A
Hej!

Det är så att jag ska installera ett antal nätverkskameror utomhus på vårt hus.

Problemet är att vi endast har 1 nätverkskabel som går ut ur huset. Tänkte därför sätta en switch utomhus i ett sånt apparatskåp och dela därifrån. Vad tror ni är den största risken med det?

Är skåpet helt tätt lär switchen bli överhettad förstår jag, men gör man hål för fläktar finns det väl risk för kondens?


Detta är prylarna jag tänkt köpa:

Switchen - https://www.ui.com/edgemax/edgeswitch-8-150w/UBNT-ES-8-150W.jpg


Något apparatskåp likt detta som är rostfritt.
2514021.jpg

------------------------

Tack för tips!! (y)(y)(y):D:D
Hur skulle ni gjort?

(Min mor vägrar att gå med på att vi gör hål i ytterväggen, eftersom det då blir hål i ångspärren.)
 
Vi har sådana switchar i vanliga markskåp (typ elskåp) på jobbet. Har fungerat jättebra i flera år.
 
Hej!
Kör du övrig ubiquity utrustning, edge eller unifi och tänkte du köra med deras övervakningskamror?

Nanoswitchen är riktigt bra och prisvärd men du får ju endast 3 portar. Har hört om fall där det kortsluts om kamrorna inte använder PoE, vet inte om det är ett problem med nanoswitchen eller poe generellt. Annars är nanoswitchen riktigt fin till utomhusbruk. Crosstalk solutions gjorde precis en video på den på YT.

Jag har både nätverk och övervakningssystem från ubiquity, jag valde att köra unifi serien för att få ett bättre webinterface. Kamera appen är dock väldigt bristfälligfortfarande tyvärr.
 
Sätt på lite kyl isolering på insidan och skåpvärme, om inte denna ger tillräcklig värme, samt en liten ventilationsnäsa..
 
....men är tanken då att dra alla kablar utvändigt på fasaden? Det känns ju inte toppen. Går det inte att borra sig direkt in i något vindsutrymme?
 
A
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Vi har sådana switchar i vanliga markskåp (typ elskåp) på jobbet. Har fungerat jättebra i flera år.
Hej! Vet du om ni har någon ventilation i elskåpet? Fläkt eller kylare? Tack!! =)

D Daaaaaniel skrev:
Köp en sånhär istället?
Också Ubiquiti :)

[länk]
Den Nanoswitchen klarar endast 3 kameror, jag funderar på 8st. Men tack för tipset ändå!! Kanske klarar mig med 3st.


H Husqvarna220Ac skrev:
Sätt på lite kyl isolering på insidan och skåpvärme, om inte denna ger tillräcklig värme, samt en liten ventilationsnäsa..
Finns det något som heter kylisolering? Ventilationsnäsa är ett litet hål antar jag? =))


Tack så mycket allihopa!!
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
....men är tanken då att dra alla kablar utvändigt på fasaden? Det känns ju inte toppen. Går det inte att borra sig direkt in i något vindsutrymme?
Hej!

Jag tänker att man kan gå rakt genom kallvinden från ena sidan till andra sidan huset, istället för att gå runt hela huset.

Men det kommer nog bli lite nätverkskablar utvändigt på fasaden ja. får antagligen ordna något flexrör eller köpa speciella uv-skyddade kablar.

Hur ska man annars göra ifall man inte får borra i ytterväggen här och där :)

Tack så mycket för svar!
Vänliga hälsningar
 
Eftersom switchen värmer upp skåpet något så bör det bli varmare i skåpet än utanför och därmed ingen kondens. Lite ventilation också så ska det nog gå fint.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hur man kan göra beror ju lite på hur huset ser ut. Jag har monterat mina kameror i takfotslådan och drar kablarna direkt in på kallvinden.
 
StefanEriksson skrev:
Den Nanoswitchen klarar endast 3 kameror, jag funderar på 8st. Men tack för tipset ändå!! Kanske klarar mig med 3st.
Förstår att du hade önskar något som stödjer 8 portar direkt.
Men det går att serie-koppla dem
På 2st nano får du då ut totalt 5 kameror; 2st i första, 3st i andra.
På 3 st nano får du ut 7 kameror.
Fler kamerar än så för hemmabruk? Är det fort know ni bor i eller? :)
 
A
D Daaaaaniel skrev:
Förstår att du hade önskar något som stödjer 8 portar direkt.
Men det går att serie-koppla dem
På 2st nano får du då ut totalt 5 kameror; 2st i första, 3st i andra.
På 3 st nano får du ut 7 kameror.
Fler kamerar än så för hemmabruk? Är det fort know ni bor i eller? :)
7st hade räckt! =)

Detta är kameran, verkar som den inte passar den.. :(
https://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/14251?us

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

Behöver minst 42 V, Nano är på 24V.



Kommer bli något likt detta, enda skillnaden är att power supply är inbyggt i switchen. Blir skitbra tror jag! =)
m0qp2kkt3jx21.jpg
 
Redigerat:
A
Exostor Exostor skrev:
Eftersom switchen värmer upp skåpet något så bör det bli varmare i skåpet än utanför och därmed ingen kondens. Lite ventilation också så ska det nog gå fint.
Denna switch är på 150W, det borde värma upp ganska mycket, eller?

Man kanske ska placera kylflänsar eller liknande =)
 
Jag har en 150w (max) Poe från ubi till mina kameror och ja den blir rejält varm.....
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har en 150w (max) Poe från ubi till mina kameror och ja den blir rejält varm.....
Jag tänker mig en sommardag i skuggan, kanske kan vara 25-30 grader som max då utomhus.

Vad för alternativ har man, kylfläns, fläktar?

Har läst om något som heter " thermoelectric cooler " vad nu det är?

Hur skulle ni gjort?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.