Sökte bygglov med svart kulör på huset men kommunen hörde av sig via mail och påpekade att detaljplanen krävde ljusa kulörer. Jag skickade då ett antal färgprov vilka de accepterade, fortfarande via mail. När jag sen fick bygglovet står den svarta kulören kvar. Kan jag jävlas eller finns det någon lag som skulle ge kommunen rätt?
 
Hmm.
Du har ju ett bygglov, som både ger dig möjlighet och skyldighet att göra ett svart-bygge :)
Men, i och med att det finns en diarieförd konversation som berättar att det bryter mot regelverket och du i någon form av formulering gått med på att ändra till en ljus färg kan det nog anses att du skulle vara medveten om att det bygglovet är felaktigt...
(På samma vis som att du inte får bygga ett 700m högt hus bara för att decimalen missades i bygglovet för ett hus som avses bli 7,00m)

Om du *verkligen* vill ha svart färg kan du ju göra ett försök och följa bygglovet och hoppas på att ingen anmäler dig. Om det sker spela dum och hävda att du trodde att de ändrat sig.
Har du *tur* kan det kanske resultera i att du bara behöver måla om utan att få någon sanktion för att ha brutit mot bygglovet, i och med att du har ett sådant bygglov, men du ska nog ha med den kostnaden (utöver färg) i din buffert-budget i så fall.

Om du kan tänka dig ett ljust bygge skulle jag kontakta kommunen och be dem korrigera det, eller skicka en komplettering så att du faktiskt kan bygga enligt lovet.
 
  • Gilla
sigpl
  • Laddar…
Huset är redan byggt och målat, ljust. Men jag funderar på att måla om. Med tanke på hur processen gick till i allmänhet så tvivlar jag på att de mail som skickades verkligen diariefördes. Känns som att jag har rättighet att få utskrivet diarelängden. Ska kanske börja där.
 
Har du fått något slutbesked ännu?

Givetvis har du, precis som alla andra rätt att få ta del av kommunens diarie.

Har du inte fått något slutbesked ännu kanske det kan vara görbart, men annars så är det ju en ändring av fasad/karaktär som kräver ett nytt bygglov, så då tror jag att ditt gamla bygglov är irrelevant.

Men, å andra sidan, hur ofta anmäler grannarna att nån målar om huset?
Det blir ju bara ett problem som du behöver argumentera för om kommunen får reda på det. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.