Jag har en Makita LS0815FL med tillhörande arbetsbord. En mycket bra såg, tycker jag. Men på senaste tiden har den börjat kärva lite. Den glider liksom lite dåligt. Att dra ut sågen mot sig går bra, men att trycka den ifrån sig som man gör när man sågar lite bredare brädor går väldigt trögt. Så var det inte förut, utan den gled fint åt båda hållen. Någon som har något tips på vad jag kan göra för att få den att glida bra igen?

Jag kanske är dålig på att förklara, men hoppas någon förstår vad jag menar.
Makita LS0815FL kap- och gersåg på arbetsbord med tygbag för damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså de två skenorna/rören som är bakom dammsugarpåsen som sågen glider dåligt på åt ena hållet.
 
MultiMan
Och du har smort med lämpligt smörjmedel? Är det plast i någon del rekommenderar jag silikonbaserat medel, finns i både spray och tub.
 
Jag provade med WD40 men det hjälpte inte. Har du något tips på ett bra silikonbaserat medel?
 
MultiMan
Om du vill spara pengar så skulle jag säga att Biltemas spray eller silikonfett på tub duger, använder det själv till mindre kritiska tillämpningar. Till viktigare saker använder jag Würth men det är ett helt annat prisläge och säljer primärt bara till verkstäder. Bara en liten tub av deras bästa silikonfett kostar flera hundra, men då är det riktigt bra. De har olika kvalitéer inom varje segment, men jag hade valt deras dyraste silkonfettspray, som tränger in väldigt bra och stannar kvar länge.

Men som sagt, Biltema duger för denna tillämpning. Du kan även leta i vanlig butik efter någon CRC-variant som är bättre men dyrare.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Jag säger som så många gånger förr; håll silikonprodukter borta från föremål som som kan komma i kontakt med saker du senare vill måla. Du riskerar en massa besvär senare om du använder silikonoljor och silikonfetter.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Hade inte fått någon notis om att ni svarat, så jag hade helt missat det. Köpte en spray på Classe och det fungerar bättre nu, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.