thomas33 thomas33 skrev:
[media]Vid 4:50 kör denna Husqvarna 435 AWD fast på väg upp i backen och trots det försöker den fortsätta uppåt! Troligen behövs en uppdatering av programvaran för att den skall bli betydligt bättre.
Nu var det där inte relevant för mitt svar eftersom det gällde en plan gäesmatta. Men ja, det var ganska dåligt med tanke på hur dyr klipparen är.
 
Elkludde Elkludde skrev:
Tror du på det själv???
Absolut för att går det för snabbt så åker den utanför begränsningen, fast det gör dom ändå iofs.

Tack för den trevliga tonen förresten
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Det lär gå åt betydligt mer energi att tillverka aluminium/plåt chassit samt motorn till en Fossilklippare, och sen ska vi inte prata om bullret och skiten den släpper ut! Nää fy fan, fattar inte ärligt att det säljs motorgräsklippare idag, på vår gata var vi först med Automower, nu av 13st hus så är det kanske 8st som har Automower.
För att slippa ta bilen till gymmet som ligger 2 mil bort.... På med hörselkåpor och punani_99 i lurarna så skrattar man friskt i alla tre timmarna som min plätt tar. 6 km tror jag det blir enligt stegräknaren med kantklipp först.
 
G golfgreen skrev:
Nu var det där inte relevant för mitt svar eftersom det gällde en plan gäesmatta. Men ja, det var ganska dåligt med tanke på hur dyr klipparen är.
Inte relevant till din gräsmatta som jag inte har en aning om hur den ser ut, men som du skrev "dåligt med tanke på hur dyr klipparen är". Även dåligt när Husqvarna har mycket lång erfarenhet av robotklippare och borde kunna känna till alla situationer den kan hamna i.
 
C
G golfgreen skrev:
Nu var det där inte relevant för mitt svar eftersom det gällde en plan gäesmatta. Men ja, det var ganska dåligt med tanke på hur dyr klipparen är.
Precis den slutsatsen jag själv drog en bit upp i tråden gällande 450X, som det handlar om i mitt fall. Den är ju inte heller direkt billig.
AWD kanske skulle klara biffen bättre, men till syvende och sist handlar det om att klipparen alltför lättvindigt försätter sig i situationer den inte kan ta sig ur, eller där tiltskyddet löser ut.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Själv Har jag två Jula 800 kvadrats klippare.
Den enna har gått 3 säsonger den andra 2. Började med den första som prov närmast huset på en lite komplex del med smalla passager och många hinder. Den fungerade så bra efter linte intrimmning och problemområden med lutning mot gränskabeln, lutningen skapade problem då det var fuktigt och den inte kunde ta sig tillbaka då den gled över gränsen. Den adndra har ett problemområde där den balanserar på 2 hjul ibland, detta skall justeras bort genom flytta begränsningen 20 cm från diket. Den har 1400 kvadratmeter att klippa plan mark med endast få hinder, vilket gått bra tills i år då gräset just nu växer lite mer än vad den klarar att klippa.
Vi hade en liten värme våg i börja av säsongen och sedan blev det kallare igen, fick då lite bekymmer att de båda ville gräva ned sig på väg hem, lite fyllnad och ny såd samt skydd har reparerat dessa skador men innan dessa läkt så har det krävs en del hjälp tillbaka.
Över lag så är jag mycket nöjd med dessa två, totalkostnaden på rea understiger materialkosnaden för reparationer av åkgräsklipparen per säsong då den formligen käkade remar. Sedan är det 7 timmar mindre klippning i veckan vår/höst.
Vet att jag överstiger kapacien på den andra men byggnation av garage med stor plan framför är planerad.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Så olika det kan vara, vår klippare ställer vi ut på våren och kopplar på strömmen, slipar knivar några gånger under sommaren, ledsagar den ut ur lite trånga passager då och då.

