Är i färd med att renovera min gamla skorsten(tegel).  Den är i så dåligt skick att jag troligen måste plocka ner till nock och börja om från början.  Blir det ett dåligt, fult murarbete kanske jag väljer att plåta in hela skorstenen(fy tycker säkert vissa). Men hur är det med detta rent funktionellt....hör bara teorier att det inte är bra ur kondens synpunkt...men hur är det ?  Vet man säkert att det är så ?  Sen funderar jag om man måste ha en ny betongkrona under plåten, Kanske bara gör plåt på ovansidan, den kommer väl isåfall ersätta betongkronan,  för väder och vind ?

Övrigt skall jag stoppa i rör både till eldstad och för ventilation....plocka på "aspirator" på toppen.  Men behövs en för varje kanal(6st) eller kan man göra någon bra lösning som tar alla 4 vent. kanalerna.  Sotaren måste ju kunna göra sitt jobb ?

Mvh//Stefan :surprised:
 
Muraren som ska foga om min skorsten hade en väldigt klar uppfattning om plåtklädda tegelskorstenar som kan sammanfattas med : NEJ!!!

Fukt kondenserar på den kalla plåten och skorstenen fryser sönder. Han hade varit med om att skorstenen föll ihop när plåtklädseln togs bort....

Som alternativ till att mura om skorstenen kan man djupfoga den om alla stenar är hela och ligger på rätt plats.

/Ingenjören
 

min skorstensnisse rekommenderade att laga fogarna och sedan putsa skorstenen.

Beror väl på hur illa däran den är men det ska jag iallafall göra om ett par veckor.

Plåt är big no-no...
 
Ingenjören skrev:
Som alternativ till att mura om skorstenen kan man djupfoga den om alla stenar är hela och ligger på rätt plats.
/Ingenjören
Kan någon förklara vad djupfoga innebär och hur det går till. Tack!
 
Hej
Man ska skillja på om skorsten används eller är tagen urbruk en skorsten som inte används suger åt sig fukt och blir frostsprängd .
 
Vad menar du med "ur bruk"? Om man har skrotat oljepannan och bara kör köksfläkten i pipa 2 av 2, är den då ur bruk. (Pipa 1 är ett stålrör som är tätat i båda ändar.) Dvs kommer den med nödvändighet att frostsprängas?

I såfall vad gör man? Jag menar hur får man en icke uppvärmd skorsten att överleva?
 
en sk cowboyvagn att sätta över skorsten finns i olika typer och varianter som förlänger livslängden betydlig kanske inte skulle va så dumt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.