Hej!
Börjar bygga under våren i egen regi. Bygglovet beviljat förra året. Vilken typ av försäkring behöver man ta? T ex byggherreansvaret - kräver det några särskilda försäkringar eller täcker de olika entreprenörernas egna försäkringar alla eventualiteter?

Vad det gäller färdigställandeförs. och likn. så är väl det ganska meningslöst när man själv är ansvarig för sitt eget bygge? Jag menar om en av entreprenörerna t ex konkar och inte gör klart sitt jobb så betalar man ju helt enkelt inte. Eller har jag fattat det här fel? Detta är ju verkligen en djungel av oklarheter!!

Antar att min fråga egentligen är: kan man överhuvudtaget försäkra sig när man bygger själv? De flesta förs. verkar ju vara uppbyggda utifrån att man köper ett färdigt typhus.
Mvh/stenhus05
 
Det verkar inte finnas någon som har koll på detta ordentligt.

På vårt bygglov stod det att till byggsamrådet var vi tvungna att skaffa byggfelsförsäkring och småhusgaranti (=färdigställandeförsäkring verkar det som) annars skulle man inte få börja bygga.

Vi har köpt en stomme från Västkuststugan plus att de utför stomresningen. Allt invändigt gör vi själva. Vi fick en byggfelsförsäkring som täcker stommen plus grunden (som vi inte gör själva). Vår KA pratade med kommunen och fixade så vi slapp färdigställandeförsäkringen (han är värd varenda krona).

Den info jag har lyckats samla angående byggfelsförsäkring är att alla arbeten man har avtal på kan man försäkra.

Tyvärr verkar inte lagen riktigt genomtänkt, de tycks ju ha missat alla de som faktiskt gör allt arbete i egen regi. Den stjälper mer än den hjälper, men tanken att skydda konsumenten är ju i botten bra, men de hade behövt tänka igenom det en vända till.
 
Detta kära ämne... ::)

Hur som helst så är jag i samma sits som stenhus05.

Bygganmälan inlämnad förra året, så de nya reglerna gäller inte mig.

MEN, vad måste jag enligt lag ha? Är det en byggfelsförsäkring?
 
Ja, för egen del så vacklar jag hit och dit men det lutar åt att man ska satsa på: 1. färdigställandeförsäkring som täcker de moment man lejer bort; 2. byggfelsförsäkring - vad jag förstår - som också täcker dessa delar av bygget; 3. vanlig villaförsäkring under byggtiden som försäkrar en mot brand, stöld etc på bygget.

Är detta allt måntro? ::)

mvh/stenhus05


 
Vid byggnation av småhus där bygganmälan lämnats in efter årsskiftet gäller följande:

Om arbetet utförs av näringsidkare skall färdigställandeförsäkring eller garanti från entreprenören (-erna) på 10 % av entreprenadbeloppet finnas.
För eget arbete krävs inte färdigställandeförsäkring.

Byggfelsförsäkring skall alltid finnas. Även för eget arbete (och det är detta som är det tokiga med den nya lagstiftningen). Försäkringsbolagen (Gar-Bo, Bostadsgaranti m.fl.) kan numera medge att det egna arbetet tas med i den försäkring de lämnar för de entreprenörer man har avtal med för andra delar av byggnationen, utan någon egentlig premiemerkostnad. Försäkringen ersätter dock inte fel på de delar som utförts genom det egna arbetet. Sedan är det bara att hoppas att kommunen godkänner denna konstruktion.
Försäkringsbevis skall företes för kommunen före igångsättningen av arbetet på byggnadsplatsen.

För byggen där bygganmälan inlämnats före årsskiftet gäller inte dessa krav.

Vad sedan gäller försäkring mot brand, stöld o.dyl. bör man absolut ta ta en villaförsäkring. I denna skall ingå även en byggharreansvarsförsäkring och brukar också en rättskyddsdel ingå. De största bolagen (If, Lf, TH, Folksam) har standardprodukter för detta.
 
::) Byggfelsförsäkringen av den 1 januari 2005 är inte riktigt anpassad för oss som bygger själva...

Har fått bygglov och så också en byggfelsförsäkrings-begäran för att byggsamrådsmötet över huvudtaget skall bli av.

Har två alternativ.
1 överklaga - och helst skicka ett brev till den trevlige justitieministern ang detta oskick med byggfelsförsäkringskrav på oss självsnickare, när vi ändå bara får BETALA för att ev få ut något av den aktuella försäkringen som dessutom bara gäller 10 år.
De är osedvanligt dyra. mellan 12 och 25000,- får vi punga ut. Sedan kommer det till en eventuell självrisk på ca 20 000,- . UNDRA PÅ att folk är som tokiga och tycker det här är OCKER.

2 ändra ritningarna så att alla våtvaru-aktiviteter försvinner. Och därmed i vårt fall också kravet på Byggfelsförsäkring.

Ja vilket tror du att vi kommer att göra?
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.