Slutsumman blev någonstans runt 1200-1500:- för bägge hjulen bak skivor och ok (originaldelar). Tror du han har lurat mig?
 
E elmont skrev:
Slutsumman blev någonstans runt 1200-1500:- för bägge hjulen bak skivor och ok (originaldelar). Tror du han har lurat mig?
Nu vet jag ju inte vad du har för bil så det är svårt att göra en helt korrekt bedömning av det, men om mecken nu använt originaldelar så undrar jag var du har fått siffran 150% påslag ifrån...
Förmodar att du menar mtrl-kostnad 1200-1500.
Då skulle han köpt in belägg, 2 skivor och 2 ok för runt 600:- Originaldelar... Tror inte det...
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
GlennB.
Så med andra ord så jobbar du för 7 kronor i timmen eftersom arbetarna i Chile gör det.
Varför skulle jag göra det när det finns någon som betalar mej en vettig lön ?

Och du säger att du var i branschen för 23 år sedan. Det har förändrats rejält på dom 23 åren kan jag berätta för dig...
Det kanske det har, men det är ändå så att om du betalar priser från en grossist som är mångdubbelt högre än vad jag som privatperson kan köpa exakt samma sak för från utlandet (tyskland i detta fallet) så har man mycket dålig rabatt hos sin leverantör.

Kvittona jag lade upp ovan är från originalhandeln eftersom det inte finns eftermarknadsprylar på dessa delarna. Dessutom så blir det ett jääääkla knök att handla reservdelarna från Autodoc om man handlar i större kvantiteter. Eftersom det gäller handel från annat land i kommersiellt syfte så blir det mycket pappersexercis.
Det är väl inga problem att handla fråne tt annat EU-land som företag ? det finns ju till och med rutiner för att hantera moms mellan EU-länderna.

Men poängen är att du bör ha åtminstonde liknande rabatter av din leverantör som en privatperson har på exempelvis autodoc (det finns ju massor av andra handlare med)

..Sen är väl VAG hopplösa i största allmänhet förvisso.

Sen håller jag med dig om att priserna i Sverige är åt helvete för höga....
Ja, det finns saker som är väldigt dyra till kund i sverige jämfört med andra motsvarande länder, exempel på det är bildelar, motorolja och målarfärg..
 
nikasp nikasp skrev:
Har du inga detaljer eller länkar? Låter väldigt mycket som en skröna.
Hur kan det vara en skröna då vi hade produkterna på jobbet och jämförde dom.
 
K
E elmont skrev:
Jag fick bromsskivor och ok bak bytta i höstas och där var påslaget ca 150%. Jag köpte en bil som gått på saltvägar runt Uppsala :(
Jag har samma upplevelse, det är så att mekaniken jag går till skäms å grossistens vägnar. Han påstår att han inte har någon extra rabatt, men reservdelspriserna han kan erbjuda ligger 100-200% högre än mister auto eller skruvat.

Samma fabrikat på grejerna. Jag har vid påpekade fått uppmaningen att köpa grejerna själv och ta med! Inte märkesverkstad då :)
 
T twoody skrev:
Hur kan det vara en skröna då vi hade produkterna på jobbet och jämförde dom.
Exakt vilken modell var det på dimmern?
Var det exakt samma E-nummer på dom bägge?
Exakt vad var det som var skillnad mellan dom bägge?

Ang. färgen, var bägge burkarna/spannen/hinkarna oöppnade?
Blandades färgen i vardera burken innan testerna?
Exakt hur blandades färgerna, och hur länge?
Exakt vilken färg var det?
Exakt vilken skillnad var det på viskositeten?
Hur mätte ni viskositeten?
 
Pratade med en som jobbat på Ahlsell och han sa att det är väl typ bara dom som kör denna extrema prisskillnaden fortfarande och i stora drag så är det bara för att hantverkare ska kunna visa upp stora rabatter för kunder.
Enligt honom så är dom den dyraste grossisten men är väldigt bra på att få fram grejor fort.
 
GlennB GlennB skrev:
Det kanske det har, men det är ändå så att om du betalar priser från en grossist som är mångdubbelt högre än vad jag som privatperson kan köpa exakt samma sak för från utlandet (tyskland i detta fallet) så har man mycket dålig rabatt hos sin leverantör.
Men det går inte att göra den jämförelsen så som du gör. Både moms skiljer och skattesats skiljer ganska mycket, vilket gör att det blir en prisskillnad. Bara momsen plussar på 6:- per 100-lapp. Lägre skattesats och liknande gör sitt till också, liksom myyyycket större kundunderlag...
GlennB GlennB skrev:
Men poängen är att du bör ha åtminstonde liknande rabatter av din leverantör som en privatperson har på exempelvis autodoc (det finns ju massor av andra handlare med)
Det har aldrig varit så inom bilbranschen att man har samma vidriga rabattsystem som inom byggbranschen. Och att man kan köpa samma vara någon annan stans i världen gör ju inte att mecken plussar på en jäkla massa påslag, utan han har det priset som varan säljs i Sverige att handskas med...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken modell var det på dimmern?
Var det exakt samma E-nummer på dom bägge?
Exakt vad var det som var skillnad mellan dom bägge?

