Skall byta ut mina "spjlälor" i balkongräcket, till sommaren undrar då om det är ok att måla dem innan jag skruvar upp dessa. Om jag nu i höst kapar till dem av årets virke, vilket nu borde vara ganska torrt. Eller måste det åldras längre? Vet att tryckt virke ska vara uppe ett tag, innan målning.
 
A arvid53 skrev:
Skall byta ut mina "spjlälor" i balkongräcket, till sommaren undrar då om det är ok att måla dem innan jag skruvar upp dessa. Om jag nu i höst kapar till dem av årets virke, vilket nu borde vara ganska torrt. Eller måste det åldras längre? Vet att tryckt virke ska vara uppe ett tag, innan målning.
Ja låter du dom torka över vintern går det bra att måla dom. Annars kan du mäta fuktkvoten så ser du bör målning är lämpligt. Viktigt att du väljer en färg som är avsedd för ändamålet dvs en alkydfärg
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Det är alltså alkydoljefärg som är den färg man bör använda? täcklasyr eller ackrylat är inte lämpligt val? Då är det väl häftgrund som gäller att börja med i vanlig ordning?
 
A arvid53 skrev:
Det är alltså alkydoljefärg som är den färg man bör använda? täcklasyr eller ackrylat är inte lämpligt val? Då är det väl häftgrund som gäller att börja med i vanlig ordning?
Lasyr fungerar nog också. Inte akrylat eftersom den är så tät att du inte kan måla alla sidor.
En alkydoljefärg är därför lämpligast och ang häftgrund så behöver du en vanlig grundfärg passande den färg du ska ha, dvs en grundfärg för alkydfärg. Fungerar bog att måla direkt också men klart bättre att grunda
 
tack för rådet.
 
Medveten om hur staket och spjälor brukar se ut efter något år så skulle jag använa en färg som andas,exv Falu Vapen Falu Fasad. Med en sån alkydfärg så kommer all fukt som oundvikligen kommer in i trät kunna att ventileras ut genom färgytan.
Den färgen fäster på tryckt virke och ska bara målas 2 gånger. Viktigt är precis som det skrivits tidigare, att virket fått stå ute något år för att torka. Väljer du en tätare färg så kommer den så småningom att spricka och flagna. Vatteninträngning är svårt att skydda sig mot. Framför allt genom ändträ.
 
Falu Vapen är väl ett fabrikat? denna är vad jag kan förstå en helt vanlig alkydoljefärg om man väljer en knut o foderfärg?
Kulören skall nämligen vara vit. Vissa påstår att man inte skall grundmåla, utan istället grundolja virket? Tycker kanske det känns lite märkligt.
 
Grundmåla kan väl aldrig skada och du kan ändock grundolja före grundmålningen. Välj bara olja och färg som passar ihop ex använder du Alcro så använd den grundoljan och färgen också
 
A arvid53 skrev:
Falu Vapen är väl ett fabrikat? denna är vad jag kan förstå en helt vanlig alkydoljefärg om man väljer en knut o foderfärg?
Kulören skall nämligen vara vit. Vissa påstår att man inte skall grundmåla, utan istället grundolja virket? Tycker kanske det känns lite märkligt.
Nja Knut & Foderfärgen är ju inte lite diffusionsöppen som Falu Fasad som var den färgen jag rekommenderade.
Falu Fasad finns i VIT kulör också så den skulle jag absolut använda i ditt fall, inte den vita Knut&Foderfärgen.
Med Falu Fasad så drar du på färgen 2 gånger tunt och späder den första strykningen med ca 10% vatten. Ingen grundolja eller liknande utan bara färg. Enkelt och billigt. Framför allt hållbart.
När det gäller tiden för virket att ha stått ute innan målning så är det ju inte bara en fråga om torrhalt utan också att ett eventuellt överskott av tryckvätska fått lakas ur virket även sedan det har torkat. Just med vita kulörer riskerar man ju annars att det blir gröna ränder i underkant. 1 år brukar vara en gräns som rekommenderas innan man målar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.