Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Ett till exempel som jag anser vansinnigt var omställning till så kallade lågenergilampor med kvicksilver. Många kommer aldrig gå till riktig återvinning och då är alternativet med gamla lampan bättre för miljön även om de förbrukar mer energi.
Det trodde jag också, till dess som jag fick veta hur stora kvicksilverutsläpp det var från kolkraftverken, och alltså blev totalen ändå lägre mängd kvicksilver trots innehållet i lågenergilampor.

Glöm aldrig, när du diskutera eller tänker på glödlampsförbudet, att det faktiskt är mest en europeisk angelägenhet.
Du brukar så ofta påminna om hur liten spillra i världen Sverige är, samma med glödlampsförbudet, ifall det inte var fullt så effektivt här, så är Sverige bara en procent av EU's befolkning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Nej jag anser inte att vi ska brassa på här i Sverige. Vi ska fortsätta vårt arbete men med ballans så vi inte riskerar att komma i en ekonomisk sits så vidare arbete för en bra miljö förstörs.
Hur rimmar detta med alla gånger du skrivit att du önskar några grader varmare klimat?
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur rimmar detta med alla gånger du skrivit att du önskar några grader varmare klimat?
Skulle gärna önska lite varmare klimat.
Skulle vara bra för Sverige, speciellt för jordbruket.

Vi får hoppas naturens krafter ger oss varmare klimat. Koldioxidhotet är jag tveksam om vi i Sverige kan vara så mycket orsakande av.
 
BirgitS
Tror du att somrar som förra sommaren blir vanligare, oförändrade eller ovanligare om klimatet i Sverige blir varmare?
Med tanke på att det var väldigt dåliga skördar i Sverige förra året.

En genomsnittlig svensk släpper ut ung. dubbelt så mycket koldioxid som en genomsnittlig människa. Vi svenskar förbrukar ung. fyra gånger mer av jordens resurser per år än vad den klarar av långsiktigt.
 
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det trodde jag också, till dess som jag fick veta hur stora kvicksilverutsläpp det var från kolkraftverken, och alltså blev totalen ändå lägre mängd kvicksilver trots innehållet i lågenergilampor.
Ja, detta med att kolkraften släpper ut en massa kvicksilver och annan skit är ju ett faktiskt problem oavsett om man tror på att koldioxiden kommer leda till en klimatkatastrof eller inte. Ändå finns det "miljövänner" som förordar nedläggning av fungerande kärnkraftverk.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, detta med att kolkraften släpper ut en massa kvicksilver och annan skit är ju ett faktiskt problem oavsett om man tror på att koldioxiden kommer leda till en klimatkatastrof eller inte. Ändå finns det "miljövänner" som förordar nedläggning av fungerande kärnkraftverk.

Såklart det finns det, men dem har du nog inte hört av här särskilt mycket.

Kärnkraft har varit på tapeten men den frågan är överspelad. Börjar vi upphandla nu har vi kanske ryskbyggda reaktorer 2030 och då är vi beroende av utrikes uran.
 
"Torkan kan ha ökat spridning av renkavle"

Rubrik i gårdagens ATL om ogräset renkavle som sprider sig allt längre norrut. Bekämpas inte renkavlen kan den orsaka en halvering av skörden. Bekämpningskostnaden är 800 - 1000 kr dyrare per hektar än annan bekämpning. Det som ytterligare komplicerar situationen är att renkavle tillhör de ogräs som snabbt utvecklar resistens.

Bara en ögonblicksbild ur vardagen. Det är aningslöst att hävda att värmen är enbart positiv, visst, det växer bra under förutsättning att vi har tillgång till rent vatten men värmen medför så mycket annat som kan komma som otrevliga överraskningar. Vårt förhållandevis kyliga klimat har skyddat oss väl mot oönskade växter och importerade skadedjur men med ökad värme uppstår givetvis nya problem
Och som alltid, det är nettoeffekten som räknas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett koncept annars som är relevant till klimatdebatten är fenomenet som kallas för normalcy bias.

https://io9.gizmodo.com/the-frozen-calm-of-normalcy-bias-486764924

flikar in ett citat:
Fleeing survivors ran past living, uninjured people who sat in seats literally watching for the minute it took for the flames to reach them.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Senaste nytt från Mauna Loa

[länk]
Jag kommer ihåg det fanns, finns, en sida som hette 350.org som handlade om hur viktigt det var att stoppa CO2 koncentrationen vid 350ppm för efter det skulle effekterna bli katastrofala. Nu har vi kört rakt igenom det taket och fortsätter mot 450ppm.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kunde inte riktigt släppa detta ur tanken.
Och för några dagar sen kom jag på att detta är väl ytterligare en orsak till att typ förbjuda bilkörning (åtminstone snabbare än 15km/h) och att flyga, eller åtminstone rejält begränsa det.

Och se, jag hade rätt i min tanke:
[länk]

Om en fluga (eller annan insekt krossad på rutan) i snitt väger 0,1 gram så tar bara bilarna i Holland ihjäl 80 000 ton insekter om året. Det bor 17 miljoner människor i Holland, 20% av Tysklands population.
Jag minns hur det var förr. När man kunde tanka mopeden för 4.50 kr litern. Då på den tiden hade alla mackar en hink med vatten/skrapa ute vid pumparna. Varför? Jo, bilarnas rutor var helt fulla med döda insekter på sommaren. Nu har de inte det längre, pga att rutorna krossar inte en massa insekter längre. Så att insekterna har minskat är helt klart. Aftonbladet ska man aldrig lita på vad de skriver.
 
Jag är rätt säker på att de flesta av de bemannade mackarna jag besöker har sådana hinkar...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73
E Edgarsven skrev:
Nu har de inte det längre, pga att rutorna krossar inte en massa insekter längre.
Hinkarna finns i uppvärmda skåp med vatten- och luftslangar.

Men kan det vara att folk bara tvättar bilen när det blir för många insekter, eller att vindrutetorkarna har blivit bättre?
 
harry73
E Edgarsven skrev:
Jag minns hur det var förr. När man kunde tanka mopeden för 4.50 kr litern.
Var det på 80-talet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.