Jag får just mitt altantak omlagt av en takfirma som jag fått på rekommendation.
Taket är lagt med råspont, takpapp och så kommer nu snart plåt ovanpå.
Igår satt jag mig under taket och såg då att det var väldigt många kvisthål. Alla är genomgående och så stora att man lätt får in ett finger.
Jag har just varit i kontakt med firman och han skulle kolla upp med leverantören, sa han. Vad han nu skulle kolla...

Min fråga - är detta acceptabel kvalité?
Att det är fult är ingen tveka men kan fukt ta sig genom hålen och lägga sig under pappen och i förängningen att taket då ruttnar?
 
  • Finger pekar på ett stort kvisthål i nytt vitmålat altantak, fråga om hålens acceptabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av altantak med många synliga kvisthål i råsponten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att fylla igen med spackel eller någon fog.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Rickard.
Råspont säljs normalt i g4-3 vilket betyder att den är behandlad (sågad/hyvlad) på alla sidor samt näst sämsta kvaliten. Vad exakt det innebär vet jag inte men kvistar, kvisthål och sprickor är vanligt då den helt enkelt inte är tänkt att vara synlig.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Fick samma tanke som Rickard; råspont är ju kanske egentligen inte tänkt att vara synlig, åtminstone inte där estetiken är viktig. Det heter ju dessutom just RÅ-spont av en anledning.
Med det sagt har jag klätt mina innerväggar i sommarstugan med just råspont, och lite hål här och där tycker jag personligen ger liv till väggarna. Fast riktigt så mycket hål som du har där har inte jag

Fick en annan tanke dock. Det ser ut som att brädorna är ihopklämda utan någon som helst skarv emellan? OM det skulle komma in fukt i brädorna tror jag du kan få problem med att brädorna expanderar och det blir vågigt istället. Gjorde själva samma misstag med ett staket för många år sedan. Självklart är ett staket betydligt mer fuktutsatt....
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
kan fukt ta sig genom hålen och lägga sig under pappen och i förängningen att taket då ruttnar?
Snarare tvärtom - Eventuell fukt som råkar hamna mellan pappen och råsponten ventileras ut lättare.
I praktiken är det bara ett estetisk problem.

Vad är det målat med för typ av färg?
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Det är nog inte ovanligt mycket kvistar, men kanske ovanligt många, som har fallit ur.
Var uppe och kikade på vår vind, och på ca 80 kvm råspont,
och en snabbkoll visade ett tiotal tomma kvisthål.
Men som sagt, kvisthålen gör ju ingen skada.

Det räcker inte att, i ditt fall, sätta en liten vit tejpbit över varje hål?
Tycker att taket ser vitt ut på andra bilden i alla fall.
 
useless useless skrev:
Snarare tvärtom - Eventuell fukt som råkar hamna mellan pappen och råsponten ventileras ut lättare.
I praktiken är det bara ett estetisk problem.

Vad är det målat med för typ av färg?
Det SKALL bara vara målat med vanlig grundfärg. Jag har dock en liten oro för att de lagt på akrylatfärg direkt utan grundfärg.
Min tanke var ursprungligen att måla med oljefärg då jag undrar om det inte är målning med akrylat som fått det tidigare taket att ruttna.
Hela huset är målat m akrylat men det är välgjort och ser ut att hålla sig väldigt fint.
 
useless useless skrev:
Snarare tvärtom - Eventuell fukt som råkar hamna mellan pappen och råsponten ventileras ut lättare.
I praktiken är det bara ett estetisk problem.

Vad är det målat med för typ av färg?
OM jag spacklar så kanske jag skall behålla några hål då ;):rofl:
 
Tack för svar allihopa!
Då behöver jag inte oroa mig jättemycket och behöver hellee inte gå i clinch med takfirman :D
Jag spacklar helt enkelt över det värsta.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Staffans2000
Z zzelma skrev:
OM jag spacklar så kanske jag skall behålla några hål då ;):rofl:
Nej spackla igen allihop. Sedan borrar du upp nya ventilationshål enligt föreskriften "säkra tak".
 
  • Haha
zzelma
  • Laddar…
Om du köpte materialet själv då kunde du välja brädor som var utan kvistar. Nu var det firman som köpte och de har tydligen inte brytt sig ett dugg att välja de finaste.
Spackel tror jag inte att håller. Träet rör sig och spackel kommer att spricka. Speciellt när hålen är så stora. Jag skulle fylla hålen med fogskum eller propp sen spackla o måla.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Staffans2000
Eller! Så kan du göra en Epalösning. Måla hålen med samma färg. Klart! Som bonus behåller du ventilationsfunktionen .
 
L Lars48 skrev:
Om du köpte materialet själv då kunde du välja brädor som var utan kvistar. Nu var det firman som köpte och de har tydligen inte brytt sig ett dugg att välja de finaste.
Spackel tror jag inte att håller. Träet rör sig och spackel kommer att spricka. Speciellt när hålen är så stora. Jag skulle fylla hålen med fogskum eller propp sen spackla o måla.
Ja, jag funderade också på om just spackel skulle fungera. Fogskum skulle kanske vara bättre.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller! Så kan du göra en Epalösning. Måla hålen med samma färg. Klart! Som bonus behåller du ventilationsfunktionen .
Även om jag målar hålen så kommer det att se svartfläckigt ut eftersom det ju är just HÅL ;)
 
Det kommer funka bra med spackel. Kör med plastic padding elastic.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.