JOHGUN JOHGUN skrev:
Allt handlar om att lura kunder. Inget annat. Varför är Ahlsell svinstora som grossister? Inte pga priset utan för att man bjuder alla hantverkare på fika samt att hantverkarna i sin tur kan blåsa sina kunder efter behov.

Köper man som hantverkare har man upp till 90% rabatt. En sjuk bransch.
Hantverkarna som handlar på Ahlsell är en väldigt liten del av Ahlsells (som koncern) kunder. Visst är det säkert vissa som myglar på jobbet och tycker det är käckt att få gratis frukost, men den stora massan inom bygg skulle aldrig ha tid (eller möjlighet) att åka till en fysisk butik och ens handla.
Som jag nämnde i ett inlägg lite högre upp så köper Ahlsell upp sina konkurrenter och i många delar av Sverige har man inte då så mycket till val.
 
Det som gör att det blir lite jobbigt är väl att i byggsvängen vet kunden om att dom får betala överpriser. När det tex handlar om reservdelar till bilar vet dom allra flesta inte om vilka enorma rabatter som finns i den branschen. Och accepterar då dom mycket höga påslagen.
 
Därför handlar man bilderar från utlandet för en femtedel av priset... Men problemet är väl kanske liknande om man lämnar in bilen på verkstad och inte har koll reservdelsinköpen.
 
MultiMan
E elmont skrev:
Det som gör att det blir lite jobbigt är väl att i byggsvängen vet kunden om att dom får betala överpriser. När det tex handlar om reservdelar till bilar vet dom allra flesta inte om vilka enorma rabatter som finns i den branschen. Och accepterar då dom mycket höga påslagen.
Finns inga enorma rabatter, iaf inte på märkesdelar där jag har viss insyn (hos en av världens största bilmärken). Som mest handlar det om runt 50% men det är undantagsfall. Oftast ligger det mellan 20-35%, finns även ännu lägre marginaler på dyra och gamla produkter. Nu pratar jag om verkstädernas marginaler och inte hela kedjan från tillverkning såklart.

Motorolja däremot är en produkt som ibland har hundratals procent i marginal, men det är inte vad jag menar med reservdel.
 
Nu får vi väl hoppas att det inte är någon som tror att hantverksföretag har 80-90% i rabatt på hela sortimentet hos sin grossist. Jag har hos "mina" grossister rabattsatser på mellan 0 och 85% på deras prislista. Jag har inte räknat men skulle våga göra en gissning på att jag i snitt har ca 45-50%.
Ps
Min granne/kompis har en verkstad och hävdar att han har ca 60-70% i rabatt på originaldelar. Och jag är böjd att tro honom när jag ser vad det kostar att laga/serva mina fordon.
 
MultiMan
Ja, inte på det relativa lyxbilsmärke jag vet om iaf. Finns säkert undantag.

Jo, det är självklart fri prissättning även om generalagenten inte gillar det. Det gör att marginalerna högst troligt är störst i Stockholm, precis som att varje arbetstimme kostar det dubbla eller mer mot där jag bor.
 
useless useless skrev:
Därför handlar man bilderar från utlandet för en femtedel av priset... Men problemet är väl kanske liknande om man lämnar in bilen på verkstad och inte har koll reservdelsinköpen.
Eftersom jag driver en bilverkstad så kan jag ju visa upp våra rabatter...
Just nu byter jag kamkedja på en VW Passat, och då behövs ett oljefilter.
Mekonomen oljefilter (Mahle) kostar kundpris 252:-. Verkstadsbruttopris 215,61:- och sedan har man några % till baserat på hur mycket man handlar för om året, men det ligger på 4-7%.
VW original kostar 295,65:- Mitt pris (högsta rabatten har man på just filter-30%) är 206,96:-

Bifogar 2 inköp jag gjort nyligen som visar %-satserna inom bilbranschen Kontantnota från bilverkstad som visar inklöpta varor med rabattsatser och slutpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faktura för reservdelar till Volkswagen Golf Variant med noterade rabatter och priser, med personlig information överdragen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Eftersom jag driver en bilverkstad så kan jag ju visa upp våra rabatter...
Just nu byter jag kamkedja på en VW Passat, och då behövs ett oljefilter.
Mekonomen oljefilter (Mahle) kostar kundpris 252:-. Verkstadsbruttopris 215,61:- och sedan har man några % till baserat på hur mycket man handlar för om året, men det ligger på 4-7%.
VW original kostar 295,65:- Mitt pris (högsta rabatten har man på just filter-30%) är 206,96:-
Antingen har du rabatter vid sidan av eller så behöver du byta leverantör..

