Funderar på att införskaffa en Rems eller motsvarande rörpress för privat bruk. Tacksam för tips på mest prisvärda maskin samt vilka pressverktyg man ska välja - M-press eller V-press.
 
Det beror på vilka rördelar du tänkt använda. Själv föredrar jag M då det är vanligast i elförzinkade delar
 
L lordi skrev:
Det beror på vilka rördelar du tänkt använda. Själv föredrar jag M då det är vanligast i elförzinkade delar
Tack ! Funkar de för både koppar och elförzinkade ?
 
  • Gilla
JagPatrik
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Tack ! Funkar de för både koppar och elförzinkade ?
Ja, så länge det är pressdelar med M-profil så funkar det med vilket som
 
  • Gilla
Mathiasbrechensbauer och 1 till
  • Laddar…
Det finns även elförzinkat i V, men inte så vanligt här runt omkring iaf. Det viktiga är att man kör med rätt back till pressdelen.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det finns även elförzinkat i V, men inte så vanligt här runt omkring iaf. Det viktiga är att man kör med rätt back till pressdelen.
Tack för suveräna svar !
 
Krilleman
Vilka delar har du enkel tillgång till?!

Det är ju också en aspekt.

Behöver du ha sortiment på hylla för att hämta på hylla eller tänkte du beställa på internet?!

Beträffande maskiner och M/V-backar brukar prisbilden vara någelunda samma.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vilka delar har du enkel tillgång till?!

Det är ju också en aspekt.

Behöver du ha sortiment på hylla för att hämta på hylla eller tänkte du beställa på internet?!

Beträffande maskiner och M/V-backar brukar prisbilden vara någelunda samma.
Tänkte beställa delar inför resp installation
 
Krilleman
Kolla på Novopress (Geberit) Aco 102/103.

Den är sjukt smidig och pressar upp till 35mm!

Men kostar en bra slant :confused:

automaticACO102.png
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kolla på Novopress (Geberit) Aco 102/103.

Den är sjukt smidig och pressar upp till 35mm!

Men kostar en bra slant :confused:

[bild]
Kanon. Ska kika på denna
 
K
Min icke-vetenskapliga studie jag gjorde när jag stog inför samma val drog slutsatsen att V/Viega är att föredra före M/Mapress. Jag inbillade mig att det måste vara bättre att pressa på båda sidor om O-ringen samt att man har styrning av röret så det kommer vinkelrätt mot O-ringen vid iförandet. :D

En annan aspekt var att Bauhaus hade vissa delar V-press upp till 22 om jag behövde komplettera med enstaka delar som jag missat från nätbeställningen.
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Min icke-vetenskapliga studie jag gjorde när jag stog inför samma val drog slutsatsen att V/Viega är att föredra före M/Mapress. Jag inbillade mig att det måste vara bättre att pressa på båda sidor om O-ringen samt att man har styrning av röret så det kommer vinkelrätt mot O-ringen vid iförandet. :D

En annan aspekt var att Bauhaus hade vissa delar V-press upp till 22 om jag behövde komplettera med enstaka delar som jag missat från nätbeställningen.
Riktigt bra input - tack !!
 
Ja den är bra, om man har lite kontakt med företag som tillverkar produktionsutrustning för båda typerna kommer Viega att ses som lite mer premium på flera sätt. Nu innebär det ju inte att någon typ skulle vara dålig och skapa problem etc men ibland kan man fundera lite kring ett stalltips.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja den är bra, om man har lite kontakt med företag som tillverkar produktionsutrustning för båda typerna kommer Viega att ses som lite mer premium på flera sätt. Nu innebär det ju inte att någon typ skulle vara dålig och skapa problem etc men ibland kan man fundera lite kring ett stalltips.
Tack för bra input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.