Hej, tänkte köpa borr för att borra i berg så jag får stå mellan att köpa 2 skärig borr eller 4 skärig. Vilket är det "bäst" för att utföra detta arbete på ett ganska stor berg.

Vänliga hälsningar
David
 
D DavidEr skrev:
Hej, tänkte köpa borr för att borra i berg så jag får stå mellan att köpa 2 skärig borr eller 4 skärig. Vilket är det "bäst" för att utföra detta arbete på ett ganska stor berg.

Vänliga hälsningar
David
Till berg ska du ha 2-skärigt.
 
R Robbanj82 skrev:
Till berg ska du ha 2-skärigt.
Hej, tack för svaret.
Jag är lite nyfiken på varför jag ska ha 2-skärigt för berg istället för 4-skärigt.
 
D DavidEr skrev:
Hej, tack för svaret.
Jag är lite nyfiken på varför jag ska ha 2-skärigt för berg istället för 4-skärigt.
Jag är absolut ingen expert, men fick förklarat för mig att det blir mer kraft på varje skär. Och IOM att berg är så hårt så behövs kraften för att ta sig neråt och slå sönder berget typ.
Jag har även provat i praktiken, det va stor skillnad hos mig.
Sen finns det säkerligen olika bergarter osv som är mjukare där det funkar med 4-skärigt.
 
  • Gilla
DavidEr
  • Laddar…
Med det sagt så går det bra med 4-skär också även om 2-skärigt kanske är att föredra. Har kört mycket med hiltis 4-skäriga i svensk granit utan problem.
 
Kyl borren så den inte blir för het och härdningen försvinner.
Själv använder jag vatten och de fungerar bra trädgårdsslangen eller en vän med vattenkanna och låt lite vatten rinna runt borren.
 
Jag tycker att rinnande vatten låter borrhålet gegga igen lite väl mycket, så jag kör med hink bredvid.

20, max 25, sekunder borrning, sen 5 sekunder kylning. I stenarna jag anfaller nu brukar två borrningar räcka för att nå hela borrets längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.