Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt som blev klart ikväll.
Det hela började med en annons på en större rutschkana för ca en månad sedan.

En stor röd och silverfärgad rutschkana med stödstruktur, belägen utomhus vid ett rött skjul och blå tunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första tanken var att göra en enkel plattform och fästa denna där. Men sen hade ungarna tjatat ett tag på en gungställning och en lekstuga så det blev ett par flugor i en smäll.
När jag kollat runt bland klätterställningar på nätet var de flesta kvadratiska, men ville göra något eget och annorlunda så en tanke formades på att göra den 8-kantig.
Startade med ett par timmar i cad för att få till dimensionerna och utseendet rätt

CAD-design av en anpassad lekställning med gungor, åttakantigt torn och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen började det roliga, byggde ihop 4 ramar som fästes med varandra och som sedan kunde rullades på rätt plats.

En träkonstruktion under byggnation, bestående av en plattform med stege utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träramkonstruktion av en åttakantig lekställning under uppbyggnad, visar regelverk och bas utan väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidor, golv och tak kläddes med 22*95, till regelverket användes 45*95 och 45*70. Varje sida är ca 0,6 m bred och höjden landade på 2,5 m för att passa med gungställning och rutschkanan.
Efter att lagt ner några plintar för stabiliteten så monterades rutschkanan.

Halvfärdig åttakantig träkonstruktion för lekstuga i trädgården under byggnation, med verktyg på marken runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggfas av hemmagjord lekställning med rutschkana och träkonstruktion vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett antal "hörn" monterades i golv och tak för att öka stabiliteten.

En hand håller ett snedkapad träbit som används i en hemgjord gungställnings konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av en träkonstruktion med fästdon och skruvar som visar en stabil hörndel av ett byggprojekt för en lekstuga eller liknande i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket lades på och ett par vinkeljärn monterades under reglarna för att öka hållfastheten.
En invändig stege kom till under bygget, så ett hål gjordes i golvet/taket

Vy över en hembyggd träplattform med verktyg, delvis påbyggd trästege och omgivande grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fallskyddet runt stegen och resten av väggarna började komma på plats.

Hembyggd oktagonal lekställning med röd rutschkana i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog sedan itu med den utvändiga trappan, utgick från steghöjd från en Hags-klätterställning på dotterns förskola. Golvet i botten och väggarna skruvades dit

En träram konstruerad för lekställning står lutad mot en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nybyggd trätrappa med fyra steg, lutad mot en svart vägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembyggd åttakantig lekställning med rutschkana och stege i en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att ta sig an gungställningen. Utgick från standard så benen blev 70*70 med en 95*95 som överliggare.
I överdelen av benparet fästes ett par snedkapade reglar som gjorde att det gick att luta benen ca 10° inåt och därigenom få en låsning mot överliggaren.

Halvfärdigt byggprojekt av en åttakantig lekstuga och gungställning, med verktyg och material på gräsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenbyggd oktagonal lekstuga med trägungställning och anslutande rutschkana i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I överliggaren borrades hål och 4 genomgående rostfria öglebultar fästes.

Träbalk mot en klarblå himmel, del av en gungställning, förstärkt med vinkeljärn och omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag det inte tyckte det passade med designen att köra vanliga plastgungor så tillverkades två stycken av spillvirke och 10-mm rep som splitsades fast.
Gungorna fästes med shackel i öglebultarna.
 
  • Hemmagjord trägunga med rep splitsat för upphängning, på ett blommigt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd gungställning av trä med två platt gungor i en trädgård, del av en större lekställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
n0zen och 41 till
  • Laddar…
Sedan kom ledstång till trappan och resten av räcket på plats. Har utgått från att även lite mindre barn ska kunna använda rutschkanan.

Nybyggd trätrappa och räcke vid en lekstuga med rutschkana i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion av barnens lekstuga under uppbyggnad med halvfärdigt räcke och rutschkana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var jag egentligen klar, men tyckte att det saknades något, så bakre väggarna skruvades ner, virket återanvändes till luckor på framsidan och bak blev det nu hela väggar istället.

Trädhus med öppna luckor, trästeg och piratflagga i ett lantligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trälekstorn med rutschkana, piratflagga och luckor med taljor, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att komplicera det hela lite till fästes taljor och linor till på utsidan och motvikter på insidan för att lättare öppna luckorna.

Trälekstorn med rutschkana, gungställning, trappa och tak av vaxduk, samt öppningsbara luckor och piratflagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt: Hembyggt trälekhus med rutschkana, ledstång, och trappan täckt med vaxduk, omgiven av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pricken över i blev en piratflagga i "flaggstången" och en bit gammal vaxduk som tak över stegen.

