Har rivit gamla platsbyggda garderober i sovrummet och nu satt dit två stycken Pax garderober.
Tänkte sätta golvlisten mot sidan på garderoben eftersom dom är "fasta".
Det blir en glipa på 1-1,3 cm mellan vägg och garderobsrygg. Hur tätar jag det? Skulle egentligen behöva få garderoben lite mer bakåtlutad men då blir det ännu större glipa!
Fog? Någon mjuk list? Skulle behöva en kabelkanal där men den är väl inte böjlig nog?
Vad göra?
 
Stefan N Stefan N skrev:
En liten vit kvartsstav. [länk]
Hur fäster jag den? Spika i garderoben? Betongvägg. Limma? Går det att böja den så mycket? Garderoben är ju mot väggen ungefär på mitten och sedan måste jag ju böja kvartstaven ganska mycket...?

Testade, har den storleken hemma, den bågnar rejält och det finns ingenstans att fästa den i... Täcker precis. Hålrum bakom.
 
Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Ta nåt bredare då, en smyglist i kanske 8x21mm? [länk]
Hur får jag den att följa väggen som viker av inåt? Lägger jag den mot väggen så blir det ju precis som garderoben... Blir ju glipa nere i alla fall...
 
Du får ju slöjda lite.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du får ju slöjda lite.
Kan ju inte sådant ☹️
 
Jag köpte en vit kvartslist i plast på bauhaus. Den var mycket böjbar och så limmade jag den i garderoben.
 
B bossespecial skrev:
Jag köpte en vit kvartslist i plast på bauhaus. Den var mycket böjbar och så limmade jag den i garderoben.
Ja, plast är ju lättare att få att följa en krokig vägg. Måste bara ha en bred så att det finns plats att limma... Ska kolla på Bauhaus. Tack för tipset!
 
Målarfog/latex. Eventuellt stoppa in en bottningslist först. Är du ovan så maskera med maskeringstejpen först. Finns blå sensitive som inte lämnar spår eftersom på tapet.
 
putte22 putte22 skrev:
Målarfog/latex. Eventuellt stoppa in en bottningslist först. Är du ovan så maskera med maskeringstejpen först. Finns blå sensitive som inte lämnar spår eftersom på tapet.
Det var det jag var inne på först. Tycker det är lite läskigt, lätt att det blir fel... Har silikonat vid diskbänk och det blev inte alls bra! Kanske är lättare med latexfog?
 
Va noga med maskeringen och vatten/diskmedel på fingrarna så e det bara att släta av fogen. Använd inte silicon om du tänkt måla om någon gång.
 
putte22 putte22 skrev:
Va noga med maskeringen och vatten/diskmedel på fingrarna så e det bara att släta av fogen. Använd inte silicon om du tänkt måla om någon gång.
Jag är som sagt dålig på att foga... Har faktiskt bara stoppat tvinnat hushållspapper mellan köksskåp och vägg!
Har sett att det finns verktyg för att släta fogar med...
Köpte en tunn bred plastlist på bauhaus idag och jag tror att den skulle funka om man värmer den... Tänkte att man kunde använda montagelim och några nålspikar?
https://www.bauhaus.se/kantlist-vit-5x33x2500mm
Relativt böjlig....
 
  • Gilla
Evak52
  • Laddar…
N Ninni1 skrev:
Jag är som sagt dålig på att foga... Har faktiskt bara stoppat tvinnat hushållspapper mellan köksskåp och vägg!
Har sett att det finns verktyg för att släta fogar med...
Köpte en tunn bred plastlist på bauhaus idag och jag tror att den skulle funka om man värmer den... Tänkte att man kunde använda montagelim och några nålspikar?
[länk]
Relativt böjlig....
Bra montagelim så behövs nog inte några spikar. Kanske lite tape att fixera den.
 
putte22 putte22 skrev:
Bra montagelim så behövs nog inte några spikar. Kanske lite tape att fixera den.
Kollade nu och den täcker ganska bra... Det är upptill och en bit typ 30 cm från golvet det glipar.
Limmet kommer inte att hålla... Spänner för mycket. Får trycka ganska hårt för att få dit den på värsta stället.
Kör med Bostik Maxi Bond och till och med passbit mot trä glider en bra stund...
Kanske finns något lim som hugger nästintill direkt som man kan dutta på just där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.