Hängt extremt mycket på forumet och fått mycket hjälp genom åren. Men tänkte nu ställa en egen fråga för första gången.

Bygger ett uterum, högt ovan mark (skulle annars självklart gjutit platta) med golvbjälklag. Rummet är 3.6x4.5m. Tre bärlinor (en bultad i betonghålsten) varav två 45x195 tryckimp på fyra väl förankrade plintar ger 1.8m spännvidd mellan resp bärlina.

Frågan är nu resten av golvkonstruktionen. 45x195 golvåsar cc60 med spårad golvspån och sedan 30mm flyt med elslinga i? Därefter klinker? Eller samma med cc30? Kortlingar?

Förstått det som att styvheten bör uppnås med 30mm flyt (vilket elslingan kräver). Fullflyt? Någon rekommendation? Armering?

Hemskt tacksam för idéer och svar!
 
Eller kanske strunta i klinker, golvspån, elslinga i nät och sedan laminatgolv? Något liknande har jag ingen erfarenhet av- och betvivlar kvalitén på liknande elslingor- dvs ej kabel i flyt. Men kan absolut tänka mig laminatgolv om det minskar antal åsar, inget behov flytspackling etc..

Inga åsikter? Erfarenheter?
 
Har själv trägolv i uterummet och det är väl kanske inte den bästa lösningen då det kan variera mer än 50 grader på ett dygn i temperatur. Mitt golv tror jag var limmat från början och resultatet är att det sitter ihop på de flesta ställen men det har spruckit på ett par ställen där det är över 1cm i mellanrum nu mellan plankorna.

Det går garanterat att göra det bättre men jag kommer i alla fall själv välja något mindre levande material som tex klinker när jag nu orkar fixa till det.
 
Min mor har flytande klicklaminatgolv i sitt uterum. Ff fräscht, snyggt efter 10 år.
 
Ja, trä känns inte aktuellt. Just nu tänker jag cc 60, rikligt med kortlingar, spån, flyt med elslinga i och därefter klinker. Frågan är ju flytetstjocklek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.