Hej

jag har läst i trådar här och på andra ställen att man kan blötlägga fröna före odling för snabbare och bättre resultat.

Vi ska delvis förbättra befintlig matta och etablera mer, totalt är det inte mer än 25m2
Vi har köpt Turfline mossfritt på rekommendation från Bauhaus.

Kan ovanstående metod funka på dessa frön?
Fröna har ju ett överdrag av kalk, försvinner inte detta om vi blötlägger?

Tack på förhand!
 
Blötläggning är väll bara behjälpligt om man har en grässort som tar lång tid att gro. Sår man vanligt ”villagräs” är det inte nödvändigt.
 
T topmount skrev:
Blötläggning är väll bara behjälpligt om man har en grässort som tar lång tid att gro. Sår man vanligt ”villagräs” är det inte nödvändigt.
okej då har vi inte läst på ordentligt, kan det hjälpa ändå?
Är vanligt villagräs snabbare då alltså?
 
Hej,

Jag har testat. Fungerade bra, tiden till att fröna grodde förkortades lika mycket som dom låg i blöt. Jag tror att jag blötlade i sju dagar, och dom grodde på tre. Då hade jag rödsvingel i blandningen. Anledningen till att jag gjorde det var att jag skulle så mitt i sommarn, det var mycket varmt och regnade aldrig. Jag tror jag sparade MYCKET vatten. Resultatet blev bra. Finns en tråd """??....förgro gräsfrön...??" som kan vara intressant för dig.

Jag kan inte se hur man skulle kunna skydda mot mossa med någon tillsats på fröna, mossan kommer efter några år om det är dåligt med näring, skugga och lite fuktigt. Den är mycket lätt att bli av med om man får problem.

Det viktiga är vilken grässort du sår, är det ängsgröe/rödsvingel i blandningen tar det tid att gro, och blötläggning kan vara fördelaktigt, men då har fröna "satts igång" och det är helt avgörande att vattna och hålla fuktit efter sådd, annars dör de, allihop, och samtidigt dessutom. För ängsgröe kan man nog behöva hålla koll i 2-3 veckor. Är det rajgräs kan det vara mindre viktigt med blötlägning. Har man inte möjlighet att stödvattna vid torka kan blötläggning kanske vara negativt, då gror dom frön som har det tillräckligt blött medans dom andra ligger och väntar på fuktigare väderlek.
 
  • Gilla
loffman
  • Laddar…
H hansipansi skrev:
okej då har vi inte läst på ordentligt, kan det hjälpa ändå?
Är vanligt villagräs snabbare då alltså?
Ja vanliga villa blandningar består ofta till stor del av grässorter som etablerar sig fort.
 
turfline mossfri verkar ju va utvecklad för eftersådd, att fylla på en redan etablerad gräsmatta.
Men består till 70% av rajgräs så den gror nog fort utan blötläggning.
 
tack för alla svar!
 
  • Gilla
Tur Ture
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.