Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
tompas11 tompas11 skrev:
Antalet insekter minskar. Varför? Jo man skyller på klimatförändringen.
Lögn. Här är den verkliga orsaken.
Bara vindkraften i Tyskland dödar 1200 ton (!) insekter varje år!
Frågan man ställer sig är förstås hur många ton insekter dödas årligen av samtliga vindkraftverk globalt.
Tanken svindlar...
[länk]
Jag kunde inte riktigt släppa detta ur tanken.
Och för några dagar sen kom jag på att detta är väl ytterligare en orsak till att typ förbjuda bilkörning (åtminstone snabbare än 15km/h) och att flyga, eller åtminstone rejält begränsa det.

Och se, jag hade rätt i min tanke:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv8rVe/bilrutan-slukar-miljarder-insekter-varje-ar

Om en fluga (eller annan insekt krossad på rutan) i snitt väger 0,1 gram så tar bara bilarna i Holland ihjäl 80 000 ton insekter om året. Det bor 17 miljoner människor i Holland, 20% av Tysklands population.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför orkar ni ens svara optimum, det var väl minst tionde gången han skriver typ samma inlägg.
Och vi går på det hela tiden . :mad: :oops:
Som prof Larhammar skrev till mig på Facebook - ”vi svarar inte de oomvändbara i tron att de skall omvändas, utan för att övriga som läser tråden skall få höra motargument”. Löst citerat.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja visst borde det vara så att klimatskatter användes till att bygga ut elnätet men de pengarna stoppar man i andra hål.

Därför kommer industri och företag flytta ifrån Sverige till där el är tillgängligt.

Vi kommer snart stänga 2 kärnkraftverk och ännu ingen hållbar lösning för att ersätta dem.

Det vet du va?
Du vet om att även om skiten släpps ut utanför Sverige så kommer den hit.
Du diskuterar nu eldistribution, stamnätsuppbyggnad, tillgänglighet till el. Jag ser där inte kopplingen till tråden, med mer än att säkert alla håller med om det måste funka för övergång till eldrift.

Kul att du löst citerar ett gammalt inlägg från mig! Ja Sveriges produktionskonsumtion ökar, liksom våra utsläpp. Och det genom att vi numera i högre grad importerar till vår konsumtion. Vilket får en del politiker att tro att vi nu stannat upp vår utsläppsökningarna (vilket så klart är fel). Jag lyfte fram att det var ett tokigt marknadsliberalt problem. Vi måste alltså minska vår konsumtion för att minska våra utsläpp, oavsett var varorna eller tjänsterna tillverkas.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
>>Vi kommer snart stänga 2 kärnkraftverk och ännu ingen hållbar lösning för att ersätta dem.<<

Hej Optimum!
Såvitt jag vet finns ingen hållbar lösning på kärnkraftens problem heller (avfallet). Själv har jag föreslagit att alla som gillar kärnkraft får en liten påse att lägga under huvudkudden. Underligt nog har förslaget inte väckt nån större entusiasm.
 
L Lasse Morin skrev:
Nytt försök, jag behärskar tydligen inte tekniken här.
Hej Optimum!
Såvitt jag vet finns ingen hållbar lösning på kärnkraftens problem heller (avfallet). Själv har jag föreslagit att alla som gillar kärnkraft får en liten påse att lägga under huvudkudden. Underligt nog har förslaget inte väckt nån större entusiasm.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
I valet av onda ting så kanske inte kärnkraft är så illa. Och nej vi kommer inte att stänga kraftverk. Det är politiskt spel. Men det är OT.
 
L Lasse Morin skrev:
behärskar inte det här
Du får skriva UTANFÖR själva citatet.
 
elpaco elpaco skrev:
Du får skriva UTANFÖR själva citatet.
Tack Elpaco. Det jag skrev första gången hamnade i citatet men det verkliga problemet var ju att det inte syntes förrän jag klickade i det gråa. Fast det kanske ingen annan gör.
 
L Lasse Morin skrev:
Tack Elpaco. Det jag skrev första gången hamnade i citatet men det verkliga problemet var ju att det inte syntes förrän jag klickade i det gråa. Fast det kanske ingen annan gör.
Du kan också under en kort tid redigera dina inlägg!
 
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
ytterligare en orsak till att typ förbjuda bilkörning (åtminstone snabbare än 15km/h)
Min erfarenhet är att man inte får döda insekter på framrutan vid hastigheter under 60 km i timmen
 
optimum
useless useless skrev:
Vad har ett underdimensionerat eldistributionsnät med klimathoten att göra?
Enkelt.
Men kanske lite för komplext för vissa

Om vi inte klarar av att förse företagen här med energi så antingen flyttar de dit det finns möjligheter eller så lägger de ned då andra företag i andra länder lyckas få energi och fortsätter producera det konsumenterna vill ha.

Nu till poängen. Produktion i många sådana länder, t.ex. Kina har betydligt allvarligare effekter på miljön.
Jo jag har varit där en hel del och tagit del i eländet. Om du inte varit där så kan det vara lämpligt och se hur den industriella revolutionen har härjat i deras land. Dit eller Indien eller Pakistan osv. tar gärna över produktionen från Sverige men knappast bra för miljön. Visst det blir renare i Sverige men miljön globalt blir sämre.

Nu har jag förklarat så enkelt och tydligt som jag kan. Dock trodde jag det var mer uppenbart sambandet mellan brister i eldistributionen och miljön är.
 
  • Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Min erfarenhet är att man inte får döda insekter på framrutan vid hastigheter under 60 km i timmen
De kanske dör men smetas inte ut över rutan ...?

