nikasp
T twoody skrev:
Det var en dimmer från schnider tror jag elektrikern visade på jobbet.
Och så var det färg, samma färg men den från byggvaruhuset med mycket bättre pris mycket mer rinnande.
Har du inga detaljer eller länkar? Låter väldigt mycket som en skröna.
 
E elmont skrev:
Man kan ju undra lite varför inte flera startar byggföretag och tjänar lite "lätta" pengar:thinking:
De flesta kanske har nån form av moral, och då har man inget att hämta i byggsektorn..
 
  • Gilla
funderarn och 1 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Nyfiken :, Vad listar Ahlsell en 300 patron Sika Blackseal-1 för ? - Jag har inget konto, -de ville inte ha mig som kund !
[länk]
Jag noterade tidigare att Bygma, som väl inte är kända för sina priser tar 54.50:-
Hornbach 54 pix jämnt.
medan Beijer som väl ligger i nästan samma klass som Ahlsell tar 125spänn för samma tub.
37:44 Kostar den med jobbets rabatt från ahlsell.
 
På mitt förra jobb så ville beställaren att man skulle redovisa bland annat timpeng, reseersättning, ue-påslag samt rabatt på standardprislistor.

Vi lämnade 20% på standardprislistan från Ahlsell vilket inte var några problem. Men det är ju för fan magstarkt att fakturera över 4000kr för en enkel ifö sign wc-stol :D

252kr för ett 9V batteri tog priset :D
 
  • Haha
mniku
  • Laddar…
Det är ofta likadant i databranschen. Många tillverkare/återförsäljare har listpriser som oftast inte har så värst mycket med slutpriset att göra. Minns t.ex. när vi skulle köpa in ett nytt lagringssystem och utgick från listpriset så blev summan flera miljoner. När vi sen fick en offert med inlagda rabatter så har jag för mig det landade på under en halv miljon.

Nu kanske inte alla har så stora rabatter, men alla stora företag som tillverkar high-end-system har listpriser som brukar sänkas rejält när man tar in en offert eller om man köper via offentlig upphandling.
 
Det är ju något av en ohelig allians grossist-hantverkare. Hantverkaren skulle jag inte beskylla, de är ju näringsidkare och vill såklart tjäna pengar också. "Rabatten" blir ju en del av ersättningen, i annat fall skulle de kanske behöva ta mer betalt för arbetet. Det blir till att kolla var de köper ifrån hädanefter! Bästa är ju att beställa alla grejer själv, men svårt när det gäller tex vvs där man som amatör inte vet vad som behövs. Badrumstillbehör och sådant däremot, köp online! När vi renoverade badrum klickade vi hem allt, utom detaljer som rör, el osv.
 
Jag fick möjlighet att handla på Dahl för 15 år sedan till personalpris (ledningen). Rabatterna var nog inte så märkvärdiga utan upplevdes som helt normala. Men när jag jämförde 22 mm 90 graders koppar lödkoppling mot Clas Ohlsons priser
visade det att jag betalat max 25% av vad Clas Ohlson sålde för. Men jag köpte 10-pack av allting och där är en del av rabatten. Men jag blev förbluffad ändå. Jag har rörkopplingar som räcker livet ut med marginal. Mycket tacksam för det.
 
När jag bygger kommer jag aktivt att säkerställa att inget kommer från ahlsell. Betalar hellre lite mer för att undvika dom och förhoppningsvis bidra till att dess prislista förändras.

//
 
  • Gilla
koolla och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
När jag bygger kommer jag aktivt att säkerställa att inget kommer från ahlsell. Betalar hellre lite mer för att undvika dom och förhoppningsvis bidra till att dess prislista förändras.

//
Tyvärr lär det inte hända nåt mer för det...........branschen behöver ett helt annat arbetssätt. Nere i europa tror jag det är vanligare, iallafall inom bilreservdelar som jag håller på med. Där är det typ lika för alla och man lägger förtjänsten på timpenningen istället.
 
  • Gilla
Lasse Suzican
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tyvärr lär det inte hända nåt mer för det...........branschen behöver ett helt annat arbetssätt. Nere i europa tror jag det är vanligare, iallafall inom bilreservdelar som jag håller på med. Där är det typ lika för alla och man lägger förtjänsten på timpenningen istället.
Många bäckar små...

//
 
J jonte0 skrev:
När jag bygger kommer jag aktivt att säkerställa att inget kommer från ahlsell. Betalar hellre lite mer för att undvika dom och förhoppningsvis bidra till att dess prislista förändras.
//
Problemet, om man nu väljer att se det så, är att Ahlsell har väldigt stora marknadsandelar. Då de på senare år förvärvat många av konkurrenternas bolag så har man i vissa fall inget annat val än att faktiskt handla från Ahlsell. Speciellt när det handlar om bygg. Situationen ser kanske lite annorlunda ut om det gäller installationer.
 
E elmont skrev:
Man kan ju undra lite varför inte flera startar byggföretag och tjänar lite "lätta" pengar:thinking:
Tja, en anledning är att jag är totalt okunnig inom bygg. fast å andra sidan verkar det inte hindra andra från att ge sig in i branschen.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Det är ofta likadant i databranschen. Många tillverkare/återförsäljare har listpriser som oftast inte har så värst mycket med slutpriset att göra. Minns t.ex. när vi skulle köpa in ett nytt lagringssystem och utgick från listpriset så blev summan flera miljoner. När vi sen fick en offert med inlagda rabatter så har jag för mig det landade på under en halv miljon.
Skillnaden är att i datorbranchen kommer inte datorfirman du ska handla av presentera dessa låssaspriser när du vill handla av dom. Konsulten du hyr in kommer inte påstå att en 2m Cat6-kabel kostatr 877:- för att det står så i en lista och sen försöka ge dej 40% rabatt på det.

Gör man så i den branchen har man inga jobb dagen efter.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Skillnaden är att i datorbranchen kommer inte datorfirman du ska handla av presentera dessa låssaspriser när du vill handla av dom. Konsulten du hyr in kommer inte påstå att en 2m Cat6-kabel kostatr 877:- för att det står så i en lista och sen försöka ge dej 40% rabatt på det.

Gör man så i den branchen har man inga jobb dagen efter.
Sant
 
Allt handlar om att lura kunder. Inget annat. Varför är Ahlsell svinstora som grossister? Inte pga priset utan för att man bjuder alla hantverkare på fika samt att hantverkarna i sin tur kan blåsa sina kunder efter behov.

Köper man som hantverkare har man upp till 90% rabatt. En sjuk bransch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.