På hösten får den en dusch (rengöring) och får bo i verkstan under vintern. Torkan och värmen var det som tog kål på delar av gräsmattan i år.

Klipparen var det årets (har gått några år nu) bästa investering.

Protte
Så sant - torkan och värmen inte bara tog kål, den gav kål. I år är det 50% gräs och resten nån typ av kål. Fult är bara förnamnet.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en film där min klippare blir attackerad av en älg. De är rätt våldsamma mot dem...
Intressant. Jag har en bild på grannens Automower där den träffats och stannats effektivt av ett nedblåst träd. Ganska våldsamt det med...:surprised:

Har precis köpt en Automower som skall installeras under semestern. Lurar nu på hur man bäst placerar en kamera så jag kan få en fin video när den träffas av en meteor eller något rymdskrot. :devilish:
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet är att den kör en bit längre ut än den klipper. Huruvida den faktiskt är utanför slingan eller inte har jag inte funderat på. Visst kan man klippa/kanttrimma manuellt runt om begränsningslinjen, men jag tycker inte det borde behövas.
Det kan du ställa in i inställningarna, hur långt över tråden ska den gå innan den vänder.
Har en 320 som gått i fyra år utan större problem än de jag skapat själv.
Med rätt installation så ska den bara funka.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
C
Stefflo Stefflo skrev:
Det kan du ställa in i inställningarna, hur långt över tråden ska den gå innan den vänder.
Visst kan man det, men det är som sagt inte det som är problemet. Grejen är att den kör ut nosen längre ut än den klipper eftersom knivarna sitter en bit in från kanten på karossen. Det som händer då är att den ibland kör upp nosen på sly som växer upp där vilket utlöser lyftsensorn.
 
C cpalm skrev:
Visst kan man det, men det är som sagt inte det som är problemet. Grejen är att den kör ut nosen längre ut än den klipper eftersom knivarna sitter en bit in från kanten på karossen. Det som händer då är att den ibland kör upp nosen på sly som växer upp där vilket utlöser lyftsensorn.
Så långt förbi slingan som klipparen når räknas som dess arbetsområde och måste således trimmas manuellt för att undvika dylika problem.
Med det sagt har jag själv flera områden som gränsar mot vildvuxen mark som jag aldrig trimmar, än har jag aldrig upplevt det du säger. Kanske är din sensor känsligare?
 
G golfgreen skrev:
Nu var det där inte relevant för mitt svar eftersom det gällde en plan gäesmatta. Men ja, det var ganska dåligt med tanke på hur dyr klipparen är.
Vilken jä..la gräsmatta, svårt att spela varken kubb, fotboll eller badminton på. Gräsklipparen är fortfarande en gräsklippare och inte en bergsklättrare med vått gräs dessutom.
 
C
legion legion skrev:
Så långt förbi slingan som klipparen når räknas som dess arbetsområde och måste således trimmas manuellt för att undvika dylika problem.
Ja, det var väl kontentan. Vi röjde en remsa runt om i vintras och i år har den faktiskt inte stannat en enda gång i kanten. Ja, min sensor kanske är känsligare, men spontant känns det som sagt att den borde detektera hinder och stanna och vända istället för att klättra i en sådan situation.
 
Grannens lille vän körde fast i rabatten när de åkte på semester
Robotgräsklippare fast i en rabatt omringad av stenar, växter och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Grannens lille vän körde fast i rabatten när de åkte på semester
[bild]
Och precis som jag kommenterade i en annan tråd där du postade denna bilden så är det i största sannolikhet fel på dragningen av tråden där man precis jämte har en buske. När klipparen vänder för busken så svänger den och vänder utanför tråden. Vissa robotgräsklippare kräver större förståelse hur maskinen fungerar hur saker påverkar i detta fallet fel på installationen eller i värsta fall något som gått sönder som inte åtgärdats och där man hellre väljer att klaga på maskinens kompetens osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.