Jag tycker att jag betalar för mycket för elen, så jag är på jakt efter ett nytt avtal. Dock så lyckas jag alls inte få någon rätsida på man skall kunna jämföra avtalen på något objektivt vis.

För att illustrera kan vi anta att jag bor i en villa med en årsförbrukning på 25000 kWh i elområde 3. Jag vill ha rörligt pris.

Om jag kollar på elskling.se så kostar de billigaste avtalen för mig ca 45-50 öre/kWh. Enligt min senaste faktura betalade jag 50,71 öre/kWh (plus en avgift på 36 kr).

Om jag kollar på elpriskollen.se så kostar de billigaste avtalen för mig runt 59-62 öre/kWh. Det är dessutom helt andra bolag i den listan.

Kollar man slutligen på kundkraft.se så säger de att de har ett påslag på 6.35 öre/kWh och att priset i aprli låg på 42.41 öre/kWh, vilket jag antar ger en total på 48,76 öre/kWh?

Hur kan det kommar sig att elpriskollen.se har helt andra nuffror än de andra? Och priset på elskling.se, min faktura och kundkraft.se verkar vara i samma härad, men är det en illusion? Är det något ytterligare "påslag" eller "avgift" man missar? De har ju lite olika varianter med "påslag för miljöel" och sådant. Hur vet man att man jämför äpplen med äpplen egentligen?

Och slutligen: jag funderar på att ansluta mig till kundkraft.se för att slippa denna huvudvärk i fortsättningen. Är det någon som har erfarenheter av dem? Om min jämförelse ovan stämmer så är de lite billigare än mitt nuvarande avtal. Att de inte har de absolut billigaste avtalen är jag införstådd med, men som sagt, att slippa denna huvudvärk en gång om året skulle ju vara värt några kronor...
 
Jag brukar kolla med Compricers hjälp https://www.compricer.se/el/jamfor_el/
En "finess" med att byta leverantör är att man ofta slipper den fasta kostnaden första året.
Så för att komma billigast undan måste man byta leverantör varje år.

Men den "fasta" avgiften du nämner, 36 kr, måste du naturligtvis räkna in i elkostnaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Se där, ytterligare ett alternativ :) Där är priserna lite högre än på elskling, men inte lika höga som elpriskollen...

Jo, att man får någon rabatt första året är väl mer eller mindre standard, men jag orkar inte med att hålla på och jaga priser en gång per år. Därför tänkte jag kanske testa kundkraft. Vad jag förstår är det inte det billigaste, men billigt och noll arbetsinsats.
 
De flesta bolag som erbjuder rörligt pris har Norpools snittpris under mätperioden plus ett påslag på 2-5 öre. Skillnaden mellan olika bolag brukar inte bli så många tior i månaden...
 
joakim_j joakim_j skrev:
Se där, ytterligare ett alternativ :) Där är priserna lite högre än på elskling, men inte lika höga som elpriskollen...

Jo, att man får någon rabatt första året är väl mer eller mindre standard, men jag orkar inte med att hålla på och jaga priser en gång per år. Därför tänkte jag kanske testa kundkraft. Vad jag förstår är det inte det billigaste, men billigt och noll arbetsinsats.
jo men lägger man 30-60 minuter och sparar 700-800 kr ,så har en ganska bra timlön för det och det är skattefritt
 
Det är inte så att jämförelse tjänsterna utgår från olika perioder?
 
Jag gjorde ett aktivt val idag. Borde gjort det för länge sen då förra gick ut innan årsskiftet, men livet har kommit emellan.

Hur som helst så med det nya avtalet så betalar jag 27 kronor mindre i månaden än vad jag gjorde innan. Kanske kunde hittat något billigare, men det var knappt värt tiden jag spenderade på att jämföra och fylla i min personinfo för ett nytt avtal..
 
Det är olika erbjudanden på de olika sajterna det är därför priserna skiljer sig (man får titta i det finstilta).
Sedan ingår den fasta avgiften i jämförelsepriserna (dina 36kr), vilket gör att du har lägre pris än de andra i dagsläget.
 
Se upp med att ta de bolag som alltid är billigast på jämförelsesajterna. Strategin är att locka in kunder i avtal som man sedan är svåra att ta sig ur utan att avkrävas avgifter. Ett skolexempel är Telinet som jag haft problem med. De använder samma strategi idag som i denna artikel: https://www.svd.se/lurad-av-elbolaget--vill-varna-andra
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
För egen del har jag inte haft motsvarande problem med Telinet - trots att jag missade att se över mitt avtal (detta var i augusti 2018). Jag tror att de har slutat upp med de värsta av såna dumheter - av regulatoriska skäl eller av goodwill-/badwillskäl. Men läs som sagt gärna villkoren kring vad som händer efter avtalsslut, jag kan inte säga att sånt aldrig händer numer.

Mitt tips, om man vill bespara sig lite jobb (och det här gäller egentligen de flesta liknande abonnemang), är att gå ut på en jämförelsesajt, titta vad det finns för erbjudanden (inte minst från det bolag man själv redan är ansluten till!). Sen ringer man sitt nuvarande bolag och berättar vilket pris man hittar på jämförelsesidan och säger att man helst inte vill byta bolag, och frågar om de inte kan matcha det erbjudandet. Då brukar man kunna få ett pris som är nästan lika bra som det man hittat på jämförelsesajten, utan att behöva krångla med att byta leverantör.
 
