Hej, funderar på att köpa ett hus som har mögel och fuktskador i kallvinden. Anticimex har varit i huset och framställt orsaken till fuktskadan och lämnat åtgärdsförslag.
Det jag undrar är vad Anticimex förslag kan kosta att åtgärda samt hur mycket arbete och tid det kräver, ungefär. Tacksam för svar

Detta är byggnadsbeskrivning

Byggnadsbeskrivning av ett hus med fuktproblem inkluderar hustyp, byggår och detaljer om grundläggning, fasad, stomme, tak, fönster, ventilation och uppvärmning.

Textdokument som beskriver takkonstruktion med lager av takplåt, bärlek, takpapp, underlagstak, takstolar och isoleringsmaterial.
Orsaken till fuktskadan enligt Anticimex
Dokument med text om orsaker till fuktskador i en vind med anteckningar om isolering och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



och åtgärdsförslaget

Dokument med Anticimex åtgärdsförslag för fuktskador, indelat i steg med lösningar som ventilation och sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyhusägare19 Nyhusägare19 skrev:
Hej, funderar på att köpa ett hus som har mögel och fuktskador i kallvinden. Anticimex har varit i huset och framställt orsaken till fuktskadan och lämnat åtgärdsförslag.
Det jag undrar är vad Anticimex förslag kan kosta att åtgärda samt hur mycket arbete och tid det kräver, ungefär. Tacksam för svar

Detta är byggnadsbeskrivning

[bild]

[bild]
Orsaken till fuktskadan enligt Anticimex
[bild]


och åtgärdsförslaget

[bild]
Tre bilder på vindsutrymme med fukt- och mögelskador på takbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad kan det tänkas kosta skriver du, har du inte fått något pris av anticimex eller ?

själv hade jag rivit av hela taket ner till takstolarna , behandlat dom och lagt nytt tak . kostar en slant med helt klart värt det
 
Hur stort är taket? Skall det lejas bort eller tänker ni göra det själva? Vad skall det vara för takbeläggning (tegel, betong, plåt mfl).
Tror stora kostnaden här är att riva taket, lägga ny råspont och sen nytt yttertak. Kostnaden utöver material är säkert beroende på var ni bor och vilken typ av tak det är.
 
Fast det ska ju poängteras att även ett nytt tak möglar på samma sätt om inte grundorsaken till möglet åtgärdas.
Dessutom får man tänka på att om man orsakar grundproblemet så dör den påväxten som är idag och blir bara kosmetiskt störande. Man kan ju såklart ta bort det värsta men dött materia gör ingen skada på det viset.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Svar till Larsa och Pelle plåttak

Att det är fuktskada och mögel i vinden beror inte på takskiket eftersom taket har nyligen bytts och ser bra ut (det läcker inte från taket). Därför tror Anticimex på att det kan bero på ventilationen och isoleringen mellan innertak och kallvinden.
 
Tycker att Anticimex förslag är lite märkliga.
  • Inget om att fixa luftspalt på vinden
  • Ventilera avlopp in till sovrummet?!? Jag måste missförstå vad de menar.
  • Ha fläktar på högsta varvtal hela tiden kommer att förra ett väldigt oväsen i badrummen.
 
Sen ska det ju även nämnas att ingen vet hur länge det varit sådär? Det är ju två skilda saker om det kommit plötsligt eller om det sett ut så där jämt typ. Om det senare så är det såklart fuktigt över normala nivåer men samtidigt inte så mycket att det växer och sprider sig utan det blir bara sådär och i äldre hus skulle jag inte vilja säga att det är ovanligt på nåt vis.
 
S Stefan1972 skrev:
Sen ska det ju även nämnas att ingen vet hur länge det varit sådär? Det är ju två skilda saker om det kommit plötsligt eller om det sett ut så där jämt typ. Om det senare så är det såklart fuktigt över normala nivåer men samtidigt inte så mycket att det växer och sprider sig utan det blir bara sådär och i äldre hus skulle jag inte vilja säga att det är ovanligt på nåt vis.
Står i besiktningen att det har pågått i många år. De åtgärder nuvarande ägare har gjort är att byta tak och sätta plastfolie och nytt innertak på det.
 
Varför står det inte med att justera isoleringen så att luftspalterna öppnas igen? Känns som en av dom mest grundläggande förebyggande åtgärderna man borde göra för att få god ventilation av vinden.

Har dom kunnat kontrollera ångspärren/plastfolien mot vinden? Visar det sig att ångspärren är väldigt bristfällig finns det risk för att undertryck inte räcker. Och behöver ni komma åt och förbättra ångspärren så finns det stor risk att kostnaden springer iväg rejält, riva allt innertak och eventuellt väggar...badrum...ja ett jävla jobb helt enkelt.

Men jag antar det kanske är i steg 2 som du inte skrivit något om eller är det jag som är blind?
 
Nyhusägare19 Nyhusägare19 skrev:
Står i besiktningen att det har pågått i många år. De åtgärder nuvarande ägare har gjort är att byta tak och sätta plastfolie och nytt innertak på det.
aha allt är nytt, då borde väl ångspärren vara hyffsat gjord i alla fall. Men har dom verkligen bytt allt det utan att fixa till luftspalt det kan väl inte vara möjligt??
 
Ni kan också välja att se på det såhär, att lösa problemet borde inte gå på mer än 1 miljon även om mycket skiter sig. Så är det så mycket billigare än motsvarande hus utan mögel så kan det vara värt det. Speciellt om ni har tid och möjlighet att ta åtgärderna i små steg och se vad som händer och inte behöver bo i det. Då kan det vara möjlighet till en bra affär. Är det bara en mindre rabatt så är det risky ekonomiskt.
 
Nyhusägare19 Nyhusägare19 skrev:
Svar till Larsa och Pelle plåttak

Att det är fuktskada och mögel i vinden beror inte på takskiket eftersom taket har nyligen bytts och ser bra ut (det läcker inte från taket). Därför tror Anticimex på att det kan bero på ventilationen och isoleringen mellan innertak och kallvinden.
Nej det var inte det jag menade, utan mer att nog vill byta råsponten. Men det kanske går att sanera.

Sen måste så klart orsaken till fukten åtgärdas. Är det brutet tak? Det skall ju helst vara en glipa ut i det fria vid takfoten. Pular man igen den med isolering så kan det bli så där
 
Det där är rätt vanligt i gamla hus, tilläggsisolerade. Borde kunna lösas med ökad ventilation på vinden tycker jag?
 
Jag skulle misstänka att de lagt om taket med en tät papp och innan var det kanske ingenting förutom råspont/brädor?

Jag tycker deras förslag är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.