Excel
Räcker det inte med en fasadtvätt, grannen skulle varit med när byggahus.se lottade ut en högtryckstvätt. De hade garanterat vunnit om de postat bilden på väggen! :rofl:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Räcker det inte med en fasadtvätt, grannen skulle varit med när byggahus.se lottade ut en högtryckstvätt. De hade garanterat vunnit om de postat bilden på väggen! :rofl:
Det mörka på bilden är tyvärr inte smuts, utan murket trä.
 
Om ni planterar saker nära grannens vägg, tänk på att grannen kanske en vacker dag faktiskt vill måla och behöver komma åt väggen. Och att det ni planterar inte orsakar skador på hans vägg så ni både får stå för häck och sen garagerenovering...
Annars låter ju humle trevligt, Rosor? Klematis? Björnbär är gott!
 
  • Gilla
Mette Moe
  • Laddar…
harry73
R2D2 R2D2 skrev:
Det mörka på bilden är tyvärr inte smuts, utan murket trä.
Det kallas patina och gör gamla saker värdefulla :)
 
”Arkitektens tröst” enormt snabbväxande och täckande men behöver nått att växa på. Typ armeringsnät. Bokharabinda är namnet i växthandeln.
 
  • Gilla
GunillaLi
  • Laddar…
Till alla som föreslår spaljé/armeringsnät: Jag gissar att ni tänker att denna ska fästas på garageväggen? Det vill jag gärna undvika av flera skäl (betyder att jag måste plantera växter hos grannen, medför ingrepp på fasaden, försvårar framtida renovering).
Jag tänker så här: En växt som utan hjälp börjar klättra (från vår tomt, 50 cm in på granntomten och sedan upp längst väggen). Om väggen sedan ska bli tillsnyggad så tar vi bort växten i fråga.
 
R2D2 R2D2 skrev:
Till alla som föreslår spaljé/armeringsnät: Jag gissar att ni tänker att denna ska fästas på garageväggen? Det vill jag gärna undvika av flera skäl (betyder att jag måste plantera växter hos grannen, medför ingrepp på fasaden, försvårar framtida renovering).
Jag tänker så här: En växt som utan hjälp börjar klättra (från vår tomt, 50 cm in på granntomten och sedan upp längst väggen). Om väggen sedan ska bli tillsnyggad så tar vi bort växten i fråga.

Fäst armeringsnätet mellan stolpar och lämna någon meter mot grannen fasad för underhåll. Klätterväxter växer generellt mycket snabbare än buskar och är generellt billigare, så för snabbt resultat är det det du ska satsa på. Samt mycket vatten och gödning hela sommaren!

Bokharabinda, pipranka eller humle är mycket snabbväxande och kommer ge en lummig mur på somrarna. Nackdelen med humle är att den dör tillbaka varje vår och därför inte ger något annat skydd än bruna torra rankor under vintern. Ingen av dem är vintergrön. Om det är viktigt är nog murgröna det bästa, även om den kan kräva en del hjälp med klättringen initialt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Om du sätter en häck av syren, så står den för sig själv på tomtgränsen. Sätt den 10 - 15 cm in på din tomt, så det inte kan bli diskussioner om vem som har rätt att hugga bort den i framtiden.
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
harry73
Undvik att plantera något för att det ska klättra på grannens byggnader. Vill ni ha klätterväxter, kan ni sätta stolpar i tomtgräns med armeringsnät mellan.

Vi ni ändå något krypa från er tomt mot grannens garage och börja växa där, kan ni titta på Japanese Arrowroot eller Pueraria lobata. Den är också känd som Kudzu och jag skulle säga att parkslide bleknar i jämförelse (om kudzu nu är lika invasiv här)
Klätterväxt Kudzu täcker en hel byggnad i ett grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Antingen kanske du kan få grannen att köpa Grön-fri och bara spruta på. Så försvinner påväxten av vädret.
Alt. 2 bygg ett plank
 
R2D2 R2D2 skrev:
Till alla som föreslår spaljé/armeringsnät: Jag gissar att ni tänker att denna ska fästas på garageväggen? Det vill jag gärna undvika av flera skäl (betyder att jag måste plantera växter hos grannen, medför ingrepp på fasaden, försvårar framtida renovering).
Jag tänker så här: En växt som utan hjälp börjar klättra (från vår tomt, 50 cm in på granntomten och sedan upp längst väggen). Om väggen sedan ska bli tillsnyggad så tar vi bort växten i fråga.
Då går första året av tillväxt åt till att nå grannhuset.
Är det så det är tänkt måste du hålla dig till klätterväxter som har sugfötter - murgröna, kanske.
 
R2D2 R2D2 skrev:
Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också :)
Arkitektens tröst eller Bokharabinda döljer allt innan du funderat klart. Alternativet är ju att vänta ut förruttnelsen av väggen,
panelen ser ju sådär färdig, antagligen målad med plastfärg.
En trevligare lösning är en storbild på väv, 6 x 10 m, då kan du själv välja motiv.
 
R2D2 R2D2 skrev:
Det finns absolut värre saker, men att definera den som "snygg" i nuvarande skick kan jag tyvärr inte hålla med om ;-)
Kolla om murgröna kan fungera finns ju vintergrön
 
thomasse
Skulle aldrig göra något på grannens sida av tomten, och inte heller planetera något som växer in på grannens tomt för att sedan täcka garaget, kan bli ansvarsfråga oavsett, om grannen ändrar sig eller säljer till någon ny så är allt jobb ogjort.

Sätt en spalje med 50% genomsyn som ni sedan planeterar något på eran sida som växer upp och täcker?

Men måla det bara inte, kommer aldrig bli bra med tanke på dom murkna brädorna.
 
Ett par rejäla stolpar och sen bambumattor emellan. Går att måla i valfri färg dessutom. Är väldigt sugen på att bygga liknande själv. Trädgård med stolpar och bambumattor, grå katt vid betongkruka, gröna växter och svarta skålar på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staket byggt av svartmålade bambumattor mellan robusta stolpar med grönska i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.