Vad ska man betala för en tomt som ej är byggbar 1500 kvm som gränsar till min fastighet
 
Dom med koll på priser behöver nog veta vart i Sverige och hur marken ser ut
 
  • Gilla
Carlström
  • Laddar…
Dvillan
Hej, Vad kostar en bil?
Du behöver nog vara mer specifik än så. T.ex var i landet? Typ av mark? Privat mark?

För att få ett bra svar på vad marken är värd så är det bäst att fråga en lämplig mäklare eller någon annan som vet marknadsvärdet i trakten.
 
  • Gilla
Carlström
  • Laddar…
Ja just d! Färjestaden /Öland. Min granne som är 80 år köpte tomten för15 år sedan för 75 tusen så han inte fick någon bebyggelse eller nån okänd som köpte, sen ville han bli av med några träd. Jag har skött tomten och röjt den d senaste åren då dem inte orkar med det längre då d är MYCKET sly och annat som växer så d knakar. Jag har fått hängna in ca 250 kvm till mina hundar som rastgård. Men nu börjar jag bli orolig att dem säljer då d är gamla och då kan d bli jobbigt så jag har bjudit 150t för tomten och undrar om d är ett hyfsat köp och om jag kan få den på min fastighet! Det är ej byggbar tomt!
 
Hemmakatten
Fet låter som ett mer än lagom pris. Det borde grannen nappa på.
 
En ej byggbar tomt är väl knappt värd något.

Iofs så beror det ju på vad du menar med ej byggbar. Är det svårt eller omöjligt att bygga eller inte tillåtet att bygga.
 
Det låter som om det inte går ihop riktigt. Om hela marken är prickmark, varför köpte då grannen marken för att hindra andras bebyggelse/tillgång till den. En tomt på 1500 kvm låter ju annars som en ganska typisk villatomt i ett sådant samhälle. Skulle kolla upp om den faktiskt är obebyggbar.

Med det sagt har jag ingen aning om vad en tomt där kan vara värd ens om den får bebyggas. Men en dubblering av markvärdet på 15 år känns inte orimligt i sig.
 
  • Gilla
Carlström
  • Laddar…
Du har redan erbjudit 150000? Det borde dom väl nappa på. Kanske skulle börjat på 100000 annars, en tomt man inte får bygga på borde inte öka så mycket. Men förstår att för din del är det skönt att kunna sköta den som du vill.
 
  • Gilla
Carlström
  • Laddar…
En tomt där jag bor ligger på ca 900t för 1000kvm jag hittar inte mina gamla papper på området men har för mig att det står ett N som i naturtomt där man inte får bygga eller ta ner träd som har större diameter än 20 cm 1m över mark utan marklov m. m. Får forska vidare.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
En ej byggbar tomt är väl knappt värd något.

Iofs så beror det ju på vad du menar med ej byggbar. Är det svårt eller omöjligt att bygga eller inte tillåtet att bygga.
Tror det går att ändra om man vill betala några hundra tusen som bygg/husfirmor
 
Om det går att ändra med en förenklad detaljplan för just det tomten. Då är den ju värd vad en byggbar tomt är värd, minus avgifterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.