Där vi ska bygga får komplementsbyggnad uppföras med en NOCKHÖJD på max 3,5meter. Hur mäts nockhöjden?
Är det från underkant på sulan till översta toppen på vindskivan eller vad? ???
 
Ja ett svar på det skulle vara fint, vi har max bygghöjd 4 meter, jag tror vårt hus är det enda i hela komunen som är under 6 meter ....

/Mikko
 
Jag var ner på kommunen igår och frågade.
Byggnadshöjd mäts på väggens yttersida och är vägghöjden plus takets tjocklek.

Med andra ord, sätter du dig på taket där detta skär ytterväggen och mätar rakt ner (genom taket) så får du byggnadshöjden.
 
Har jag missat något men är inte reglerna olika för huvudbyggnad och komplementbyggnad/garage?

Huvudbyggnad mättes i vårt fall från marken till den punkt där yttertaket skär väggen. Är det sluttning/etage så tar man medelmarknivån till skärningspunkten.

När det gäller komplementbyggnad/garage mäts det väl vanligen till nock dvs högsta punkten på byggnaden?

Rätta mig om jag har fel, men så förstod jag det när jag fråga vår kommun om detaljplanen.
 
Det var på en komplementsbyggnad jag frågade.
 
Definitionsmässigt är det ingen skillnad på olika byggnader.

Byggnadshöjden räknas från markens medelnivå invid byggnaden (fasaden). Detta innebär att om du har en tomt som inte är helt plan skall du lägga samman ett antal mätpunkters sk. +värden och sedan dividera detta med antalet punkter.

Man beräknar därefter byggnadshöjden som höjden från denna marknivå till en tänkt 45 graders linje där denna linje skär taket första gången.

Alltså;
1) Konstatera var fasaden är på huset.
2) Lägg en vertikal linje rakt upp.
3) Lägg någonstans ovanför huset en linje 45 grader från den vertikala linjen (fasadlinjen).
4) "Vandra" ner med "tak" linjen (linjen enl punkt 3). Där denna linje skär taket första gången har du byggnadshöjen som avståndet mellan skärningspunkten och marknivån.

Enkelt va?  ;D

Kan berätta att beräkningen av byggnadshöjd är ett av de absolut svåraste saker inom byggnadsväsendet både för kommuner och överprövningsinstanser. Det är relativt enkelt om huset är en "låda" typ Älvsbyhus men desto värre om det är ett Willa Nordic hus.

Lycka till!  :) :) :)  



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.