Planerar att sätta in ett FTX system i mitt hus från -45 (1.5 plan med källare) och håller på att dimensionera det nu. Har ingen tidigare erfarenhet från FTX mer än ihärdigt googlande...

Fundering 1
Mest förvaring och tvättstuga i källaren, men vill främst motverka att det blir unken källarlukt. Ska man verkligen köra på 0.35liter/s/kvm då? Det ska gå att hänga kläder utan att det luktar källare. Hur har ni andra med liknande förutsättningar ställt in?

Fundering 2
En annan fråga är om det skulle finnas några direkta nackdelar med ta in friskluften strax ovanför marknivå, ca 40cm? Det enda eventuella problemet den lokala ventilationsfirman såg var risken för det skulle bli igensatt vid mycket snö. Men det vanliga är ju på tak eller gavel...

Fundering 3
Avluftningen tänkte jag dra i den gamla rökkanalen (195*255mm) i murstocken utan kondensisolering. Inbillar mig att den är tillräckligt massiv för att inte få kondens på utsidan, men det kanske är en risk? Någon som har liknande lösning kanske?

Visa bilaga 331714

Tvärsnitt av en tvättstuga som visar placering av FTX-aggregat, bergvärmesystem och avluftning via gammal rökkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
1
Sätt en avfuktare i tvättstugan
Det mest energieffektiva sättet att torka tvätt
Och du har den bara igång när det behövs

2
Sätt "svanhals" på kanalen ute så den mynnar högre upp

3
Ingen kommentar
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
1
Sätt en avfuktare i tvättstugan
Det mest energieffektiva sättet att torka tvätt
Och du har den bara igång när det behövs

2
Sätt "svanhals" på kanalen ute så den mynnar högre upp

3
Ingen kommentar
Tack Åsa för svar.

1
Vi kör redan med avfuktare, men ett luftombyte vill jag fortfarande ha. Inte sovrumsstandard utan mer bara så det inte står still. Men jag får väl dimensionera enligt 0.5 rv/h så länge och sen kanske strypa om det är överfull.

2
Ja ett rör skulle man kanske kunna ha, men inte så estetiskt tilltalande. Är mer nyfiken på om luften har "sämre kvalitet" nära marken kontra längre upp.
 
0.35 l/kvm är minimumkrav, mer skadar inte, speciellt med fuktiga kläder hängandes. Jag tror kravet ökar om det finns dusch till 10 alt. 15 l/s beroende på vädringsmöljlighet.

Tänker själv köra 10 l/s i min tvättstuga, 8 kvm med tvättmaskin, torktumlare och utslagsback.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
N nillert skrev:
0.35 l/kvm är minimumkrav, mer skadar inte, speciellt med fuktiga kläder hängandes. Jag tror kravet ökar om det finns dusch till 10 alt. 15 l/s beroende på vädringsmöljlighet.

Tänker själv köra 10 l/s i min tvättstuga, 8 kvm med tvättmaskin, torktumlare och utslagsback.
Det där är så rätt. Minimum är 0,35l/s, så det är bättre att dimensionera på 0,5 så slipper man oljud när man vill forcera.
Eller när filterna klabbar igen om man snålbyter 1ggr/år på rutin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.