MultiMan
% #^%###%#5 skrev:
Se upp med att ta de bolag som alltid är billigast på jämförelsesajterna. Strategin är att locka in kunder i avtal som man sedan är svåra att ta sig ur utan att avkrävas avgifter. Ett skolexempel är Telinet som jag haft problem med. De använder samma strategi idag som i denna artikel: [länk]
Bra inlägg. Jag tecknade nyligen nytt 3-årsavtal men inte med den billigaste utan den som kostade 2 öre mer, just av skälen du nämner. Det gällde dock inte Telinet just då.

Förra gången ringde jag Vattenfall och frågade om pris och då matchade de inom de 3 öre som jag har som gräns och då stannade jag kvar. Denna gången var de helt ointresserade och kom som närmast 7 öre, och det gäller givetvis även när de som vanligt erbjöd att stryka årsavgiften. Utan det skiljde det nästan 10 öre.
 
Jo, Telinet var billigast när jag kollade för ett drygt år sedan, men de undvek jag efter att ha läst på lite. Så jag tog Telge Energi, men det var något erbjudande för nya kunder, så som nästan alla de billigaste på elskling är. Vad jag kan se så står det dock inget på min faktura om att rabatten har upphört, men jag antar att den har gjort det eftersom jag betalar mer än Telges "nykundserbjudande" på elskling.

Jag fattar att om man vill ha det allra billigaste får man finna sig i att byta leverantör en gång per år. Jag nöjer mig med att inte bli grundlurad, det är därför jag är sugen på att gå med i kundkraft. Ingen som har använt sig av dem?

Jag tycker fortfarande att det är onödigt svårt att jämföra elavtal. Jag skulle gärna se något statligt fastslaget jämförelsepris på samma sätt som man har på livsmedel. Det borde ju finnas få saker som lämpar sig så väl som det som just el... Tex skulle jag vilja jämföra kundkraft mot mitt nuvarande avtal, men det är inte så lätt som man skulle kunna tro. Jag skulle vilja mata in min förbrukning för maj månad på kundkraft.se och få en summa "det här hade din räkning varit på i maj" att jämföra med räkningen från Telge. Nu är det spotpris och påslag och miljöpåslag och certifikatspåslag och Gud vet vad...
 
Elcertifikat, miljöpåslag, moms, etc har ju alla, så det är svårt att komma ifrån. Det enda som skiljer när man har rörligt pris är det fasta påslaget per kWh och det brukar inte skilja mer än nåt enstaka öre. Plus den fasta avgiften då som kan skilja några hundringar per år beroende på om man får nån bra rabatt som ny kund eller inte.

Problemet med att jämföra priser på nån webbsida är att det kan variera ganska mycket beroende på vilket pris/period man utgår ifrån. Jämför man inte samma månad med samma förbrukningsprofil så kan det bli ganska stor skillnad.
 
useless useless skrev:
Elcertifikat, miljöpåslag, moms, etc har ju alla, så det är svårt att komma ifrån. Det enda som skiljer när man har rörligt pris är det fasta påslaget per kWh och det brukar inte skilja mer än nåt enstaka öre. Plus den fasta avgiften då som kan skilja några hundringar per år beroende på om man får nån bra rabatt som ny kund eller inte.

Problemet med att jämföra priser på nån webbsida är att det kan variera ganska mycket beroende på vilket pris/period man utgår ifrån. Jämför man inte samma månad med samma förbrukningsprofil så kan det bli ganska stor skillnad.
Men borde man inte kunna jämföra retroaktivt? Säg att jag i maj förbrukade 1400 kWh, då borde jag ju kunna mata in det och se vad det hade kostat med de olika avtalen.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Se där, ytterligare ett alternativ :) Där är priserna lite högre än på elskling, men inte lika höga som elpriskollen...

Jo, att man får någon rabatt första året är väl mer eller mindre standard, men jag orkar inte med att hålla på och jaga priser en gång per år. Därför tänkte jag kanske testa kundkraft. Vad jag förstår är det inte det billigaste, men billigt och noll arbetsinsats.
kundkraft blir inte billigast du betalr dessutom för att vara medlem i kundkraft. compriser kommer när ditt avtal börjar att gå ut att åter kontakta dig och ge ett förslag på ny leverantör, samt att de löser allt praktiskt med att säga upp det gamla avtalet och fixa det nya. enkelt och smidigt just nu är det som marknaden ser ut bäst att ta ett långt avtal då kärnkraften ska fasas ut 2021 vilket kommer att driva upp priserna. fundera även på solceller med 3% i prishöjning per år och bidraget du får så betalar dom sig på 8-10 år och dom lever i minst 30år med garanti i 25år. svårt att inte få dessa lönsamma samtidigt som man blir mer okänslig för prisökningar på elen. värre med nätavgifterna dom är för min del högre än strömkostnaden visserligen låg förbrukning på år gammal villa 11500 kwh innan solcellerna kom upp som enligt beräkningarna ska ge ca 9000kwh men så här långt har gett mer än beräkningarna visade första året jag har dom start i januari i norrland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.