HOBBY ARCHITECT
Rött hus med vit snickarglädje och ett högt inbyggt tak som börjar ovanför andra våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad heter sån här hustyp eller tak, där taket inte börjar förns en bit över andra våning...

Grått tvåvåningshus med rött sadeltak börjande en bit över andra våningen, omgiven av en veranda och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...till skillnad från sånt här hus/tak där taket börjar direkt efter andra våning?

Glömmer jämt vad saker och ting heter. :oops:
 
Taket är väl ett vanligt sadeltak, men huset är byggt med förhöjt väggliv?
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Frontespis resp. kupa
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Taket är väl ett vanligt sadeltak, men huset är byggt med förhöjt väggliv?
Förhöjt väggliv, jus det, tack.

K Kyleman skrev:
Frontespis resp. kupa
Frontespis, det var ett nytt ord. Så huset kallas så eller taket?
 
HOBBY ARCHITECT
Här såg jag nu. https://www.villavarm.se/planlosningar/husmodeller


En grej jag undrar över, byggde man sådana hus förr i tiden utan dom där små fönsterna på andra våning?
Gult traditionellt hus med veranda och små fönster på andra våningen.

Tycker mig bara ha sett nybyggda sådana hus utan dom där små fönsterna. Tvåvåningshus med stor balkong och flertalet fönster inklusive små fönster på andra våningen i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad tycker ni är snyggast? Jag tänker mig att dom där små fönsterna bara är i vägen när man ska möblera rummen där uppe, tar plats för sängen eller så...
 
Småfönstren (som exempelvis på det gula huset) sitter normalt sett inte i ett vanligt rum, utan i ett trapphus eller på en kattvind. Vet faktiskt inte om de i första hand är till för att släppa in ljus på kattvindarna eller om de främst sattes dit av estetiska skäl.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Frontespis, det var ett nytt ord. Så huset kallas så eller taket?
Nej, det är den gaveln på kupan som kallas frontespis. Oftast avser man då en gavel/framsida som är lite extra dekorerad, och/eller sticker ut lite utanför, för syns skull.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Förhöjt väggliv handlar ju inte om vad som är snyggt utan har att göra med layouten främst på insidan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är den gaveln på kupan som kallas frontespis. Oftast avser man då en gavel/framsida som är lite extra dekorerad, och/eller sticker ut lite utanför, för syns skull.
På vilken dialekt ?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Fönstren handlar om ljusinsläpp. Dessa hus byggdes innan elnätet, så elektrisk belysning fanns inte.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Wikipediska.
[länk]
Tydligen något man sa 1908.
 
HOBBY ARCHITECT
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Småfönstren (som exempelvis på det gula huset) sitter normalt sett inte i ett vanligt rum, utan i ett trapphus eller på en kattvind. Vet faktiskt inte om de i första hand är till för att släppa in ljus på kattvindarna eller om de främst sattes dit av estetiska skäl.
Jaha. Men det är nog olika, när det gäller nya hus. Sen varför man skulle vilja ha fönster på kattvinden förstår jag inte.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är den gaveln på kupan som kallas frontespis. Oftast avser man då en gavel/framsida som är lite extra dekorerad, och/eller sticker ut lite utanför, för syns skull.
Ok. Då finns det inget ord för den typen av hus jag menade, utan bara ord för själva väggdesignen typ.
 
HOBBY ARCHITECT
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Förhöjt väggliv handlar ju inte om vad som är snyggt utan har att göra med layouten främst på insidan.
Allting hänger väl ihop? Det estetiska och det praktiska.

Jag har hört att en av anledningarna till att man har 1/2-planshus är för att man behöver inte betala skatt eller vad det var om det är en viss låg takhöjd, inte heller källare. Var det så förr i tiden också? Eller varför byggde man så då...? Det är ju väldigt snyggt, men helt ologiskt egentligen.


(Jag håller på och ritar en lyxig sommarstuga som jag vill ska ha en typiskt svensk gammaldags stil. Funderar på om det ska vara källare, men då kommer ju huset upp en bit och man måste ha trappsteg till ytterdörren och altandörren, då blir det inte den där direkta kontakten till uteplatsen. Vill inte upphöjd altan, så hade man ju inte förr. Men en stor trappa utanför altandörren kan ju också vara snyggt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.