Här kommer lite mer information angående detta ämne.
Besiktningen gjordes 2019-03-27 vid ca 2 plus grader ute och då uppmättes förhöjd fuktkvot samt mikrobiell påväxt.
Information som lämnades av säljaren är följande:
2005 monterades nytt plåttak med bärläkt på befintligt papptak.
2017 monterades nya innertak på hela övre plan. Ångspärr av plastfolie sattes in ovanför innertaket. Arbetet utfördes av hantverkare.
Sanering av vindsbjälklaget är utförd vid två tillfällen (jag vet inte när).
Bild på en inspektionsrapport med text som beskriver luftflöden, ventilation och åtgärder för att förhindra fukt i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell som presenterar fuktmätningar i ett hus med relativ fuktighet och temperatur för olika våningsplan, samt noterar mikrobiell påväxt på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre bilder som visar avloppsrör och isolering på vind med möjligt kondensproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och detta är steg 2 av åtgärdsförslaget.
Textdokument med anvisningar för energibesparande åtgärder i vindsbjälklag, inklusive isoleringstips.
 
Känns skumt att det skulle blivit värre fastän de monterat plastfolie. Uppenbarligen har ju vinden funkat förut. Undrar om den där läckande avluftningen är boven. Är bergvärmen installerad i närtid?
 
För mycket oklarheter för att kunna skriva en byggbeskrivning att ta in offerter på (eller arbeta efter själv om kompetensen finns). Detta är ett litet forskningsprojekt ni köper er. Enda rimliga och logiska är som jag skrev om ni har möjlighet att köpa med tillräckligt stor rabatt för att täcka worst case och lite till och inte har något emot att driva byggprojekt i ett halvår eller så medans ni inte bor i huset. Annars hade jag definitivt avstått.

Gissar att köpare inte står på kö? Borde vara rätt ett rätt gynnsamt förhandlingsläge.
 
Om jag inte var byggare själv med massor av tid skulle jag köpt ett annat hus.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
A
Vi hade samma fel i vårt hus även om möglet hos er är mer/värre.

Vi gjorde följande:
- installerade FTX system för att skapa undertryck i bostaden och bättre luftkvalitet
- Rev ut all isolering på vinden
- tätade alla genomföringar och glipor till bostaden
- fixade vår avluftning så den blev tät men den går fortfarande ut genom yttertaket
- tätade all takfotsventilation och gavelventilation så utrymmet blev så tätt som möjligt
- sprejade tak och takstolar med mögeldödande och blekande medel
- satte in sorbtionsavfuktare och ozongenerator (ozon generator under i 2-3 veckor för att döda de sista mögelsporerna i luften)
- la in ny lösullsisolering av cellulosa


Jag rev själv ut isolering och installerade FTX systemet. Övriga poster kostade ca 60t kr.

Jag skulle försökt få en takfläkt istället för badrumsfläktarna, det väsnas mindre i badrummen då.

Jag fick dåligt förtroende för anti... de var också hutlöst dyra. Fråga andra saneringsfirmor om råd och offerter också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.