Hemmagjord lekställning med gungor, rutschkana, ett trähus med luckor och en piratflagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på att det är första gången jag ger mig på något liknande är jag väldigt nöjd och jag tror att ungarna kommer ha roligt åt denna under lång tid framöver.
 
  • Gilla
Livslärlingen och 83 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Hur lång tid tog det ungefär?
 
B ByggStålis skrev:
Snyggt jobbat. Hur lång tid tog det ungefär?
Tack!
Ca en månad under vissa kvällar och helger. Mycket var learning by doing så hade jag gjort om samma idag hade det nog tagit ca 1-2 veckor (hade ex. inte splitsat förut så bara den biten tog en stund innan det satt på plats).
Mycket av tiden har gått åt att leta efter lämpliga fästelement (öglebultar m.m) som inte kostar skjortan men som ändå kan funka.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!

Total kostnad för projektet?
 
JLyck JLyck skrev:
Snyggt!

Total kostnad för projektet?
Tack!
Skulle tippa på ca 3-4000. Virket hamnade på ca 3000 och resten fästelement, skruv, gångjärn etc.
Hade jag gjort något annorlunda idag var att köpa mer skruv i storpack, räknade lite snålt på den biten.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
B Blixtmaskin skrev:
Tack!
Skulle tippa på ca 3-4000. Virket hamnade på ca 3000 och resten fästelement, skruv, gångjärn etc.
Hade jag gjort något annorlunda idag var att köpa mer skruv i storpack, räknade lite snålt på den biten.
Ibland är man dumsnål ;)
 
  • Gilla
ridder81 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, kul projekt!
Angående gungorna så håller jag med om att trä smälter in bättre. Det kan vara bra att veta att trägungor kan orsaka skador på ett annat sätt än lätta plastgungor eller flexibla gummigungor. Men dina ser ju ganska nätta ut ändå :)
 
Luckorna är helt okej på en egenbyggd lekenhet, men tyvärr inte godkända då de är en rejäl klämrisk.
Tänk på det om enheten ska säljas.
 
JLyck JLyck skrev:
Ibland är man dumsnål ;)
Precis :D
 
M Modig skrev:
Snyggt, kul projekt!
Angående gungorna så håller jag med om att trä smälter in bättre. Det kan vara bra att veta att trägungor kan orsaka skador på ett annat sätt än lätta plastgungor eller flexibla gummigungor. Men dina ser ju ganska nätta ut ändå :)
Ja, första försöket blev med gungor i regelvirke, d.v.s. 45x95 mm tjockt och då blev de farligt tunga.
Så dessa i 22x95 är precis lagom vikt på så man kan få dem på sig utan att skada sig
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
L least skrev:
Luckorna är helt okej på en egenbyggd lekenhet, men tyvärr inte godkända då de är en rejäl klämrisk.
Tänk på det om enheten ska säljas.
Så sant, skulle jag få för mig att göra mig av med bygget blir det nog att montera ner dem som du säger.
Men har en känsla av att den blir kvar ett tag på stället :)
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
Jag byggde också något liknande för ca 15 år sedan (som nu är rivet p g a att sonen vuxit upp). Jag hade dessutom ytterligare en plattform som det inte fanns en stege till, utan som man bara nådde genom en vindbrygga mellan de två plattformarna. Det gjorde att man kunde "fly" över bryggan om "fienden" kom, och då kom ingen åt en.

Vindbryggan var fäst med gångjärn i golvet och hade en vinsch som drog den upp och ner. Vinschen köpte jag på typ Jula/Biltema och den var egentligen avsedd för båttrailers.
(jag har sparat vinschen utifall att det blir barnbarn i framtiden och ett nytt litet byggprojekt uppenbarar sig :rofl:)
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
E etoo skrev:
Jag byggde också något liknande för ca 15 år sedan (som nu är rivet p g a att sonen vuxit upp). Jag hade dessutom ytterligare en plattform som det inte fanns en stege till, utan som man bara nådde genom en vindbrygga mellan de två plattformarna. Det gjorde att man kunde "fly" över bryggan om "fienden" kom, och då kom ingen åt en.

Vindbryggan var fäst med gångjärn i golvet och hade en vinsch som drog den upp och ner. Vinschen köpte jag på typ Jula/Biltema och den var egentligen avsedd för båttrailers.
(jag har sparat vinschen utifall att det blir barnbarn i framtiden och ett nytt litet byggprojekt uppenbarar sig :rofl:)
Ja har man en gång börjat bygga finns det ju egentligen inte något som hindrar utbyggnad... :)
 
  • Gilla
Hjalmarson
  • Laddar…
Hatten av! Riktigt snyggt! Extra plus i kanten får du för splitsningen! Jag tar dina tips och trix till ett liknande bygge nästa år!
Mvh Marcus
 
  • Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.