General Failure skrev:
Det lär finnas radiatorer som man kan köra på samma temperatur som golvvärmen.
GF du har pratat flera gånger om dom, men har du hittat dom ?
Vet du vem som säljer såna ?
 
Har väntat länge på den frågan så jag har faktiskt letat :) Utan resultat.
Kommer inte ihåg vart jag läste det men det är inte helt omöjligt att det var något inlägg här på forumet eller experterna på byggahus.se.
 
General Failure skrev:
Har väntat länge på den frågan så jag har faktiskt letat :) Utan resultat.
Kommer inte ihåg vart jag läste det men det är inte helt omöjligt att det var något inlägg här på forumet eller experterna på byggahus.se.
Jag har också letat utan resultat. Till slut bestämde vi oss för golvvärme. Jag tror inte att dom finns, i alla fall på marknaden :-/
 
<---Skeptisk. Det där hade jag definitivt aldrig byggt in under mina klinkerplattor....
 
Jag började nyligen och kolla efter golvvärme, och detta var jag lite skeptisk till.

Jag har fått rekommendationer att köra Wirso.

Sitter just nu och kollar priser på det.
 
Wirsbo är jag inte ett dugg skeptisk till - det är det som ligger under mina klinkers nu... :D
Och resten av golvet förresten.
 
Funkar det att lägga på 25 kvm och sedan bygga ut när det finns pengar för resten av rummen?

Blev det dyrt för dig(er) att lägga i huset?

Köpte ni själva eller var det kompis kompis som köpte och monterade?
 
Det är definitivt bäst att lägga allt på en gång, speciellt med tanke på att allt ska in i samma golvvärmefördelare. De går iofs att bygga ut men installationen blir inte lika bra och det ska luftas efter varje gång och....
Gör du inte allt på en gång kan du ju dessutom få skillnader i nivå på golvet...
Nä, satsa på att få in allt på en gång. Försök hitta någon röris i bekantskapskretsen som kan köpa grejer till dig med rabatt. Sen lägger du det själv, det är inte alls svårt.
 
TAck för tipset.

Peter
 
General Failure skrev:
Det lär finnas radiatorer som man kan köra på samma temperatur som golvvärmen.
För att lösa detta så överdimensioner man radiatorerna för att kunna köra med samma låga framledningstemperatur som för golvvärmen. Ett nybyggt hus är så välisolerat att det inte krävs framledningstemperaturer på 55 grader för att hålla värmen med radiatorer. Det är ju alldeles utmärkt att ha radiatorer på övrevåningen (förutom badrummet) eftersom golven ändå aldrig blir kalla där.
Golvvärmeinstalltioner på övrevåning är dyra i och med att det krävs värmeplåtar.
 
ab-cd skrev:
För att lösa detta så överdimensioner man radiatorerna för att kunna köra med samma låga framledningstemperatur som för golvvärmen. Ett nybyggt hus är så välisolerat att det inte krävs framledningstemperaturer på 55 grader för att hålla värmen med radiatorer. Det är ju alldeles utmärkt att ha radiatorer på övrevåningen (förutom badrummet) eftersom golven ändå aldrig blir kalla där.
Ok, du menar alltså att det räcker med vanliga radiatorer på övervåningen som man driver med samma temperatur som golvvärmen på undervåningen har. Det låter bra.
 
Jag vet inte vad som är dyrt men jag betalade 13 000 kr
för allt material till golvvärmen på övervåningen (70 kvm). Vad kostar motsvarande till ellement?
 
General Failure skrev:
Ok, du menar alltså att det räcker med vanliga radiatorer på övervåningen som man driver med samma temperatur som golvvärmen på undervåningen har. Det låter bra.
Det går att dimensionera radiatorerna så. Vet dock inte hur mycket större radiatoryta det krävs (det finns ju dubbla och trippel-radiatorer). Tar väl inte länge för någon VVS-kunnig att räkna ut.

Andra alternativet är ju att köra ut en högre framledningstemperatur i systemet och shunta för golvvärmen. Kör du värmepump så får du ju sämre verkningsgrad på detta sätt.
 
Njaaa... att uppvärmingen nere skulle värma upp hela huset har jag svårt för att tro på. Vi har ingen uppvärmning uppe än men håller på med att lägga ut vattenburen golvvärme.

Nu när det inte har varit uppvärmt har det varit betydligt kallare uppe än nere, trots att värmen hade möjlighet att stiga upp när vi inte hade isolerat klart hela golvbjälklaget. Så nån slags uppvärmning måste vi ha.

När det var som kallast, -27 grader, hade vi nollgradigt uppe. Nu när det var några plusgrader så höll sig temperaturen runt 10 grader uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.