Jag har köpt en fastighet där kommunen har ett avtalsservitut för vattenledning. Nu är det så att området där ledningen går gör sig perfekt som en liten grusad parkeringsplats.

Frågan är om jag får gräva ur och lägga grus ”på” servitutet?
 
Det är i normala fall inga problem, men hör med kommunen och begär att få ledningarna utsatta innan du börjar schakta. Kolla även så att inga andra har ledningar på den aktuella platsen genom att göra en förfrågan på www.lednimgskollen.se
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Det finns ju en brasklapp, vid service/reparation har dom ju rätt att gräva upp, inte så kul om ni har en parkering där då. Men självklart får ni ha det där.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
De har rätt att gräva uppp, men de måste återställa. Att återställa en grusplan är inte mycket mer besvär än att återställa en gräsmatta.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Kolla även så att inga andra har ledningar på den aktuella platsen genom att göra en förfrågan på www.lednimgskollen.se
Med tanke på att mitt förra inlägg skrevs sent lördag kväll hade det varit lätt att skylla på alkoholhaltiga drycker, men tyvärr var det så enkelt att m och n var för tätt inpå varandra på tangentbordet. Givetvis ska det vara www.ledningskollen.se
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vad du tillåts göra och inte framgår av skrivelsen i avtalet.
Om du lägger upp texten så kan du få en tolkning.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.