig med åren. Den bör inte stå närmare än ett par meter från byggnad och husgrund då rotsystemet kan bli aggressivt. En poäng är också att planteringsplatsen bör kunna nås med traktor/grävmaskin den dagen den skall bort (om 10-? år) då den inte går att handgrävas ... Kanske lite over-kill att tänka så långt men jag tar även en sådan hänsyn;). (Har många bambus i trädgården.)
Den enda bambu som jag själv varnar för är olika sorter av Sasa då dessa sprider sig ohämmat även i vårat klimat, vi har en del av dessa men klipper runt dom med gräsklippare, då går det fint att ha även dom.

Vad gällande vanlig bergbambu är den ju ’klumpande’ i sitt växtsätt och är därför väldigt lätt att begränsa.

Phyllostachys ser man många varningar för, med med vårt klimat fungerar den väldigt bra.
Vi har fullväxta häckar här som har stått här i 17 år och dom försöker vi få så stora som möjligt.

En sak som många glömmer vad gäller växter är att om dom inte får vatten där dom står så är dom tvingade att söka sig längre bort för att kunna tillgodose sitt närings och vätskebehov.

Vi har idag mellan 700 - 1000 st bambu i vår trädgård fördelat på 20-talet sorter och har med tiden lärt oss dom olika sorternas egenheter, bambu är en fantastiskt härlig planta som ger en skön känsla året runt och jag bara älskar prasslet i vinden och deras sätt att röra sig i även den minsta vind
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vet inte i vilken växtzon du befinner dig. Jag hade planterat avenbok, den kan man formklippa och hålla in. Den växer fort och blir som en fin växtvägg. Syrener är fin, men dom tar stor plats.
 
R2D2 R2D2 skrev:
Tack för alla svar! Jag är införstådd i att parkslide/jätteslide är svårt att hålla i schack (dvs kan sprida sig långt bort och då är svår att utrota) och knappast säljs i den lokala blomsterhandeln. En tujahäck är ju ett alternativ men kräver lång tid eller stor initial investering om den ska täcka huvuddelen av garageväggen.
Finns det möjligtvis någon hyfsat snabbväxande växt som inte är klassad som ett aggressivt och svårutrotat ogräs? :)
Snabbväxande humle är ju trevligt att se på. Annars så finns väl ett par varianter av murgröna som växer förhållandevis snabbt också.
 
C
yonna yonna skrev:
Jag har dessutom mitt ex i en stor gammal bytta
:surprised::D
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
U uuu skrev:
Parkslide eller jätteslide fungerar utmärkt i detta fall.
Nej det gör det inte, det sprider sig till egna tomten och kan inte utrotas. Uselt råd av s.k. lustigkurrar!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det tar sig, sakta men säkert.
 
  • Väderbiten träfasad på ett hus med ett fönster och en fågelholk, halvt dold av klättrande grönska och ett vitt staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kanske ett långskott, men har Du provat lite Yes och en rotborste?
Ofta får man oväntat mycket resultat för ett par timmars jobb. Vi hade en lika ful vägg hemma bakom en syrenhäck. Här ska målas om tänkte vi och körde ett varv målartvätt. Sen tyckte vi inte att det behövde målas....
(80% av resultatet på 20% av insatsen)
Så det kanske är värt tio minuter att testa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.