Ang. färgen, var bägge burkarna/spannen/hinkarna oöppnade?
Blandades färgen i vardera burken innan testerna?
Exakt hur blandades färgerna, och hur länge?
Exakt vilken färg var det?
Exakt vilken skillnad var det på viskositeten?
Hur mätte ni viskositeten?
Skämtar du eller trollar du bara ?
 
Nej jag varken skämtar eller trollar.

Eftersom du påstår att det är skillnader på samma produkt som är köpta i två olika affärer (tex dyr grossist & lågprisbutik) så får du ta och lägga fram fakta på det.

nikasp frågade också efter detaljer, https://www.byggahus.se/forum/threa...ls-listpris-523-kr.344204/page-9#post-3308897
Eftersom du inte svarade med några detaljer så specade jag upp några frågor som är viktiga för att kunna avgöra om det är ”original” och ”sämre original” eller två olika produkter.

Gällande färg så måste den alltid blandas ordentligt innan användning, en av anledningarna är just för att det ska vara samma viskositet i hela burken.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej jag varken skämtar eller trollar.

Eftersom du påstår att det är skillnader på samma produkt som är köpta i två olika affärer (tex dyr grossist & lågprisbutik) så får du ta och lägga fram fakta på det.

nikasp frågade också efter detaljer, [länk]
Eftersom du inte svarade med några detaljer så specade jag upp några frågor som är viktiga för att kunna avgöra om det är ”original” och ”sämre original” eller två olika produkter.

Gällande färg så måste den alltid blandas ordentligt innan användning, en av anledningarna är just för att det ska vara samma viskositet i hela burken.
Ja samma varor köpta på grossist och byggvaruhus.
Både målaren och elektrikern har över 30 år i yrket så jag får tro på dom.
Nej vi hade ej tillgång till statens provningsanstalt på arbetsplatsen så vi gjorde inga utförliga tester.
 
  • Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja samma varor köpta på grossist och byggvaruhus.
Både målaren och elektrikern har över 30 år i yrket så jag får tro på dom.
Nej vi hade ej tillgång till statens provningsanstalt på arbetsplatsen så vi gjorde inga utförliga tester.
Det var inte en joel trend och en eljo trend?
 
T twoody skrev:
Ja samma varor köpta på grossist och byggvaruhus.
Både målaren och elektrikern har över 30 år i yrket så jag får tro på dom.
Nej vi hade ej tillgång till statens provningsanstalt på arbetsplatsen så vi gjorde inga utförliga tester.
Enkel viskositetsmätare finns lite varstans att köpa, https://www.esska.se/shop/Doppmatko...t-handtag--354111010000-8900?shoptype_set=b2c

https://www.bilhuset-bildelar.com/produktkategorier/verktyg/tillbehor/din4-kopp

Jag har använt sådan på hobbynivå när jag hjälpte farsan att lacka mormors Duett.
 
Intressant att det finns en tråd om detta. Råkade själv ut för samma sak förra vecka.
Kulventil 15*16:
Bauhaus 149kr
Hornbach 129kr
Tyvärr var det inte på lager. Sista utväg var på att registrera på Ahlsell och kolla där.
Listpris 699kr, rabatt 400kr
Jag har aldrig någonsin handlat där och tänker inte heller göra det i framtiden.

Ahsell har den här affärsmodellen garanterat inte för att ge hantverkarna orimliga listpriser som de sen kan fakturera vidare. Absolut inte. För det skulle ju vara kriminellt och borde utredas av konsumentverket.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag skulle köpa 30 meter jordkabel EKKJ 4x6 +6mm2 för 6-7 år sedan. Letade på nätet och det billigaste priset jag hittade var en bit över 2000 kr. En bekant som känner en elektriker, bad honom kolla på Ahlsell och köpa ifall den var billigare där. Nu minns jag inte vad han hade för rabatt, men det var 80% eller något åt det hållet. Listpris på kabeln var ganska många tusen, men jag fick kabeln för 1200 kr om jag minns rätt.

Kontentan var att listpriset på Ahlsell var flera gånger högre än nätpriset, men efter rabatten sparade jag närmare en tusenlapp jämfört med att beställa på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.