Tja vad vet jag. Men någon låg hastighet måste i alla fall innebära att nästan alla överlever krocken, om den nu är 5 eller 50 km/h vet jag inte.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Enkelt.
Men kanske lite för komplext för vissa

Om vi inte klarar av att förse företagen här med energi så antingen flyttar de dit det finns möjligheter eller så lägger de ned då andra företag i andra länder lyckas få energi och fortsätter producera det konsumenterna vill ha.

Nu till poängen. Produktion i många sådana länder, t.ex. Kina har betydligt allvarligare effekter på miljön.
Jo jag har varit där en hel del och tagit del i eländet. Om du inte varit där så kan det vara lämpligt och se hur den industriella revolutionen har härjat i deras land. Dit eller Indien eller Pakistan osv. tar gärna över produktionen från Sverige men knappast bra för miljön. Visst det blir renare i Sverige men miljön globalt blir sämre.

Nu har jag förklarat så enkelt och tydligt som jag kan. Dock trodde jag det var mer uppenbart sambandet mellan brister i eldistributionen och miljön är.
Jo jag tror vi är många som inser det sanna i det du skriver. Det går inte att bortse ifrån den möjligheten.
Nedväxlingen av vår klimatpåverkan måste ske med eftertanke och uppfinningsrikedom, och jag kan också se att en hel del av det politiker håller på med är ren och skär populism, plakatpolitik.
Jag tror att Nötegårdsgubben har lyckats hamra in lite av sina tankar i mig (detta gick då vi inte står milsvitt från varandra, åsiktsmässigt).


Men om jag vänder på det då ...
Du ser alltså ingen annan lösning än att vi i Sverige också kör så det ryker, skiter helt i hur mycket vi släpper ut.
Om elen från kolkraftverk skulle vara lite billigare så ska Sverige också bygga några kolkraftverk, för att stå oss väl i konkurrensen?

Detta jag nu skrev kanske lät lite löjligt i dina öron, vad vet jag.
Men ditt kompakta motstånd mot all form av klimatarbete, ens bara tanken på det, får det att verka som att du helst skulle se några tiotals kolkraftverk, men bara utifall elen därifrån nu blir billigare.
Och, får inte glömma, det får naturligtvis inte finnas någon som helst skatt på denna kolkraft då, ty de har de väl knappast i Kina heller ...


Så nu har vi fajtats vilt från varsin planhalva. Och lite extrema alternativ ligger på bordet.
Vad tycker du vi ska göra?
Något av extremerna, eller något mitt i mellan ... och vad ...?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det här är ingen bra idé. Ungefär lika dumt som att alla som vill dricka mjölk ska ha en ko under kudden.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo jag tror vi är många som inser det sanna i det du skriver. Det går inte att bortse ifrån den möjligheten.
Nedväxlingen av vår klimatpåverkan måste ske med eftertanke och uppfinningsrikedom, och jag kan också se att en hel del av det politiker håller på med är ren och skär populism, plakatpolitik.
Jag tror att Nötegårdsgubben har lyckats hamra in lite av sina tankar i mig (detta gick då vi inte står milsvitt från varandra, åsiktsmässigt).


Men om jag vänder på det då ...
Du ser alltså ingen annan lösning än att vi i Sverige också kör så det ryker, skiter helt i hur mycket vi släpper ut.
Om elen från kolkraftverk skulle vara lite billigare så ska Sverige också bygga några kolkraftverk, för att stå oss väl i konkurrensen?

Detta jag nu skrev kanske lät lite löjligt i dina öron, vad vet jag.
Men ditt kompakta motstånd mot all form av klimatarbete, ens bara tanken på det, får det att verka som att du helst skulle se några tiotals kolkraftverk, men bara utifall elen därifrån nu blir billigare.
Och, får inte glömma, det får naturligtvis inte finnas någon som helst skatt på denna kolkraft då, ty de har de väl knappast i Kina heller ...


Så nu har vi fajtats vilt från varsin planhalva. Och lite extrema alternativ ligger på bordet.
Vad tycker du vi ska göra?
Något av extremerna, eller något mitt i mellan ... och vad ...?
Nej jag anser inte att vi ska brassa på här i Sverige. Vi ska fortsätta vårt arbete men med ballans så vi inte riskerar att komma i en ekonomisk sits så vidare arbete för en bra miljö förstörs.
Vi är redan långt framme och ska givetvis utvecklas mer. Dock har jag svårt att se att bestraffning är vägen fram (läs miljöskatter) Ge folk alternativ så väljer de flesta dem frivilligt.

Citat din text "Nedväxlingen av vår klimatpåverkan måste ske med eftertanke och uppfinningsrikedom..."
Jag håller med till 100% Dock med undantaget att jag kallar det miljöpåverkan.
Av anledningen att det är mycket skit som släpps ut som inte påverkar det som vissa tror är klimatpåverkande.
Exempelvis utsläpp av gifter i naturen. Vi som är några år mins hur kvicksilver drabbade rovfåglar mm.
Alltså hjälper det inte att bara bry sig om koldioxidutsläpp utan all påverkan på vår natur.

Ett till exempel som jag anser vansinnigt var omställning till så kallade lågenergilampor med kvicksilver. Många kommer aldrig gå till riktig återvinning och då är alternativet med gamla lampan bättre för miljön även om de förbrukar mer energi.
Elbilar är inte säkert så lämpliga för miljön bara för att de inte släpper ut avgaser direkt från bilen men en hel del skit släppts ut vid tillverkningen.

Så jag tycker verkligen att det "...måste ske med eftertanke och uppfinningsrikedom..." Helt rätt.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.