Hej!
Vi ska tilläggsisolera vårt sommarhus, och som ny fasad vill vi ha rakkantad falspanel utan lock.
Finns det någon här som vet var man köper det till ett bra pris? Vi har sökt de vanliga byggvaruhusen, som Byggmax, Bauhaus, Hornbach osv, men utan resultat (finns endast med fasade kanter).
Vi är något överraskade över det, då vi trodde att detta skulle vara simpelt att få tag i eftersom det är en väldigt vanlig fasad när man ser sig omkring bland villor, sommarstugor, och alla möjliga sorters byggnader idag.
Det finns naturligtvis dyrare ställen där det GÅR att få tag i det om man letar, men det känns långsökt då det vi söker INTE är någon exklusiv produkt, utan en supervanlig panel. Helt enkelt obehandlat furuvirke som iofs är falsat men där man bara LÅTIT BLI att fasa av kanterna. Någon som kan hjälpa?
Tacksam för svar,
Mvh /David Hultesjö
 
Redigerat:
lärjungen
David Hultesjö David Hultesjö skrev:
Hej!
Vi ska tilläggsisolera vårt sommarhus, och som ny fasad vill vi ha rakkantad falspanel utan lock.
Finns det någon här som vet var man köper det till ett bra pris? Vi har sökt de vanliga byggvaruhusen, som Byggmax, Bauhaus, Hornbach osv, men utan resultat (finns endast med fasade kanter).
Vi är något överraskade över det, då vi trodde att detta skulle vara simpelt att få tag i eftersom det är en väldigt vanlig fasad när man ser sig omkring bland villor, sommarstugor, och alla möjliga sorters byggnader idag.
Det finns naturligtvis dyrare ställen där det GÅR att få tag i det om man letar, men det känns långsökt då det vi söker INTE är någon exklusiv produkt, utan en supervanlig panel. Helt enkelt obehandlat furuvirke som iofs är falsat men där man bara LÅTIT BLI att fasa av kanterna. Någon som kan hjälpa?
Tacksam för svar,
Mvh /David Hultesjö
Menar ni sån här?

https://www.byggmax.se/21x143-lärkpanel-sibirisk-p68426135

Edit: visserligen inte furu utan lärk. Men samma typ?
 
Köper man ett större parti (ca 1000m) så brukar det aldrig vara några problem att få sågen/hyvleriet att ta fram stål för att tillverka valfri profil.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Menar ni sån här?

[länk]

Edit: visserligen inte furu utan lärk. Men samma typ?
Hej!
Exakt den typen! Men inte det materialet, eftersom det är svindyrt. Löst räknat 80-90 spänn metern (om jag kan tyda prissättningen rätt?) istället för 12 spänn metern som dom tar om kanten är fasad: https://www.byggmax.se/21x120-baspanel-p08421120
Tack ändå, för svaret :) Jag får leta vidare!
 
richardtenggren
Valboträ har den där profilen vet jag, en kompis har ritat ett hus med sådan profil.
Valboträ har varit hjälpsamma med länger osv när vi handlat från dem genom vår brädgård.
 
lärjungen
David Hultesjö David Hultesjö skrev:
Hej!
Exakt den typen! Men inte det materialet, eftersom det är svindyrt. Löst räknat 80-90 spänn metern (om jag kan tyda prissättningen rätt?) istället för 12 spänn metern som dom tar om kanten är fasad: [länk]
Tack ändå, för svaret :) Jag får leta vidare!
Här har du den i gran för 17.05 kr/lm:

https://www.byggmax.se/21x145-baspa...yPDagmm9H7QtyqHaLM9RtLQvsK-OpmCxoCSkEQAvD_BwE
 
lärjungen lärjungen skrev:
Här har du den i gran för 17.05 kr/lm:

[länk]
Har tittat på den tidigare, men den ser ut att vara fasad. Men nu, när jag tittar igen, så undrar jag om det endast är insidan på brädan som är fasad, och att den är vad vi söker. Ska fråga på Byggmax. Tack så mycket för hjälpen! (en teori skulle ju kunna vara att den är sådan på insidan för att brädan intill inte ska trycka ut fasaden vid ev expandering vid klimat/fukt-ändringar).
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Valboträ har den där profilen vet jag, en kompis har ritat ett hus med sådan profil.
Valboträ har varit hjälpsamma med länger osv när vi handlat från dem genom vår brädgård.
Hej!
Tack, ska kolla upp detta!
 
S schlump skrev:
[länk]

Ska gå att hitta närmaste återförsäljare på sidan.
Hej!
Tack för tipset! Ser väldigt lovande ut!
 
G Gabbe1 skrev:
Köper man ett större parti (ca 1000m) så brukar det aldrig vara några problem att få sågen/hyvleriet att ta fram stål för att tillverka valfri profil.
Tack för tipset!(y)
 
David Hultesjö David Hultesjö skrev:
Har tittat på den tidigare, men den ser ut att vara fasad. Men nu, när jag tittar igen, så undrar jag om det endast är insidan på brädan som är fasad, och att den är vad vi söker. Ska fråga på Byggmax. Tack så mycket för hjälpen! (en teori skulle ju kunna vara att den är sådan på insidan för att brädan intill inte ska trycka ut fasaden vid ev expandering vid klimat/fukt-ändringar).
Känns som att plankan ligger upp och ner (alltså yttersidan ut). Kan man verkligen montera den så?
 
Jag är ute efter vad jag tror det talas om här. Målet är panel som ser ut som i den bifogade bilden. Den från moelven verkar bara finnas i två bredder och jag skulle helst vilja ha tre olika breddar att randomisera. Undrar också om man verkligen behöver ha spont, känns som att det är bättre att bara ha fals, likt den panel som jag antar ligger upp och ner i inlägget ovan.
Vertikal träpanel med varierande bredd nära ett fönster, skugga på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jonmo jonmo skrev:
Jag är ute efter vad jag tror det talas om här. Målet är panel som ser ut som i den bifogade bilden. Den från moelven verkar bara finnas i två bredder och jag skulle helst vilja ha tre olika breddar att randomisera. Undrar också om man verkligen behöver ha spont, känns som att det är bättre att bara ha fals, likt den panel som jag antar ligger upp och ner i inlägget ovan.
[bild]
Hej! Ja, det stämmer, det är precis det jag pratar om. Och håller med om att spont känns kontraproduktivt som ytterpanel, eftersom trä'et expanderar när det blir fuktigare och bör väl då ha chans att röra sig och inte vara instängt i en spont? Du får hemskt gärna skriva en liten notis i den här tråden om du hittar det du (och jag) söker!
 
Jag rek den spontade, typ Moelvens, skönt att slippa springor och enkel att montera. Den finns ofta att få i olika storlekar, går säkert att beställa från något sågverk om ni ska ha till ett helt hus. Det gjorde vi till vårt sommarhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.