Nu var det ett tag sedan jag hade konto med ordentlig rabatt på ahlsell.

Men på den tiden <10år sedan kunde man skriva in alla saker på hemsidan trycka ut en kund följesedel eller en företags följesedel. På kundföljesedeln kunde man välja rabatt själv och allt stod listat rakt upp och ner. Sedan stod det såklart en hel annat pris när fakturan kom hem.

Minns ni lysmasken som skrek sig blå där han hävdade att wagon, eljo knappen och flexslangen var två olika produkter om du köpte den på classe eller ahlsell. Premium var såklart den på ahlsell och ukrainsk skräp på classe. Trots samma e-nr...
 
  • Gilla
roffer och 4 till
  • Laddar…
Vet att garantivilkor är något och ta hänsyn till. Som konsument är du väll skyddad, men som företag får man bara vad som står i avtalet. Jag vet att företaget där jag jobbar, har med våra avtalsleverantörer helt andra garantivilkor som är betydligt mer omfattande än att dom skickar en ny produkt om något går fel.
 
A atomlab skrev:
Nu var det ett tag sedan jag hade konto med ordentlig rabatt på ahlsell.

Men på den tiden <10år sedan kunde man skriva in alla saker på hemsidan trycka ut en kund följesedel eller en företags följesedel. På kundföljesedeln kunde man välja rabatt själv och allt stod listat rakt upp och ner. Sedan stod det såklart en hel annat pris när fakturan kom hem.

Minns ni lysmasken som skrek sig blå där han hävdade att wagon, eljo knappen och flexslangen var två olika produkter om du köpte den på classe eller ahlsell. Premium var såklart den på ahlsell och ukrainsk skräp på classe. Trots samma e-nr...
Har faktiskt hört det från många hantverkare att det inte är samma kvalite på produkter på tex ett byggvaruhus än hos grossisten.
Vet två produkter som varit olika fast samma namn.
 
@twoody Exakt vilka två produkter är det?
Minst fyra länkar till dom olika produkterna tack.
 
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Hade jag jobbat på samma sätt som stora delar av byggbranschen med påstådda rabatter, brutalhöga "inköps"priser och extremlåg arbetskostnad hade jag hamnat inför domstol inom en vecka...
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Hade jag jobbat på samma sätt som stora delar av byggbranschen med påstådda rabatter, brutalhöga "inköps"priser och extremlåg arbetskostnad hade jag hamnat inför domstol inom en vecka...
Första kunden hade skrattat samtidigt som denne kastade ut mig innan kl var 9 på måndag. Telefonen hade vart tyst på onsdagen... Olika världar..
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Finns det några uttalanden från Ahlsells sida?
Nu menar jag inte lokale kundkontakten utan från ledningen?
Kanske BH skulle bjuda in och säga att forumdiskussionerna går, och dom är välkomna med sin version av varför upplägget är som det är?
 
  • Gilla
mniku och 5 till
  • Laddar…
nikasp
T twoody skrev:
Har faktiskt hört det från många hantverkare att det inte är samma kvalite på produkter på tex ett byggvaruhus än hos grossisten.
Vet två produkter som varit olika fast samma namn.
Låter helt jäkla otroligt, "I call bullshit" som de säger i USA (inte mot dig men de du snackat med, låter som att de ev. försöker så tvivel i folk som tycker illa om att ge 200-300% överpriser). Kan du speca de exempel du har tack?
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
K KristoferA skrev:
Fortfarande är grossistprislistan inte till för prissättning mot slutkund. Välj hantverkare som kör med påslag på sitt netto och slipp oroa er.
Ta en titt på de svenska grossisternas bokslut. Jag anser att de gör en rimlig vinst för den service de håller i branschen.

Utan grossisterna så skulle byggandet bli vansinnigt mycket dyrare och ta betydligt längre tid.
Den logistikapparat/lagerhållning som grossisterna har går inte att ersätta, många har försökt och misslyckats.

Hur tror ni att näthandlarnas material kommer till er? Har de egna lager? Nej, det är i princip ren drop shipping.

Det är ju tragiskt att somliga tycks tro att en bransch som omsätter hundratals miljarder varje år går ut på att lura en konsument.
Den svensks byggbranschen lever ännu i en skyddad värd där byggbolag och LO håller varandra om ryggen, lite äkta konkurrens skulle göra susen
 
  • Gilla
Martysmart
  • Laddar…
Inte konstigt att det är runt 30-40% dyrare att bygga i än exempelvis Tyskland och Finland. Runt 60% dyrare än i UK. Ineffektiv konkurrens på alla sätt!
 
Är tyvärr inte bara Ahlsell som kör med konstig prissättning,på jobbet köper vi alla lager, lagerhus m.m från SKF och där har vi ca.95 procent på ordinarie listpriset!
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man kan ju undra lite varför inte flera startar byggföretag och tjänar lite "lätta" pengar:thinking:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Låter helt jäkla otroligt, "I call bullshit" som de säger i USA (inte mot dig men de du snackat med, låter som att de ev. försöker så tvivel i folk som tycker illa om att ge 200-300% överpriser). Kan du speca de exempel du har tack?
Det var en dimmer från schnider tror jag elektrikern visade på jobbet.
Och så var det färg, samma färg men den från byggvaruhuset med mycket bättre pris mycket mer rinnande.
 
Nyfiken :, Vad listar Ahlsell en 300 patron Sika Blackseal-1 för ? - Jag har inget konto, -de ville inte ha mig som kund !
https://www.ahlsell.se/10/forbrukni...--spackel/fog--och-tatmassor/260460-e03fbad5/
Jag noterade tidigare att Bygma, som väl inte är kända för sina priser tar 54.50:-
Hornbach 54 pix jämnt.
medan Beijer som väl ligger i nästan samma klass som Ahlsell tar 125spänn för samma tub.
( just nu verkar Bygmas webbsida krashat)
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...assa/sika-seal-takpapptätning-300ml-900116934
 
H hyggabus skrev:
Nyfiken :, Vad listar Ahlsell en 300 patron Sika Blackseal-1 för ? - Jag har inget konto, -de ville inte ha mig som kund !
[länk]
Jag noterade tidigare att Bygma, som väl inte är kända för sina priser tar 54.50:-
Hornbach 54 pix jämnt.
medan Beijer som väl ligger i nästan samma klass som Ahlsell tar 125spänn för samma tub.
( just nu verkar Bygmas webbsida krashat)
[länk]
126 SEK exkl.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.