Vi hare precis fått kommunalt vatten och avlopp, men jag har valt att inte ansluta vatten. Nu har jag fått en faktura på abonnemangsavgift för VA och min fråga är om kommunen har rätt att slå samman två olika tjänster i fakturan när jag faktiskt bara abonnerar på den ena tjänsten.
Rolf
 
När vårt område i Norrköping fick kommunalt VA för ett par år sedan så var det obligatoriskt att gå på avloppet.
Att ansluta vattnet var frivilligt. Dock kostade det ca 125 tkr för både vatten och avlopp, 99 tkr för bara avlopp och tror det typ 90 tkr om man ville efteransluta sig till vattnet.
Vi valde både vatten och avlopp men har bara kopplat på bostadshuset på vattnet, stall, trädgårdsvatten mm tar vi från vår brunn.
 
Jag har ju också betalat anslutningsavgift, både vatten och avlopp är ju framdraget till tomtgräns. Det är OK. I byn kostade det mellan 89 000 och 143 000 beroende på tomtstorlek. Men sedan har jag ju valt att inte koppla på vattnet, eftersom det är frivilligt. Har man kopplat på är det ju OK att betala abonnemangsavgift för båda, men min fråga gäller om det är OK för kommunen att ta betalt för den tjänst jag valt att inte använda. Jag betalar ju inte nätavgift om jag är off-grid och jag betalar inte abonnemangsavgift för fibern om jag inte kopplat in en tjänst i den.
 
Har du betalat anslutningsavgift för både vatten och avlopp är du avgiftsskyldig att betala den fasta avgiften för både vatten och avlopp.

Har du inte betalat anslutningsavgift för vatten så får du titta i den broschyr om VA-taxan som din kommun har beslutat om för att se vad du ska betala.
 
Ja, det är det vanliga. Du måste betala för "tjänsten" eftersom du är ansluten (din fastighet är det) men förstås inte förbrukning eftersom du inte nyttjar tjänsten.
Det var många i vårt område som gick på samma miss (gammalt sommarstugeområde) och sen valde att installera vatten och avlopp ändå för att de ändå måste betala för det...

Det är ju lite typ en hemtelefon, du måste ju betala för "ledningen" och ditt nummer trots att du inte ringer ett enda samtal eller inte ens har en telefon inkopplad.
 
Vi har endast kommunalt vatten och på fakturan står det avgift för vatten och avlopp med priset är endast för vatten
 
N NoOne2k skrev:
Har du betalat anslutningsavgift för både vatten och avlopp är du avgiftsskyldig att betala den fasta avgiften för både vatten och avlopp.

Har du inte betalat anslutningsavgift för vatten så får du titta i den broschyr om VA-taxan som din kommun har beslutat om för att se vad du ska betala.
Nja, Jag talade om att jag inte skulle ha vatten, fyllde i en blankett, men båda är ju ändå framdragna till tomtgräns. Näste ägare kan ju vilja ha vatten också.
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, det är det vanliga. Du måste betala för "tjänsten" eftersom du är ansluten (din fastighet är det) men förstås inte förbrukning eftersom du inte nyttjar tjänsten.
Det var många i vårt område som gick på samma miss (gammalt sommarstugeområde) och sen valde att installera vatten och avlopp ändå för att de ändå måste betala för det...

Det är ju lite typ en hemtelefon, du måste ju betala för "ledningen" och ditt nummer trots att du inte ringer ett enda samtal eller inte ens har en telefon inkopplad.
Om jag säger upp abonnemanget på min hemtelefon behöver jag ju inte betala för att televerket har en ledning fram till huset.
 
R Rolfan skrev:
Nja, Jag talade om att jag inte skulle ha vatten, fyllde i en blankett, men båda är ju ändå framdragna till tomtgräns. Näste ägare kan ju vilja ha vatten också.
Troligtvis la man med en slang för vatten när man ändå grävde, för framtida bruk. Det som är viktigt i det hela är vad du har betalat för anslutningsavgift och hur VA-taxan är utformad. I vilken kommun bor du? Taxan kanske finns att läsa på kommunens hemsida?
 
Magnus E K
Den rörliga avgiften för avlopp brukar baseras på vattenförbrukningen så hur vet de hur mycket man använder avloppet om man inte har vatten?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den rörliga avgiften för avlopp brukar baseras på vattenförbrukningen så hur vet de hur mycket man använder avloppet om man inte har vatten?
Det vanliga är att man får en vattenmätare monterad på det egna vattnet eller betalar för schablonförbrukning.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den rörliga avgiften för avlopp brukar baseras på vattenförbrukningen så hur vet de hur mycket man använder avloppet om man inte har vatten?
Man får en vattenmätare inkopplad på sitt eget vatten.
 
N NoOne2k skrev:
Troligtvis la man med en slang för vatten när man ändå grävde, för framtida bruk. Det som är viktigt i det hela är vad du har betalat för anslutningsavgift och hur VA-taxan är utformad. I vilken kommun bor du? Taxan kanske finns att läsa på kommunens hemsida?
Du menar att varje kommun är helt suverän i att utforma en taxa och att det inte finns några lagrum alls?
 
MrJay
R Rolfan skrev:
Om jag säger upp abonnemanget på min hemtelefon behöver jag ju inte betala för att televerket har en ledning fram till huset.
Bor i Norrköping.
Anslutningsavgiften för vatten och avlopp är förbetald för vår tomt men vi har det inte inkopplat ännu då det är en del arbete kvar innan schaktning och ett hus kommer på plats. Hursomhelst, jag betalar fast avgift på ca. 2000kr till det kommunala bolaget för vatten och avlopp trots att jag inte har något av det. Jag tog kontakt med kommunen samt andra individer insatta i lagen när jag mottog denna faktura och använde snarlikt liknelse (el istället för telefon dock) i mitt resonemang och fick svaret att om det finns vatten och avlopp får man betala fast avgift även om man inte nyttjar det. Sedan när man kopplas in tillkommer taxan för användning. Lagen i fråga heter vattentjänstlagen och är en s.k. speciallag, bara att acceptera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sajmon
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Du menar att varje kommun är helt suverän i att utforma en taxa och att det inte finns några lagrum alls?
Nej men det är upp till varje VA-huvudman (ofta kommunen) att upprätta en VA-taxa enligt lagen om allmänna vattentjänster. Denna gäller om den aktuella fastigheten är belägen innanför verksamhetsområdet för vatten och/eller avlopp. Är fastigheten utanför verksamhetsområdet är det istället avtalslagen som gäller och då är det mer fritt för VA-huvudmannen att teckna avtal om vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.