Jag behöver pumpa sjövatten tillfälligt för att fylla en pool.
Avståndet är 400 m och nivåskillnaden är 8 m.
Jag hade tänkt mig en bensindriven pump vid sjön, de pumpar jag tittat på har 2 tum (50 mm) in & utlopp,
tänkte använda platt 50 mm slang från pump till pool & armerad 50 mm sugslang.

Pumparna jag har tittat på har denna specifikation:
Sughöjd: max 7 m
Tryckhöjd: max 26 m
Vattenflöde: max 36 m3/timme
Vattentryck: max 2.5 bar

Kommer det här fungera, eller bör jag göra på något annat sätt?
 

Bästa svaret

Ingen märkvärdig sträcka för att flytta vatten med en bärbar pump. Du har valt vettiga dimensioner på slang. Men kan du hitta en pump som ger högre tryck så är det ingen nackdel. Bara nivåskillnaden ger 0.8 bar mottryck. Du kommer få ut vatten, men inga 36m3/timme, för det får du bara vid 0 bar mottryck med den pumpen. Gissningsvis får du mellan 1/4 och hälften av maxflödet i din uppställning.

Det kan vara värt att hyra en lite bättre pump på exempelvis en hyrfirma eller saneringsfirma. De senare kan nog hyra ut brandslang till dig också. 400m slang kostar en hel del att köpa

Rent allmänt så är det ofta värt att titta på de pumpar som säljs som högtryckspumpar eller brandsläckningspumpar. De har ofta maxtryck på 5-7 bar. De är ofta lite dyrare, men betydligt mer universella än pumparna med lägre tryck som är mer av länspumpar avsedda att skotta en massa vatten kortare sträckor.
 
Är det bara en gång du ska pumpa så istället för att investera i massa slang och pump så är ju en tankbil som suger upp och flyttar vattnet ett alternativ. Behöver ju inte bli så mycket dyrare lösning och betydligt snabbare.
 
I vilken stad ska polen fyllas?
 
Tack för era svar !
Poolen som ska fyllas på landsbygden utanför Grums som i sin tur är ca: 5 mil från Karlstad.
Fyllningen måste göras varje sommar eftersom jag tömmer poolen varje höst och plockar ner den (rampool 16 000l).

Har kollat med ett företag i Karlstad som kör ut vatten, kostnaden för 12 000 liter blir ca: 3500 kr.
Har också kollat med Ramirent om att hyra pump & slang, kostar 2190 kr/dygn men de var osäkra på att de
kan få ihop 400m 2 tum slang.

400 meter 2 tum slang har hittat för 589 kr (50 m) så det blir 4700 kr för slang
och sedan ca: 2000 kr för pumpen, 6700 kr totalt.

Så just nu vet jag inte om jag ska hyra eller köpa pump/slang.
 
Som sagt, kolla hellre en saneringsfirma än en ren hyresfirma. Jag har tyvärr inga tips på sådana i Värmland, men titta in hos skadeservice.se eller relita.se så ser du vilken typ av företag jag tänker på.

Känner du någon på ett skogsbolag så brukar de eller någon av deras entreprenörer också ha bra pumpar och gott om slang för eftersläckning på skogsbränder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.