Jag vet ju inte vad det är för motor och årsmodell på den aktuella passaten så det är svårt att veta exakt vilket filter det ska vara, men som exempel en passat B5 '2015 med 2.0tdi

EDIT: Såg att det var en TSI.. då är detta mer likt..

60:- på autodoc: https://www.autodoc.se/mahle-original/7278899

Ja, Mahle då, klarar man sej med billigare märke kostar det ännu mindre..

Just slitdelar hade vi väldigt bra rabatt på generellt sett när jag jobbade med bilar, ja och olja då som nämts innan. ..fast nu var det väl öh.. hmm.. 23 år sen jag var i den branchen.
 
Redigerat:
Jag fick bromsskivor och ok bak bytta i höstas och där var påslaget ca 150%. Jag köpte en bil som gått på saltvägar runt Uppsala :(
 
S
Jag kan själv handla på Ahlsell. Eller ja, farsan min arbetar som avdelningschef på ett större företag som jag fått tillåtelse att handla som kontantkund hos. Jag skulle dra lite utanpåliggande rör och lite inkopplingar av toalett, blandare osv. Jag sa redan innan till chefen hos vvs-företaget att jag hade ett konto hos Ahlsell med riktigt bra rabatt och de skulle matcha det priset i alla fall (med lite påslag 10% på mitt pris). När sedan rörmokaren kom hade han "glömt" massa grejer och behövde åka till Ahlsell för att komplettera, även fast han hade varit där innan.

Jag fattade direkt vad som hände och jag åkte därför till Ahlsell för att handla en annan grej och där satt han vid fikabordet den idioten :crysmile: Ja, jag ringde hans chef och berätta att mina fördomar stämde och jag fick därefter mina egna priser och timmarna stämde. Men om ni anlitar någon rörmokare eller elektriker och de sticker iväg, åk ner på Ahlsell, Selga eller Dahl så ska ni se att de sitter där och käkar :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
jeppe42 och 8 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Antingen har du rabatter vid sidan av eller så behöver du byta leverantör..

Jag vet ju inte vad det är för motor och årsmodell på den aktuella passaten så det är svårt att veta exakt vilket filter det ska vara, men som exempel en passat B5 '2015 med 2.0tdi

EDIT: Såg att det var en TSI.. då är detta mer likt..

60:- på autodoc: [länk]

Ja, Mahle då, klarar man sej med billigare märke kostar det ännu mindre..

Just slitdelar hade vi väldigt bra rabatt på generellt sett när jag jobbade med bilar, ja och olja då som nämts innan. ..fast nu var det väl öh.. hmm.. 23 år sen jag var i den branchen.
GlennB.
Så med andra ord så jobbar du för 7 kronor i timmen eftersom arbetarna i Chile gör det.
Och du säger att du var i branschen för 23 år sedan. Det har förändrats rejält på dom 23 åren kan jag berätta för dig...

Kvittona jag lade upp ovan är från originalhandeln eftersom det inte finns eftermarknadsprylar på dessa delarna. Dessutom så blir det ett jääääkla knök att handla reservdelarna från Autodoc om man handlar i större kvantiteter. Eftersom det gäller handel från annat land i kommersiellt syfte så blir det mycket pappersexercis.

Sen håller jag med dig om att priserna i Sverige är åt helvete för höga....
 
E elmont skrev:
Jag fick bromsskivor och ok bak bytta i höstas och där var påslaget ca 150%. Jag köpte en bil som gått på saltvägar runt Uppsala :(
Fakta på det????
 
Tyvärr spar jag inte g:a fakturor på "små"jobb, där var min rabatt var avdragen från det ordinarie priset.
 
GlennB GlennB skrev:
Skillnaden är att i datorbranchen kommer inte datorfirman du ska handla av presentera dessa låssaspriser när du vill handla av dom. Konsulten du hyr in kommer inte påstå att en 2m Cat6-kabel kostatr 877:- för att det står så i en lista och sen försöka ge dej 40% rabatt på det.

Gör man så i den branchen har man inga jobb dagen efter.
Instämmer, jag jobbade 40 år med IT.
 
E elmont skrev:
Tyvärr spar jag inte g:a fakturor på "små"jobb, där var min rabatt var avdragen från det ordinarie priset.
Då blev du antingen rejält lurad, eller så är det du som "justerar"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.