Vi håller på att bygga ett relativt stort kök på ca 50-60 kvm. Det kommer lite grovt vara indelat i fyra sektioner: fåtöljgrupp, matsalsbord, frukostbord och köksdel. Nu klurar vi på hur vi ska göra med belysningen.

Vi vill inte ha nån automatik eller liknande men ändå någon typ av smart lösning så att man bara har tänt där det behövs och samtidigt lätt att släcka ner allt när man lämnar rummet.

Vårt förslag var att ha totalt 7 "grupper" med totalt 10 lampor i taket som tänds/släcks på 3 olika ställen. Dessa skulle sedan kunna släckas helt med en huvudströmbrytare vid ingången till rummet.

Elektrikern var skeptisk till detta av flera olika anledningar men jag skulle vilja höra era funderingar och erfarenheter.
 
Kör t.ex. plejd så löser sig allt det där.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Fattar jag dig rätt att du vill ha 7 ljusgrupper individuellt styrda från tre platser och med en huvudbrytare för rubbet?
Alltså 21 brytare + huvudbrytare.
Det mesta går att lösa, en trappkoppling med korsbrytare fixar tänd/släck från tre platser.
 
B begion skrev:
Vi håller på att bygga ett relativt stort kök på ca 50-60 kvm.
Relativt stort sa Bull... Typ dryga två Attefallare, inte blir jag avis inte... Hur stor är hela kåken om man får vara lite nyfiken?
 
Ingen kommer att komma ihåg vilken brytare som styr vilken lampa.

Är syftet att spara ström, eller att skapa rätt ljussättning i rummet?

Om det är sparsyftet, så drar lampor nästan försumbart med el.
 
Jag tror på idén som sådan. Det blir lite extra tråddragning om man bara använder en enkel
brytare för att göra hela belysningen strömlös, men konceptet är smart.
Men det finns en baksida med detta. Vid ett visst givet tillfälle är ljusgrupperna är tända/släckta
i en viss kombination. Siste man som lämnar köket släcker rubbet med huvudbrytaren. Senare
kommer nästa person in i köket och tänder ljuset. Då tänds den kombination som gällde senast.
Och det är inte alls säkert att den kombinationen passar nästa person. Då får man springa
runt och tända/släcka lampor för att få ljus där man behöver det just då, och släcka de som brinner
i onödan.
Alternativet är ju att använda någon form av hemautomation, så att man kan använda en
fjärrkontroll och tända/släcka valfritt, och en "släck-allt-knapp". Då försvinner ovanstående problem.
 
Plejd löser allt det där... Kan ha olika scenarier för olika personer, tidpunkter etc. och man behöver ingen gateway eller liknande. Bara att tuta och köra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.